Što kad biste imali mogućnost u isto vrijeme pomoći svom organizmu u reguliranju krvnog tlaka, funkciji štitnjače, jetre, spriječiti nastanak dijabetesa pa čak i povećati elastičnost kože? Većina ljudi sigurno bi odmah pohitala za tim rješenjem, no malo tko zna da ove i još mnoge druge benefite sa sobom donosi konzumiranje aronije.
Ovo voće dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država, a pozitivan utjecaj na zdravlje ima zahvaljujući visokoj koncentraciji antioksidansa, koji se mogu vezati za teške metale i olakšati njihovo uklanjanje iz organizma. Krešimir Skender, koji se bavi uzgojem i proizvodnjom proizvoda od ove voćke gotovo 13 godina, kaže kako je riječ o možda najpodcijenjenijem voću na svijetu.
- Snaga aronije leži u velikom udjelu polifenola, točnije antocijanina i praantocijanida koji su ključni u neutralizaciji slobodnih radikala, koji se danas se u ljudskim tijelima javljaju od cijelog niza okolišnih faktora, ali i stresa – govori.
- Organizam koji u sebi ima mnogo slobodnih radikala na putu je prema razvoju bolesti, a aronija tu može uvelike pomoći zbog velikog broja antioksidansa. Ima pet puta veći antioksidativni potencijal od borovnice ili kupine, a ta brojka je još veća u sušenom obliku – pojašnjava vlasnik obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva Ekoena.
U početku su proizvodili ekološki sok, sušenu aroniju, čaj i prah od aronije, a sada je njihova ponuda sve samo ne klasična. Svake godine rade nove proizvode, i to uvijek u malim količinama, a trenutno u ponudi imaju ekološki ekstra džem od šljive i aronije, sušenu aroniju u čokoladi i nagrađivani Berry Queen Gin, džin s infuziranim sokom od aronije.
Ova obitelj odlučila se za uzgoj aronije u vrijeme dok u Hrvatskoj još nije bilo mnogo proizvođača, a ponosni su što i danas održavaju visoku razinu kvalitete proizvoda.
Kada je riječ o sudjelovanju na ovogodišnjoj manifestaciji Dani hrane, Skender smatra kako će svaki posjetitelj ukazati na potrebitost lokalne proizvodnje, a svaka kupnja poljoprivrednicima dati poticaj za daljnju proizvodnju.
- Krajnji cilj trebao bi biti da ljudi opet jedu prirodno uzgojenu hranu, a sve manje kupuju ultraprocesiranu hranu, koja velikim dijelom stvara ranije spomenute slobodne radikale i utječe na nastanak bolesti – zaključuje Krešimir Skender.
Zadivljenost bučom
Uz aroniju, hit ovogodišnjeg izdanja Dana hrane je i buča. Ovo povrće također je bogato antioksidansima, ali i magnezijem i željezom te vitaminima A i C, a ulje od buče često se naziva i crnim zlatom. Na nadolazećoj manifestaciji moći će se, među ostalim, kupiti i nagrađivano ulje od buče OPG-a Ivica Cesar, koji je posao preuzeo od oca, a njime se bavi oko 16 godina.
Kaže kako je riječ o ulju visoke kvalitete, što potvrđuje i nagrada koju su ove godine dobili na Izložbi bučinih ulja u Varaždinu.
- Od 191 uzorka koji je stigao na izložbu iz pet zemalja, naše ulje je postiglo najveći broj bodova, odnosno bilo proglašeno šampionom izložbe, na što smo posebno ponosni - kaže.
Osim ulja, OPG Ivica Cesar u ponudi ima i osam vrsta koštica različitih okusa, bučino ulje, namaz od bučinih koštica i bučino brašno. Ipak, najviše nas je zanimalo kako nastaje nagrađivano bučino ulje, kojeg godišnje proizvedu oko 1000 litara.
- U procesu proizvodnje bučinog ulja najprije se melju koštice, zatim se dodaju voda i sol. Dobivena masa se zagrijava, a kada postigne određenu temperaturu, ulje se istiskuje u preši. Tako dobivamo djevičansko bučino ulje – otkriva Cesar.
Kaže kako je najzahtjevniji period u poslu rana jesen, kada počinje berba buča, jer je riječ o procesu koji zahtijeva puno koraka i pažnje kako bi dobili kvalitetne, suhe koštice. S time se slažu i iz OPG-a Tomašec, čiji je primarni proizvod također bučino ulje. Uz to, uzgajaju i žitarice, a bave se i preradom povrća i proizvodnja zimnice. Braća Tomislav i Krešimir Tomašec odlučila su se na takav asortiman zbog nedostatka domaće zdrave hrane na tržištu.
- Radno vrijeme u ovom poslu ne postoji. Kako bi se pravovremeno postigle sve agrotehničke mjere od sjetve do berbe, a kasnije i prerade, ponekad je potrebno raditi i po 20 sati dnevno. No, trud se isplati pa su naši proizvodi više puta nagrađivani u Hrvatskoj i u inozemstvu. Upravo zato ih je moguće naći na policama trgovina diljem Lijepe Naše, kao i u Njemačkoj – govore.
Kažu kako za čitav uspjeh moraju zahvaliti Zagrebačkoj županiji, koja je uvijek vjerni pratitelj uz veliku financijsku pomoć. Potpora županije, koja obuhvaća sve korake, od poljoprivredne proizvodnje pa sve do prezentacije proizvoda, poljoprivrednicima znači mnogo.
Zanimljiv odabir
Osim aronije i buče, na Danima hrane moguće je pronaći mikrobilje, kao i razne vrste liofiliziranog voća i povrća, čajeva te instant juha. Iza tih proizvoda stoji Davor Rogić, vlasnik OPG-a Rogić, koji se, uz pomoć supruge Jelene, time bavi već tri godine.
- Mikrobilje je najkvalitetnija salata koja postoji, jer ima pet do 10 puta više vitamina nego odrasla biljka, a uzgaja se vrlo jednostavno uz kratak rok uzgoja, od sedam do 14 dana – govori.
Ipak, posebno nas je zaintrigirala ponuda liofiliziranog voća i povrća. Ovim procesom uklanja se do 95 posto vlage, a oblik, tekstura, aroma i većina vitamina ostaje sačuvana do 25 godina.
- Liofilizacija je najkvalitetniji način čuvanja hrane. Namirnice duboko zamrznemo na otprilike -40 stupnjeva Celzijusa, uključimo vakuum, a grijanjem se led pretvara u paru procesom sublimacije te se preskače vodena faza. Čitav proces traje između 24 i 70 sati, a zanimljivo je da se velika većina lijekova liofilizira još od Drugog svjetskog rata – govori Rogić.
Na proizvodnju liofiliziranih proizvoda odlučili su se zahvaljujući Zagrebačkoj županiji, koja sufinancira ovaj aspekt poslovanja OPG-a Rogić. U asortimanu se, između ostalog, mogu pronaći liofilizirano mikrobilje, jabuke, banane, maline, jagode.
Ipak, glavni proizvod su instant juhe od liofiliziranog povrća, kojih u ponudi ima čak šest. Riječ je o 100 posto organskim, veganskim juhama bez ikakvih dodataka, bojila, aroma ili pojačivača okusa pa ne čudi što je ovo najtraženiji proizvod OPG-a Rogić.
- Kupci su prepoznali kvalitetu proizvoda jer ona opipljiva. Budući da radimo proizvode bez ikakvih dodataka, potrošači u potpunosti osjete okus, miris i vide prirodnu boju namirnice, što zaista cijene – zaključuje Davor Rogić.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medija i Zagrebačke županije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....