Europa je stari kontinent – rečenica je koja danas ne predstavlja samo zemljopisnu i povijesnu karakteristiku ovog područja već i njeno stanovništvo. Prema podacima Eurostata iz 2018. godine, u zemljama članicama Europske unije živjelo je 101,1 milijun ljudi starijih od 65 godina, što znači da je svaki peti stanovnik pripadao toj dobnoj skupini. Stručnjaci procjenjuju kako bi ta brojka u iduća tri desetljeća, točnije do 2050. godine mogla dosegnuti vrtoglavih 149.2 milijuna što je 28,5 posto od ukupnog broja stanovništva. Sličan trend zadesio je i našu zemlju u kojoj već sada živi gotovo 2.000 stogodišnjaka, svaki peti građanin je stariji od 65 godina, dok starijih od 85 godina imamo nešto više od 80.000. Ova negativna statistika ne predstavlja samo veliki demografski i ekonomski problem nego za sobom povlači i goruće pitanje smještaja osoba treće životne dobi.
Državni domovi za starije i nemoćne nude oko 11.000 kreveta na koje se prijavljuje približno 70.000 osoba zbog čega oni na smještaj nerijetko čekaju 10 ili više godina. Ako državnima pridružimo i privatne domove, njihov ukupni kapacitet na razini Hrvatske tada iznosi 25.000 do 26.000 mjesta što i dalje nije dostatno za sve umirovljenike. I dok se većina umirovljenika ili onih koji će to tek postati nada kako će, zbog pristupačnijih cijena i bolje usluge dobiti mjesto u državnim domovima, u Hrvatskoj postoji nekoliko doista vrhunskih privatnih domova za starije. No, problem nastaje u tome što ljude iznenadi činjenica kako će najčešće za potpuno prosječan smještaj u dvokrevetnoj sobi s vrlo malo komfora morati izdvojiti više od 6.000 kuna, a za jednokrevetnu sobi i 12.000 kuna što je u slučajevima mnogih umirovljenika premašuje iznos njihove mjesečne mirovine. Naravno, postoji i jeftinija alternativa u tzv. 'obiteljskim domovima' za skrb, ali je poznato kako su ti 'obiteljski' domovi često mjesta bez stručnog osoblja koja nude nizak standard usluga i sigurnosti.
Nova era skrbi za starije
Kako bi rasteretili domove, starijim osobama osigurali adekvatnu zaštitu, a njihovim obiteljima garanciju da su bližnji sigurni i zaštićeni u posljednjih 10 godina Europa, pa tako i Hrvatska, krenula je s drugačijim pristupom skrbi o starijoj populaciji. Zahvaljujući naglom razvoju ICT industrije i tehnologije općenito, sve više do izražaja dolazi deinstitualizacija skrbi o starijim osobama te produljenje boravka u vlastitim domovima. Riječ je o uslugama koje starijim osobama omogućuju dulji, sigurniji i komotniji boravak u okruženju vlastitog doma te sredine na koju su naviknuli. Takav komoditet omogućavaju im usluge bazirane na novim high tech rješenjima i modernom pristupu logistici korisničke podrške. Danas postoji niz organizacijskih, hardverskih i softverskih solucija koje omogućavaju da se starije pomaže, nadzire, savjetuje i štiti na razne načine. Usluge asistiranog življenja odnosno, asistivne tehnologije, podrške danas su vrlo različite. Telecare, telemedicine, telecoaching, telehealth, AAL -Active an Assistive Living, AS –Assistive Technologies - neki su od pojmova koji na slične, a opet pomalo različite načine starijima omogućavaju ostanak kod kuće, zadržavanje samostalnosti i kvalitete života te očuvanje starih socijalnih kontakata, a sve uz adekvatnu razinu sigurnosti. Da potražnja za ovakvom vrstom pametnih rješenja danas strelovito raste pokazuje u podatak da na razini Europske unije uslugu asistencije koristi nešto više od šest milijuna starijih osoba, a sama zarada ove industrije trenutno iznosi 32 milijarde eura. Iako su ove usluge dostupne u skoro svakoj europskoj zemlji, u njihovoj primjeni ipak prednjače razvijenije, zapadne države poput Njemačke, Španjolske, Francuske, Britanije, Švedske te ostale skandinavske zemlje.
Europske trendove prati i Hrvatska
Na krilima dobre europske prakse, u Hrvatskoj je pokrenuta usluga “Dobar susjed” koja predstavlja prvi veliki korak prema deinstitucionalizaciji skrbi o starijima. Po uzoru na slične usluge u nizu zapadnih zemalja, usluga životne asistencije "Dobar susjed" koju je kod nas pokrenula kompanija Efficiens Europe, omogućava 0-24, sedam dana, 365 dana u godini ljudski kontakt za sve hitne situacije s kojima se suočava starija osoba. Na taj način korisnici za oko četvrtinu cijene smještaja u (jeftinom) javnom domu dobivaju stalnu asistenciju telefonskih operatera čime produljuju boravak u vlastitom domu za dvije do tri godine. Osim što će operater za korisnike potražiti odgovarajuće odgovore, životna asistencija "Dobar susjed" osigurat će nekoliko tehnoloških rješenja koja jamče sigurnost i nastavak samostalnog života. Kako bi životna asistencija pružila sve te usluge starijim osobama, u domu korisnika postavljaju se posebni uređaji/senzori, a isporučuje im se i poseban, napredni, ali krajnje jednostavan komunikacijski sustav koji uključuje i posebnu narukvicu s "gumbom za paniku" kojim korisnik trenutačno može zatražiti pomoć. Unutar ovakve usluge o korisnicima, odnosno starijim osobama ne brine samo jedan čovjek već mreža više kompanija poput zaštitarske tvrtke Securitas ili ORYX Asistencije čije usluge preko operatera povezuje životna asistencija "Dobar susjed". U Hrvatskoj će tako starije osobe u svojim domovima dobiti i usluge sitnih popravaka vodoinstalatera, električara, i drugih majstora, a ne samo pravodobne savjete i intervencije. Po potrebi interventni tim izlazi na adresu korisnika ako nitko od rodbine ili susjeda to ne može. Što ustvari predstavljaju usluge kontakt centra, hitnih intervencija, popravaka u kući te organizacije zdravstvenih usluga otkrivamo u nastavku teksta.
Usluga kontakt centra
Kada govorimo o pojedinačnim uslugama koje nudi “Dobar susjed” jedna od središnjih točaka svakako je kontakt centar. Riječ je o servisu za obradu velikog broja dolaznih i odlaznih poziva putem kojih stručni tim centra sakuplja informacije o događajima i potrebama korisnika. Bilo da je riječ o hitnim intervencijama ili običnom, bezbrižnom razgovoru putem ovog experience centra, kako ga u kompaniji nazivanju, obrađuju se sve usluge iz bogatog portfelja. Preciznije rečeno, kontakt centar glavna je polazišna točka svakog korisnika. Za pristup ovoj usluzi osobe treće životne dobi ne moraju nabijati impulse na računima svojih mobilnih i telefonskih uređaja, već u kontakt s ovlaštenim osobama dolaze putem uređaja koji su prethodno instalirani u njihovim domovima ili prijenosnim satovima. Centar je za štićenike dostupan 365 dana u godini, 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, a svi kontakti bilježe se i evaluiraju u stvarnom vremenu. Zahvaljujući profesionalnom osoblju koje im je uvijek na raspolaganju, sami korisnik, ali i njegova obitelj mogu se osjećati sigurni da će bez obzira na doba dana netko uvijek biti tu za njih.
Popravci u kući
Prema istraživanju koje je provela platforma “Dobar susjed” jedna od najčešćih stvari koje su starijim osobama potrebne upravo su sitni popravci po kući. Bilo da je riječ o električnim i/ili vodovodnim instalacijama, ličenju zidova, ugradnji namještaja, klima uređaja, servisu bojlera takvi dodatni troškovi za starije osobe koje žive od svojih mirovina često mogu biti preskupe. Kako bi to promijeno “Dobar susjed” u svoj portfelj usluga uvrstio je besplatne” ruke” vodoinstalatera, električara, bravara, staklarska. Baš poput kontakt centra i ova je usluga dostupna 24 sata na dan 365 dana u godini na području cijele Hrvatske. Pokriva sve kućne brojeve, uključujući i otoke, a sve što korisnik životne asistencije “Dobar susjed” mora napraviti je nazvati kontakt centar i obavijestiti operatera o događaju te kratko opisati vrstu kvara ili događaj kako bi se u najkraćem mogućem roku na teren mogao uputiti odgovarajući tim.
Organizacija zdravstvenih usluga
Osobe treće životne dobi sve se češće susreću s problemom dostupnosti informacija u zdravstvenom sustavu, a poseban izazov predstavlja prijevoz osoba otežane pokretljivosti i korištenje zdravstvene zaštite u gradu izvan mjesta stanovanja. Sve ove probleme na vidjelo je dodatno iznijela pandemija izazvana koronavirusom koja je pristup zdravstvenoj zaštiti starijim ljudima učinila još težom. U suradnji s ORYX Asistencijom “Dobar susjed” razvio je novi i jedinstveni proizvod u području zdravstvene asistencije koji korisnicima omogućava pristup uslugama koje im inače nisu dostupne putem obveznog ili dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, a doprinose povećanju kvalitete života.
Organizacija zdravstvenih usluga životne asistencije “Dobar susjed” sastoji se od ukupno pet vrsta pokrivenih usluga. Tako osobe treće životne dobi putem ove usluge mogu dobiti informacije o privatnim i javnim zdravstvenim ustanovama (adrese, kontakti, djelatnosti, radno vrijeme, dežurstva), informacije o listama čekanja, smještaj u slučaju odlaska na pregled ili terapiju van županije prebivališta, sanitetski prijevoz te dostavu i pokriveni trošak hrane.
Hitne intervencije
Zbog svoje životne dobi starije osobe često mogu patiti od vrtoglavice, gubitka svijesti, srčanog ili moždanog udara koji mogu dovesti do pada koji za njih može biti poguban. Da su slučajni padovi, trenutak nepažnje ili nesretne zdravstvene komplikacije ozbiljna stvar, potvrđuje i podatak kako svake godine jedna trećina starijih od 65 pati od neke vrste zdravstvenog problema uzrokovanog padom. Oni su ujedno i vodeći uzrok smrtnosti i ozljeda kod starijih osoba, a takve neke od tih ozljeda često za sobom ostave posljedice u obliku invalidnosti ili nepokretnosti, što često zahtijeva trajnu medicinsku skrb i visoke troškove liječenja. Kako bi, koliko god je moguće, svoje korisnike zaštitili od najgorih scenarija izazvanih padovima, “Dobar susjed” razvio je uslugu hitnih intervencija putem kojih u slučaju nezgode u najkraćem roku na teren, odnosno na kućni prag korisnika stiže stručna pomoć. Sve što korisnik mora napraviti je pritisnuti tipku na satu ili uređaju kako bi o nesretnom događaju obavijestio kontakt centar.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....