Ekaterina Egorova

Direktorica IKEA Hrvatska: ‘Bili smo posebno uspješni, ovdje su nam se prihodi povećali 30 posto‘

Shvatili smo da ove poslovne godine možemo napraviti još veći iskorak u snižavanju cijena, i to u cijeloj jugoistočnoj Europi

Ekaterina Egorova

 Dušan Milenković

Glavna direktorica i direktorica održivosti za jugoistočnu Europu u tvrtki IKEA, Ekaterina Egorova karijeru je započela u IKEA-i Rusija 1998. godine. Radila je na različitim pozicijama, a zanimljivo je da je kao 25-godišnjakinja imenovana direktoricom ruskog tržišta. Potom se preselila u Veliku Britaniju, gdje je postala direktorica za britansko i irsko tržište. Prije malo više od dvije godine doselila se u Beograd, odakle upravlja IKEA-inim poslovanjem u regiji jugoistočne Europe, koje obuhvaća pet tržišta - Slovenije, Hrvatske, Srbije, Rumunjske i Ukrajine.

Kakve je poslovne rezultate ostvarila IKEA u jugoistočnoj Europi?

IKEA Jugoistočna Europa je tijekom poslovne godine 2023., u razdoblju od 1. rujna 2022. do 31. kolovoza 2023., postigla iznimne rezultate. Prihod je iznosio više od 580 milijuna eura, što predstavlja povećanje od 20 posto u usporedbi s prethodnom poslovnom godinom. Uz takve, odlične rezultate, donijeli smo svjesnu poslovnu odluku da ove godine uštede prenesemo na naše kupce - dodatno ćemo ulagati u našu pristupačnost te smo investirali 47 milijuna eura kako bismo tijekom naše poslovne 2024. godine cijene IKEA-inih proizvoda snizili što više.

Kako je poslovala IKEA Hrvatska?

IKEA Hrvatska bila je posebno uspješna. U razdoblju 1. rujna 2022. do 31. kolovoza 2023. našu robnu kuću IKEA Zagreb fizički je posjetilo više od 1,7 milijuna osoba, a putem interneta više od 20 milijuna korisnika. U usporedbi s prethodnom poslovnom godinom, to nam je donijelo povećanje prihoda od 30 posto u Hrvatskoj. Uspjeh je još značajniji jer je to bila godina visokih investicija. Naime, dva smo puta povećali plaće našim zaposlenicima, snizili smo cijene brojnih proizvoda, a uložili smo i u napredna tehnološka rješenja poput AutoStorea, automatiziranog sustava za pakiranje narudžbi koji nam je omogućio da na vrijeme obradimo rastući broj online narudžbi. Uveli smo ga samo u Hrvatskoj.

Kakva je globalna strategija ulaganja Ingka grupe?

IKEA će globalno usmjeriti dodatna ulaganja u energetsku tranziciju. Obvezali smo se uložiti 6,5 milijardi eura u obnovljivu energiju do 2030. godine, a sada je taj iznos povećan za još milijardu eura. Investicija je namijenjena inovacijama i tranzicijskim tehnologijama koje idu dalje od same proizvodnje energije i podržavaju širu tranziciju, poput pohrane energije, korištenja vodika i jačanja energetske infrastrukture. Od prošle godine robna kuća IKEA Zagreb u potpunosti koristi obnovljivu energiju, s time da se fosilna goriva više ne koriste ni za grijanje ni za hlađenje zgrade.

Planirate li proširiti poslovanje i uložiti u nove projekte u ovoj regiji? Kakve su bile prošle, a kakve će biti buduće investicije vaše kompanije?

Prošla poslovna godina bila je izazovna, no ostvarili smo ciljeve u cijeloj regiji. Stoga smo spremni poduzeti nove, odlučne korake u proširivanju naše prisutnosti i poboljšanju naših usluga. Hrvatsko tržište vrlo nam je važno. Poslužilo je kao poligon za tehnološke inovacije, što bi trebalo i ostati. Spomenimo samo dronove koje koristimo u našem skladištu, AutoStore i novu opciju IKEA Scan za naše kupce. Radi prilagodbe promijenjenom tržišnom okruženju, nastavit ćemo razvijati našu prisutnost putem više kanala, ulažući u online operacije i dodirne točke s kupcima diljem zemlje.

Naša najveća ovogodišnja investicija je ona u snižavanje cijena. U poslovnoj godini 2023. vidjeli smo neke pozitivne gospodarske pomake na globalnoj razini povezane s opskrbom i cijenama sirovina. Nakon prošlogodišnjih ulaganja u tehnologiju, edukaciju naših djelatnika i snižavanje cijena gdje je to bilo moguće, shvatili smo da u ovoj poslovnoj godini možemo napraviti još veći korak u snižavanju cijena u cijeloj jugoistočnoj Europi. Do kraja poslovne 2024., odnosno do 31. kolovoza ove godine, gotovo polovica našeg asortimana imat će niže cijene, a naš fokus ostaje na najpopularnijim proizvodima u svakoj zemlji.

image

Ekaterina Egorova

Dušan Milenković

Navike kupaca i radnici

Vide li se promjene u navikama kupaca?

Naravno. Globalna zbivanja imala su značajan utjecaj na to kako i gdje ljudi žive. Klimatske promjene, sukobi, porast životnih troškova, tehnologija i pandemija odražavaju se na naše životne navike. Kućanstva razmišljaju o smanjenju otpada od hrane i sve se više usmjeravaju prema održivoj potrošnji energije, odjeće i namještaja. Još se vide učinci pandemije. Brišu se granice između posla, škole i slobodnog vremena, tako da su domovi mjesta gdje ljudi žele obavljati sve te aktivnosti - raditi i odmarati se, vježbati i spavati, zabavljati se i imati privatnost. Pristupačno stanovanje postaje imperativ, ali ne nauštrb praktičnosti. Istodobno, tehnologija i pametna rješenja sve su važnija i utječu na svaki aspekt života u domovima. Brojke su ipak najvažniji pokazatelj trendova u našim navikama kupovanja. U Hrvatskoj smo imali povećanje od 36 posto u online prodaji u odnosu na prethodnu poslovnu godinu. Nastavit ćemo ulagati u višekanalni pristup kako bismo kupcima dodatno omogućili da biraju kako, kada i gdje pristupaju tvrtki IKEA.

Možete li s pozicije poslovanja IKEA komentirati situaciju i usporediti svako pojedino tržište u jugoistočnoj Europi?

Unatoč lokalnoj raznolikosti i različitim prilikama na svakom tržištu, primjećujemo puno sličnosti u svim našim operativnim tržištima u ovoj regiji. Zajednički su nam nade i snovi, ali i frustracije. Svijest o troškovima možda je najveća zajednička karakteristika koju dijelimo, pogotovo sada kada se mnogi suočavaju s povećanim pritiskom na novčanik. Za nas to znači da pristupačnost treba ostati ključni poslovni model. Kada je riječ o životu kod kuće, zanimljiva sličnost je frustracija neredom. Naša istraživanja pokazuju da je 80 posto ljudi redovito frustrirano neredom u svojem domu. Kako je život nakon pandemije rezultirao provođenjem više vremena u domovima i obavljanjem više aktivnosti u njima, pronalaženje odgovarajućih rješenja za odlaganje postalo je još važnije. Nije samo riječ o pospremanju nego o poboljšanju kvalitete života i stvaranju prostora za izražavanje osobnosti.

Kako osiguravate dovoljan broj radnika?

Svjesni smo da fluktuacija radne snage postaje ‘novo normalno‘ i zato smo sretni vidjeti da se trendovi zadržavanja u tvrtki IKEA poboljšavaju. Vjerujem da je to usko povezano s našom iskrenom brigom o zaposlenicima. Oni su nam na prvom mjestu u svemu što radimo. Prošle smo godine povećali plaće djelatnika u prosjeku za 21,15 posto. U Hrvatskoj smo početkom ove godine napravili još jedno linearno i na rezultatima temeljeno povećanje, koje u prosjeku iznosi 16 posto. Pritom su najviše povećane plaće zaposlenika u nižim platnim razredima. Usto, tvrtka je u regiju uložila 6,3 milijuna eura za isplatu bonusa, a dodatnih 1,1 milijun eura u ožujku će biti uplaćeno u privatne mirovinske fondove djelatnika u sklopu našeg programa Tack!. Znamo da je sjajno radno okruženje puno više od kompetitivne plaće. Naše interne ankete pokazuju da se 87 posto naših djelatnika osjeća ugodno u tvrtki IKEA. Način na koji potičemo individualnost, njegujemo raznolikost i jačamo zajedništvo ključan je razlog zbog kojeg ljudi pronalaze svoje mjesto i odabiru ostati u tvrtki IKEA.

Kakav je utjecaj turističke sezone i aktivnosti povezanih s opremanjem turističkih objekata na vaše poslovanje? Imate li posebne projekte prilagođene turističkim objektima?

Posvećujemo posebnu pozornost svakom tržištu, pratimo trendove na njemu i prilagođavamo svoju ponudu potrebama. S obzirom na izuzetno velik udio turizma u hrvatskom gospodarstvu, IKEA se, u skladu sa svojom politikom dostupnosti - ‘kad god, kako god i gdje god kupci to žele‘ - trudila približiti kupcima na jadranskoj obali. Zbog toga je većina naših dostavnih centara upravo ondje, gdje dostavljamo naručene proizvode uz nisku naknadu ili besplatno. Osim dostavnih centara, otvorili smo i IKEA Studio za planiranje u Splitu, prvi takve vrste u jugoistočnoj Europi. Za naše partnere u sektoru turizma osmislili smo i IKEA for Business te besplatni program vjernosti IKEA Business Network prilagođen poslovnim klijentima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 05:54