Iza Jadranskog naftovoda najuspješnija je poslovna godina u novijoj povijesti tvrtke. O tome što je sve doprinijelo rekordnim prihodima Janafa od 896,9 milijuna kuna i neto dobiti od 306,8 milijuna kuna u 2022., razgovarali smo s predsjednikom Uprave Stjepanom Adanićem, koji se, među ostalim, u razgovoru osvrnuo i na odluku EU da Janaf proglasi strateškom kompanijom za Uniju, na zelenu tranziciju i popunjenost kapaciteta naftovoda i skladišta tvrtke.
Koji su čimbenici utjecali na rekordne poslovne rezultate Janafa u prošloj godini i koje među smatrate ključnima?
- Rekordni rezultati Janafa posljedica su niza čimbenika, ali ključni su dugotrajni partnerski odnosi koje izgrađujemo s našim korisnicima. U tim odnosima pridobili smo povjerenje gotovo svih ključnih kompanija na regionalnom naftnom tržištu, kao i globalnih naftnih kompanija i vodećih tradera. Poslujemo sa svim tim subjektima kao partner od povjerenja, za kojeg se zna da će isporučiti kvalitetnu, sigurnu i stabilnu uslugu u svim okolnostima na tržištu. Veliki je to input našim korisnicima, što je u trenutnim okolnostima na naftnom tržištu neizmjerno važno. To je pridonijelo rekordnom rastu prihoda iz temeljne djelatnosti i, naravno, samim time utjecalo na stabilno poslovanje u prošloj godini, kao i novčani tijek koji omogućava planirane investicije usmjerene prema proširenju infrastrukture ako će to zahtijevati potrebe korisnika našeg naftovodno-skladišnog sustava, kao i one usmjerene na diverzifikaciju poslovanja prema obnovljivim izvorima energije.
Spomenuo bih samo neke od ugovora sklopljenih u posljednje vrijeme - s Inom smo ugovorili transport nafte do kraja 2023. godine i skladištenje sirove nafte do kraja 2025. Sklopili smo ugovore o transportu s NIS-om i MOL-om, zatim ugovore o skladištenju s Agencijom za ugljikovodike, MOL-om, Litascom… Inozemni korisnici čine više od polovice naših prihoda.
Je li u tekućoj godini realno očekivati da Janaf podigne prihode i iznad 120 milijuna eura koliko je ostvareno u 2022. i o čemu će najviše ovisiti poslovni rezultati tvrtke u ovoj godini?
- Godina je još na početku, ali svi pokazatelji daju razloga za optimizam. Uz produljenje dosadašnjih suradnji te sklapanje novih ugovora, možemo očekivati nastavak pozitivnih trendova u poslovanju. Nastavit ćemo s proaktivnim pristupom Uprave i menadžmenta, kakav podržava i vlasnik kompanije, uz aktivan angažman zaposlenika, na kakav smo navikli, i rezultati neće izostati. Isto tako svjesni smo okolnosti da je promjena geopolitičke situacije učinila sve prognoze u energetskom sektoru nepredvidivim.
Jesu li u ovom trenutku rasprodani svi transportni i skladišni kapaciteti Janafa za ovu godinu ili imate prostora za nove poslove i narudžbe?
- Skladišni kapaciteti Janafa za sirovu naftu i naftne derivate na vrlo su visokoj razini popunjenosti. Transportni kapaciteti su popunjeni na uobičajenoj razini od 8 do 9 milijuna tona godišnje. Ovdje je važno napomenuti da je realni kapacitet Jadranskog naftovoda za transport 24 milijuna tona godišnje, bez odlaganja možemo pojačati svoje aktivnosti prema našim partnerima iz središnje Europe te u potpunosti zadovoljiti potrebe Republike Mađarske za sirovom naftom.
U energetskom planu Europske unije REPowerEU za potpuno odbacivanje uvoza nafte i plina iz Rusije, Janaf je prepoznat kao strateška kompanija. Što će to, na kratki i dugi rok, značiti za kompaniju i hrvatski energetski sektor u cjelini?
- Iznimno smo zadovoljni činjenicom da su najviša tijela Europske unije potvrdila strateški značaj Janafa kao svojevrsnog energetskog čvorišta središnje Europe. To je uloga za koju smo spremni, i ustvari je i preuzimamo svakog dana isporukom sirove nafte našim korisnicima na trasi naftovoda. Na dulji rok, Republiku Hrvatsku vidim kao regionalni energetski hub. Položaj Republike Hrvatske oduvijek ima važan geostrateški karakter, koji u novim okolnostima, prije svega vezanim uz uspostavu energetskog huba za ovaj dio Europe, donosi Hrvatskoj značajne dobrobiti za gospodarstvo i društvo u cjelini.
Od čega se sastoji usklađivanje Janafovih poslovnih procesa s Europskim zelenim planom, koje ste najavili, i koji se potezi u tom pravcu mogu očekivati ove godine?
- Ova uprava Janafa pokrenula je izradu strateškog dokumenta usklađenog sa zelenim politikama Europske unije i energetskom strategijom Republike Hrvatske, koji će dati dugoročni smjer za diverzifikaciju našeg poslovanja. Početkom prošle godine usvojena je Strategija tranzicije i razvoja Janafa za razdoblje od 2022. do 2030. s vizijom do 2050. godine. U tom dokumentu iznesen je plan kako će se Janaf na srednji rok transformirati u energetsku kompaniju koja će zadovoljavati značajan dio potreba hrvatskog tržišta za električnom energijom. Među ostalim, planirana su značajna ulaganja u obnovljive izvore energije - vjetar, Sunce i geotermalne izvore, koja, ovisno o realiziranom scenariju, procjenjujemo na 240 do 400 milijuna eura. Konkretne radnje na transformaciji već su u tijeku, a sve novosti na tom planu moramo objaviti službenim kanalima kao kompanija izlistana na Zagrebačkoj burzi. Naravno, zbog geopolitičkih okolnosti, kao, uostalom, i sve druge kompanije iz energetskog sektora, tražimo pravi balans između zadovoljavanja aktualnih potreba tržišta i postizanja zelenih ciljeva.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....