Američko Ministarstvo prometa donijelo je nova pravila prema kojima avioprijevoznici moraju omogućiti automatski povrat novca putnicima onda kada dođe do “značajne promjene.” To uključuje situaciju kada se vrijeme polaska ili dolaska pomiče za više od tri sata na domaćim ili šest sati na međunarodnim letovima, kada su prebačeni u nižu cjenovnu kategoriju u odnosu na onu koju su platili, u slučaju da se promijenila zračna luka polaska ili dolaska, povećao broj presjedanja te kada je promjena zračne luke ili zrakoplova za putnika značila da je na kraju letio onim koji je manje prilagođen osobama s invaliditetom, piše Bloomberg. Procjenjuje se da će zbog ovog noviteta putnici godišnje uštedjeti preko pola milijarde dolara.
“Zrakoplovne tvrtke trebale bi se natjecati jedna s drugom kako bi osigurale što bolje putovanje putnika - a ne da vide tko može naplatiti najviše iznenadnih naknada”, poručili su iz Ministarstva.
Nova pravila će Amerikancima biti od koristi i u slučaju najiritantnije zavrzlame - gubitka prtljage. Ako avioprijevoznik predanu prtljagu ne pronađe 12 sati od dolaska domaćeg leta, odnosno 15 do 30 sati kada se izgubi na međunarodnim letovima. Konkretno vrijeme koje im je na raspolaganju u tom slučaju ovisi i trajanju leta. Putnici će morati vratiti novac i ako su oni unaprijed platili neku uslugu, kao što je primjerice Wi-Fi tijekom leta, a da ju na kraju nisu dobili.
Cilj novih mjera koje je donijelo američko ministarstvo je putnicima olakšati povrat novca i omogućiti dosljednu politiku povrata u svim zrakoplovnim tvrtkama. Umjesto da on, kao do sada, ovisi o specifičnim pravilima svake od njih. Na taj ih je korak potaknulo to što su pritužbe vezane uz odbijanja ili odgađanja povrata novca zrakoplovnim prijevoznicima i agentima za prodaju karata 2020. godine činile čak 87 posto svih pritužbi.
Ministarstvo prometa SAD-a je također objavilo i konačno pravilo prema kojem zračni prijevoznici moraju jasno unaprijed priopćiti sve svoje dodatne naknade za prijavljenu prtljagu, ručnu prtljagu te za otkazivanje ili promjenu rezervacije. Važan je to korak uzme li se u obzir da su od 2018. do 2022. zračni prijevoznici zabilježili 30 posto veće prihode od naknada za prtljagu.
U Europskoj uniji je još u veljači 2005. na snagu stupila Uredba o utvrđivanju općih pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcaja i otkazivanja ili dužeg kašnjenja leta u polasku. Primjerice, jasno je definirana odšteta u slučaju da kašnjenja od najmanje dva sata za letove od 1500 kilometara ili kraće, od najmanje tri sata za letove unutar Europske unije je duljine između 1500 i 3500 kilometara te od četiri sata ili više kad su letovi dulji od 3500 kilometara. U slučaju da kasni ova najkraća kategorija letova, putnici imaju pravo na odštetu od 250 eura, za onu srednje duljine 400 eura, a one koji su trebali biti dulji od 3500 kilometara 600 eura. Kada se putnika premješta iz višeg u niži razred, prema istim se kategorijama određuje mora li mu u roku sedam dana nadoknaditi 20, 50 ili 75 posto cijene karte. Važna razlika u odnosu na nova pravila SAD-a je u tome što će njihovim putnicima novac automatski biti vraćen na račun, dok se u EU mora pokrenuti procedura da bi se na kraju dobio novac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....