NEMA MONOPOLA

Mađarski MOL za 301 milijun eura kupuje 120 benzinskih stanica naših susjeda: Postoji samo jedan uvjet...

Europska komisija ‘upalila‘ je u četvrtak ‘zeleno svjetlo‘ za ovo preuzimanje

OMV benzinska stanica

 Gabriel Preda/Alamy/Profimedia

Europska komisija ‘upalila‘ je u četvrtak ‘zeleno svjetlo‘ za više kupoprodajnih transakcija u kojima mađarski MOL preuzima benzinske crpke austrijskog OMV-a u Sloveniji.

- Europska komisija odobrila je, prema EU Uredbi o spajanju, predloženu akviziciju OMV Slovenija od strane MOL-a. Odobrenje je uvjetovano prodajom 39 benzinskih postaja u Sloveniji grupi Shell. Današnja odluka uslijedila je nakon detaljne istrage predložene akvizicije – priopćeno je iz Europske komisije.

Nakon što je OMV, podsjetimo, najavio povlačenje s svih tržišta bivših jugoslavenskih republika, MOL je s austrijskom kompanijom još 2021. objavio postizanje sporazuma o kupnji OMV-ova u biznisa u Sloveniji koji se sastoji od 120 benzinskih crpki. Mađari su obznanili kupnju 92,25 posto vlasništva u OMV Sloveniji za 301 milijun eura, dok bi preostali vlasnički udio, prema istome izvoru, ostao pod kontrolom Ine koja je još ranije kupila udjele u slovenskom OMV-u. Zatim je, u ožujku ove godine, MOL objavio da će od 120 benzinskih crpki OMV-a u deželi 39 crpki prodati Shellu, te da će Ina u slovenskom OMV-u povećati vlasništvo na 33 posto. Budući da MOL ima 53 vlastite benzinske crpke u Sloveniji, preuzimanjem OMV-a postaje uvjerljivo drugi najveći lanac crpki u susjednoj državi.

Sve spomenute dogovore, međutim, odložila je Europska komisija otvorivši istragu o tome ima li u MOL-ovom širenju u Sloveniji elemenata stvaranja monopolskog položaja mađarske kompanije.

- Transakcija MOL-a i OMV-a smanjila bi s tri na dva broj značajnih operatera maloprodaje motornih goriva u Sloveniji na tržištu s visokim preprekama za ulazak i širenje. S obzirom na to da se stranke spajanja trenutačno izravno natječu u mnogim lokalnim područjima diljem Slovenije, a konkurenti osim Petrola znatno su manji, transakcija bi uklonila glavno konkurentsko ograničenje s kojim se MOL i Petrol trenutačno suočavaju na tržištu – navela je Komisija u rješenju o otvaranju istrage o MOL-ovim transakcijama u Sloveniji.

Komisija još nije objavila cjelovitu odluku o odobrenju MOL-u za preuzimanje OMV-a, no budući se u pripadajaćem priopćenju naglašava važnost prodaje 39 MOL-ovih benzinskih crpki Shellu, kao i globalna veličina te multinacionalne kompanije, očito je kako EK povećavanje tržišnog udjela Shella u Sloveniji vidi kao rješenje za antimonopolske odnose na tamošnjem tržištu.

Iz Hrvatske se OMV povukao još 2013. prodavši biznis umirovljenom generalu Ivanu Čermaku koji je i sam, 2021., izašao iz maloprodaje naftnih derivata prodavši benzinske crpke Croduxa slovenskom Petrolu. Od bivših jugoslavenskih republika OMV još uvijek posluje u Srbiji, iako je, primjerice, crpke u BiH prodao Naftnoj industriji Srbije.

Kada je u pitanju nova tržišna pozicija MOL-a u regiji, preuzimanjem OMV-a mađarska kompanija postaje i u Sloveniji, kao i u Rumunjskoj, Poljskoj, Crnoj Gori i Češkoj, drugi najveći maloprodajni lanac crpki. Najveći su pak na tržištu benzinskih crpki Mađarske, Hrvatske, Slovačke i Bosne i Hercegovine koju su ‘osvojili‘ preuzimanjem Ine. U Srbiji je MOL Grupa drugi najveći maloprodajni lanac goriva s tržišnim udjelom od 33 posto.

Da je spremna povećati svoj udio u OMV Sloveniji na 33 posto, Ina je prvi put obznanila u lipnju 2021. Tada je priopćila i kako se temeljem višegodišnje akumulirane dividende u OMV Sloveniji u drugom kvartalu 2021. u blagajnu Ine ‘slilo‘ 160 milijuna kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 05:26