Manje poznato

Zavirili smo u poznati hrvatski webshop: ‘Za vaših pet klikova, mi moramo napraviti 17 koraka’

Kamo zapravo odlazi novac, tko provjerava jeste li platili, gdje se nalazi roba, tko organizira prijevoz...imamo odgovore na sva ta pitanja

Matija Šokec zadužen je za razvoj i funkcioniranje digitalnih kanala u Makromikro grupi

 Marko Todorov/Cropix

Svi znamo kako funkcionira online trgovina. Pronađete artikl koji vam se sviđa, ubacite ga u virtualnu košaricu, platite, potvrdite narudžbu i paket za par dana stiže na traženu adresu. Pet jednostavnih koraka i to je to, dobili ste proizvod bez da ste napustili svoj dom. No, jeste li se ikada zapitali što se događa u pozadini svega toga? Kamo zapravo odlazi novac, tko provjerava jeste li platili, gdje se nalazi roba, tko organizira prijevoz?

S obzirom na to da će ovih blagdana više od polovice Hrvata (59,2 posto) poklone kupiti putem interneta odlučili smo provjeriti kako zapravo izgleda mehanizam iza zavjese online shopova.

Vrata svoje virtualne trgovine otvorila nam je Makromikro grupa, lanac trgovina koji prodaje uredsku i informatičku opremu te materijale. Oni do kraja godine planiraju lansirati webshop u Sloveniji pa upravo prolaze kroz zadnje faze implementacije sustava što ih čini odličnim sugovornikom za projekt 'rastavljanja online dućana na faktore'. Naš vodič je Matija Šokec, osoba zadužena za razvoj i funkcioniranje digitalnih kanala u grupaciji. Za početak smo odmah demistificirali čaroliju koja stoji iza online kupovine. Naime, u odnosu na pet koraka koje kupac mora napraviti da bi završio kupovinu, u Makromikro grupi moraju ih napraviti 17.

- Proces narudžbe i kupovine samom korisniku mora biti što je moguće jednostavniji. S druge strane, kod nas to izgleda potpuno drugačije. Nabava, prodaja, računovodstvo, marketing, korisnička podrška, skladište, transport i odjel za reklamacije moraju funkcionirati kao 'švicarski sat' da bi korisnik na kraju uistinu bio zadovoljan online kupovinom – priča nam Šokec.

image

Matija Šokec

Marko Todorov/Cropix

A evo kako to zapravo izgleda iza kulisa Makromikro webshopa.

17 koraka narudžbe

Prvo narudžba sjeda u CMS (operativni sustav webshopa) nakon čega se preko mail servera pokreće slanje transakcijskih mailova (potvrde narudžbe) na mail adresu kupca i korisničke podrške. CMS zatim šalje narudžbu u ERP (sustav planiranja resursa poduzeća) i djelatnik iz korisničke podrške radi provjeru narudžbe. Ovisno o vrsti narudžbe radi se provjera je li korisnik napravio uplatu preko računa, karticom ili odabrao plaćanje pouzećem, nakon čega se kontrolira narudžba i rezerviraju se količine proizvoda.

Iz narudžbe se u WMS (sustav upravljanja skladištem) šalje nalog za slaganje koji se dodjeljuje slagaru i on preko pocketa (uređaja koji ga vodi kroz skladište) odabire najbrži put do lokacije artikala koje treba složiti za narudžbu. Slagar nakon prikupljanja artikala pakira proizvode, s time da CMS cijelo vrijeme čita statuse u kojima se nalazi narudžba tako da korisnik ima pregled u kojem je stadiju njegova pošiljka.

Ovisno o vrsti preuzimanja robe printa se etiketa koja se lijepi na paket, a radnici u skladištu preko aplikacije, ovisno o tome dostavlja li se roba ili se osobno preuzima, pozivaju dostavnu službu ili šalju paket internom dostavom. Automatikom se printa i prilaže uz robu odgovarajuća dokumentacija, a potom dostavna služba dolazi na skladište. Za kraj se radi provjera i sken paketa koji se, ako je sve u redu, tovari u vozilo i konačno dostavlja kupcu. Sve je ovo postupak koji se radi na dnevnoj bazi, što je zapravo izuzetno impresivno pogotovo kada u obzir uzmemo da Makromikro webshop u Hrvatskoj ima čak pola milijuna posjetitelja godišnje.

image
Shutterstock

Što se, pak, tiče samog postupka plaćanja Šokec nam je objasnio kako u Makromikro grupi sigurnost novčanih transakcija odražavaju preko payment gateway providera (sustav internet naplate). Riječ je tehnologiji koja prenosi podatke plaćanja od kupca do trgovine s time da u potpunosti šifrira osjetljive informacije s kreditne kartice kako bi se omogućila sigurna transakcija.

Nastanak webshopa

Sada kada smo objasnili kako rade kotačići u pozadini ove skrivene virtualne mašinerije vrijeme je da otkrijemo još jedan veo misterioznosti – kako zapravo nastaje web shop?

Makromikro virtualna trgovina u Hrvatskoj se 'rađala' otprilike devet mjesecu, a u sami projekt bilo je uključeno mnogo sektora, od nabave, prodaje, internog IT-a pa do niza vanjskih suradnika. U njihovom slučaju samu izradu obavila je hrvatska tvrtka Shipshape specijalizirana za IT development, s fokusom na eCommerce, tj. izradu webshopova. Oni su napravili online trgovine za Superknjižaru, bio trgovinu Garden, narucipivo.hr, Integral putovanja te mnoge druge domaće projekte, a njihov direktor Davor Španić pobliže nam je opisao kako zapravo izgleda taj proces.

- Izrada web shopa, posebno za tvrtke koje prvi put ozbiljno pristupaju tome, dosta je opsežan projekt. Klijentima je često najvažniji dizajn, pa ta faza zna potrajati. Zadatak Shipshape tima je klijenta usmjeriti prema apliciranju najboljih UX praksi za mobilne i desktop uređaje, kako bi konačan izgled web shopa bio prije svega jednostavan, intuitivan, a potom naravno i vizualno privlačan – kaže Španić.

image

Davor Španić, direktor tvrtke Shipshape

Shipshape

No, osim dizajna, u pozadini ima mnogo drugih procesa koje treba proći da bi online poslovanje funkcioniralo. Primjerice, uređivanje matičnih podataka i baze proizvoda, pravilno nazivanje artikala i dodavanje atributa (kako bi se kasnije proizvodi mogli pretraživati i filtrirati) može biti opsežan posao, pogotovo za trgovce sa širokim asortimanom. Ovdje zato dolazi do izražaja prednost njihove platforme Shape Core koja, osim web shopa, uključuje i mobilne aplikacije, CRM, CDP, servisnu aplikaciju, veleprodaju, praćenje cijena konkurencije te čitav niz dodatnih softverskih rješenja.

Prednost custom platformi

- Cijeli proces izrade web shopa traje od tri do šest mjeseci, ovisno o opsegu i funkcionalnostima. Sa strane Shipshapea na projektu sudjeluje tim od najmanje pet ljudi među kojima su projekt menadžer, dizajner, back-end developer, front-end developer i support specialist koji je detaljno upoznat s projektom i kasnije s klijentom ostaje u kontaktu kroz podršku i održavanje. Po potrebi dodajemo u tim i SEO specijalista, konzultante i stručnjake drugih profila, ako je tako u startu ugovoreno – objašnjava Španić.

image
Shipshape

Ono što je važno naglasiti jest da Shipshape ne koristi vanjsku tehnologiju već Shape Core, sustav koji su sami osmislili. Samim time ušli su u žrvanj s velikim inozemnim tvrtkama koje se već godinama izgrađuju u polju eCommercea, no Španić navodi da na ovaj način oni, baš kao i njihovi klijenti, ne ovise o poslovnim potezima velikih kompanija koje su vlasnici platformi. To znači da im se ne mogu dogoditi scenariji kao što su: gašenje podrške za određene verzije eCommerce rješenja, naplata značajnih iznosa za enterprise licence ili naplata postotka od prihoda.

- Kao nedostatak custom platformi zna se navoditi nemogućnost integracija s vanjskim sustavima. Taj prigovor smo u potpunosti otklonili i Shape Core webshopovi se danas integriraju sa svim ERP-ovima zastupljenima u Hrvatskoj i regiji, s inovativnim načinima plaćanja poput KEKS Paya i PayCeka, sa svim dostavnim službama. Radimo brze i učinkovite webshopove koji služe i prilagođavaju se klijentima, a ne obrnuto – jasno će Španić.

Brojni digitalnih korisnika počeo je opadati, tvrtke moraju opet privući kupce

Pandemija koronavirusa uvelike je promijenila svijet virtualnog shoppinga. Zbog globalnog lockdowna veliki broj ljudi bio je primoran okrenuti se online kupovini, što pokazuju i brojke. Prema podacima Eurostata, u 2020. godini čak 73 posto korisnika interneta na razini EU kupovalo je online. Ono što je važno iz toga izvući jest da je veliki broj tih ljudi ostao vjeran online načinu kupovanja, no same trgovine nisu nastavile ulagati u svoju digitalnu strategiju. McKinsey je proveo istraživanje koje je pokazalo da su industrije zabilježile porast od 20 posto u količini 'potpuno digitalnih' korisnika do kraja lipnja ove godine, ali da je ta brojka počela padati. Grana koja bi trebala raditi da se to ne dogodi je digitalni marketing, što smatra i Davor Španić, direktor tvrtke Shipshape.

- Često znamo reći klijentima da za njih pravi posao kreće tek nakon izrade web shopa. Digitalni marketing je nužan kako bi webshop postao uspješan prodajni kanal. Naravno da su tu u boljoj poziciji trgovci koji su već imali uhodanu online trgovinu i koji imaju postojeću bazu kupaca, no pravim pristupom svaki novi webshop vrlo brzo, kroz period od šest mjeseci do godine dana, može ostvarivati lijepe prodajne rezultate – kaže Španić.

Shipshape je prepoznao važnost digitalnog marketinga pa su osnovali Digital reality d.o.o., agenciju za digitalni marketing fokusiranu na pružanje usluga digitalnog marketing za webshopove te plasiranje B2C mobilnih aplikacija.

- Budući da kroz Shipshape imamo organski priljev klijenata s takvim potrebama, prepoznali smo to kao priliku i ponudili sveobuhvatnu uslugu – od konzaltinga, preko izrade web shopa i na kraju provođenja marketinških aktivnosti – navodi Španić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Shipshapea.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 12:31