Ovogodišnji izbor za Miss Universe obilježio je neočekivan sukob iza kulisa, no ne među natjecateljicama, već između dvojice muškaraca na čelu organizacije. Raúl Rocha Cantú, meksički poduzetnik i predsjednik Miss Universe Organization, i Nawat Itsaragrisil, tajlandski biznismen i vlasnik nacionalne franšize te domaćin ovogodišnjeg izdanja u Bangkoku, trebali su zajednički vratiti staru slavu jednom od najpoznatijih svjetskih izbora ljepote.
Umjesto toga, njihov otvoreni sukob pretvorio se u međunarodnu sapunicu koja prijeti zasjeniti krunidbu nove Miss Universe za dva dana. Dvojica rivala spore se oko samog smisla i vizije budućnosti natjecanja, pa tako Nawat pokušava Miss Universe pretvoriti u profitabilan digitalni spektakl vođen influencerima i društvenim mrežama, dok Rocha zagovara tradicionalniju koncepciju natjecanja kao platforme za osnaživanje žena kroz televizijski format, koji je godinama dominirao u Latinskoj Americi.
Tijekom otvaranja natjecanja početkom studenoga u Bangkoku, razlike su postale javne. Nawat je inzistirao da natjecateljice aktivno povećavaju angažman na društvenim mrežama i poticao ih da skupljaju lajkove i dijeljenja, uz obećanje posebne večere za najuspješnije.
Prilagodite se ako želite preživjeti
Središnja Miss Universe Organization usprotivila se takvim praksama i poslala oštar dopis u kojem su naglasili da takve aktivnosti ne predstavljaju vrijednosti izbora. Napetosti su eskalirale kada je Nawat tijekom preliminarne ceremonije pred kamerama izgrdio Miss Universe Mexico Fatimu Bosch zbog izostanka promotivnih objava, nakon čega je pozvano osiguranje, a desetak natjecateljica napustilo je događaj.
Rocha je ubrzo optužio Nawata za zlonamjerne postupke i najavio da će pokušati ograničiti njegov utjecaj na ovogodišnji izbor. Nawat je zatim emotivno istupio pred novinarima navodeći da se industrija izbora ljepote nalazi u zalasku i da se mora prilagoditi novim trendovima ako želi preživjeti.
Miss Universe, osnovan 1952. kao marketinški trik za promociju kupaćih kostima, desetljećima je bio globalni spektakl koji je kombinirao nacionalni ponos, potrošačku kulturu i idealiziranu ženstvenost. Tijekom Hladnog rata izbor je služio i kao alat američke kulturne moći.
Od 1970-ih do 1990-ih izbor je doživio planetarni uspjeh, ali u 21. stoljeću suočava se s padom gledanosti i kritikama da je zastario i da objektivizira žene. Iako natjecanje i dalje ima snažnu publiku u jugoistočnoj Aziji i Latinskoj Americi, globalni je utjecaj znatno oslabljen.
Nakon što je tajlandska poduzetnica Anne Jakrajutatip 2022. kupila natjecanje, polovicu vlasništva prodala je Rochi početkom 2024., a Nawat je u međuvremenu preuzeo franšizu Miss Universe Thailand i postao domaćin ovogodišnjeg globalnog izdanja.
Televizija ili algoritmi
Razlike u pristupu natjecanju odraz su razlika regionalnih tržišta. U Tajlandu Nawatov pristup oslanjanja na društvene mreže daje opipljive rezultate. Prema podacima Bank of Ayudhya, TikTok Shop i slične platforme činile su 18 posto ukupne maloprodajne e-trgovine u zemlji prošle godine, što nadmašuje globalni prosjek od 16,6 posto. E-trgovina se globalno pretvorila u kulturni fenomen u kojem algoritmi, influenceri i impulzivna kupnja oblikuju navike potrošača.
Nawatov Miss Grand International, organizator jednog manjeg izbora ljepote, ostvaruje otprilike polovicu svojih prihoda prodajom potrošačkih i kozmetičkih proizvoda. Manje od 20 posto dolazi od samih izbora, uključujući naknade od sponzora, licenci i ulaznica. Tvrtka ima godišnji profit od 3,7 milijuna dolara.
S druge strane, uspjeh u Latinskoj Americi izgleda više kao Miss Universe prije 30 godina. Natjecateljice se natječu u živim izazovima u televizijskom reality serijalu, a finale programa bilo je najgledaniji program u udarnom terminu na televiziji na španjolskom jeziku, privukavši više od milijun gledatelja.
Svaki pristup funkcionira na regionalnoj razini, ali čini se da nijedan ne može spasiti globalni brend, kaže Taneth Laksanavilas, marketinški menadžer iz Bangkoka koji natjecanje prati još od 1988., kada je imao samo četiri godine. Najveća tržišta showa, uključujući Tajland, Filipine i Meksiko, ne mogu održati rast potreban da Miss Universe zadrži nekadašnji status. Umjesto planiranog povratka na svjetsku scenu, ovogodišnji izbor otkrio je duboku podjelu oko toga što Miss Universe treba biti u eri u kojoj pravila sve češće određuju algoritmi, a ne televizijske kamere.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....