Super ideja

Matija i Marina su iz hobija napravili unosnu karijeru: ‘Igru smo pretvorili u uspješan posao!‘

Prije otprilike deset godina otkrili su da ljudi vole izrađivati i kreirati stvari svojim vlastitim rukama te provoditi vrijeme uz društvene aktivnosti koje povezuju, ta spoznaja im je bila pokretačka ideja za biznis

Terrible Creations

 Privatna arhiva

Odricanje, neprestani rad, rizik, želja za opstankom.

Sve to prati prosječnog poduzetnika koji svijetu želi predstaviti svoj proizvod i ostvarivati svoje poduzetničke snove.

No, unatoč silnoj volji i želji, nekolicina ipak ne doživi taj trenutak. Prema podacima Bureau of Labor Statistics (BLS) otprilike 20 posto novih poduzeća propadne tijekom prve dvije godine otvaranja, 45 posto tijekom prvih pet godina i 65 posto tijekom prvih 10 godina. Samo 25 posto novih poduzeća doživi 15 ili više godina. Ovakav trend je prisutan u cijelom svijetu od 90-ih pa sve do danas.

No, koja je onda tajna uspjeha? Kako ostati konkurentan? Je li ključ u originalnoj ideji ili više čimbenika ovisi o uspješnom poslovanju?

Doznali smo iz prve ruke od mladih, ambicioznih i perspektivnih zagrebačkih poduzetnika Matije Mihokovića (36), člana kreativnog kolektiva Terrible Creations, po struci teologa i Marine Andrijašević (40) dizajnerice, novinarke te suosnivačice Biljkoboraca, brenda tvrtke Opet njih dvije d.o.o. Oboje su iz hobija i ljubavi prema igri stvorili unosan posao, a ispričali su nam kako su izgledali njihovi poduzetnički počeci, kako su prebrodili pandemiju te na koga su se oslonili u kriznim trenucima.

Igra kao alat

Prva ideja da od igre napravi posao, kod Mihokovića rodila se prije otprilike sedam godina, kada se aktivno bavio glumom i režijom, volontirao u Forumu za slobodu odgoja i zajedno s grupom prijatelja igrao igre s uživljavanjem u uloge. Drugim riječima, bio je daleko od svijeta poduzetništva.

Igrajući navedene igre i istražujući o njima shvatio je da sadrže snažan alat koji povezuje ljude na brz i učinkovit način, a koji može iskoristiti u poslovne svrhe – u kreiranju genijalnog teambuilding iskustva za sve koji žele u vrlo kratkom vremenu stvoriti savršenu koheziju unutar bilo koje grupe ljudi. Okupio je tim od četiri ljubitelja igara, predstavio ideju i nakon dvije godine razrade, 2017. zaplovio u poduzetničke vode kao voditelj parade, majstor ceremonije i vrsni facilitator Terrible Creationsa.

- Cijela ideja igara s oživljavanjem uloge u svijetu postoji od 80-ih godina, no od početka je publici prikazana prekomplicirano. Mi smo preuzeli ideju, pojednostavili je i izumili kao alat za teambuilding iskustva. Iskustvena igra je najbolji tip spajanja ljudi, a osim za teambuildinge zaposlenika, odlična je i za rođendanske proslave, momačke i djevojčake večeri – kaže Mihoković.

image

Matija Mihoković

Darko Tomas/Cropix

U ponudi imaju 16 igara različitih tematika, a najpopularnija je ona mafijaške tematike, odnosno iz zlatnog doba mafije 1920. po uzoru na poznate filmove kao što su Kum ili recimo Dobri Dečki. Igra se odvija u prostoru po želji klijenta, nerijetko u sali, na Sljemenu, kongresnim sobama ili, pak, u njihovim prostorijama u Zagrebu. Sami postupak organiziranja izgleda otprilike ovako - prvo se s klijentom dogovore putem weba ili zooma te saznaju što mu treba. Ako je riječ o kolektivu koji radi od kuće, onda im ponude online teambuilding s igrom kao što je Izgubljeni bogovi gdje igrači moraju zajedničkim snagama doći do cilja.

Ako je riječ o običnim građanima ili o zaposlenicima koji žele teambuilding uživo, nude im offline igre s rekvizitima i kostimiranjem, primjerice u mafijaška odijela ili gusare, tako da potpuno uđu u lik. Drugim riječima igrači postaju likovi koje kreiraju pomoću dvije kartice teksta s opisom lika i njegovog cilja igre. Iako prije svake zabavne aktivnosti objasne pravila i ciljeve, sve je na igraču kako će ga interpretirati jer cilj je iskustvo – da pojedinac u suštini iskusi kratak period u liku mafijaša iz 1920ih.

- Iskustvo povezuje ljude jer su u ovakvim igrama svi aktivni sudionici, nitko ne ostaje sa strane, a na koncu se svi spontano povežu – ispričao je Mihoković.

image

Terrible Creations

Privatna arhiva

Ovakve igre su toliko popularne da im se potražnja nakon pandemije povećala za 380 posto. Jedan od razloga je i činjenica da je Terrible Creations jedini u Hrvatskoj i regiji koji nudi ovakvu vrstu zabave i zbližavanja.

- Ponuda teambuildinga je prilično monotona, što su mi potvrdili i prijatelji te poznanici koji doslovce preziru odlaziti na TB-e. Oduzimaju previše slobodnog vremena koji trebaju imati za sebe i nikako nisu prilagođeni grupi. Upravo zato, da promijenimo situaciju na tržištu, nudimo kvalitetan teambuilding po mjeri zaposlenika koji se može obaviti i tijekom radnog vremena tako da se ne izostaje s posla, a niti oduzima slobodno vrijeme nakon njega – ističe Mihoković.

Dodaje i kako je najjači efekt koji igra postiže upravo visoka razina povezivanja, jedinstveno iskustvo, gradnja odnosa, jačanje socijalnih vještina kod ljudi i općenito bolja kohezija. Kako kaže, igra je najbolji alat za povezivanje ljudi.

Vrtlarka – poduzetnica

I Marina Andrijašević je u poduzetničke vode ušla zahvaljujući dizajniranju igre.

image

Marina Andrijašević demonstrira sadnju biljke u Biljkoborci dućanu

Sara B. Moritz/Cropix

Prije 12 godina s ciljem da se bavi isključivo grafičkim dizajnom, Andrijašević, inače rodom iz Makarske, kreirala je svoj prvi proizvod – memory društvenu igru koja se veže uz zanimljive pojmove tipične za Hrvatsku i njihova objašnjenja na dvodjelnom posteru.

Ova naizgled obična igra koju i djeca predškolskih skupina obožavaju, postala je poznati hrvatski suvenir i donijela joj odličnu zaradu i prepoznatljivost. Ujedno je bila i "vjetar u leđa" da nastavi stvarati nešto kreativno, interaktivno i edukativno, baš ono što najviše voli. Sigurna u svoj, kako kaže, urođeni kliker za poduzetništvo, nastavila se baviti product dizajnom. No, da bi ostvarila svoj naum, bili su joj potrebni proizvod, malo mašte i puno novaca.

- Kada sam primijetila da samo od memorija, svima poznate igre, mogu ostvariti dobre rezultate, to me ohrabrilo da nastavim s vlastitom proizvodnjom i dizajniranjem stvarčica koje me vesele. Tako je na red došla i ideja o Čašici Zemlje. U to sam vrijeme religiozno odlazila na do it yourself craft sajmove i puno pričala s kupcima i skupljala dragocjen feedback. Ono što sam uočila je sljedeće – ljudi obožavaju DIY stvari, vole izrađivati i kreirati svojim vlastitim rukama, baš kao i ja. Nakon nekolicine sajmova, dobila sam motivaciju da sa svojim rukotvorinama, pa i čašicama sa zemljom i sjemenom, razvijem malo "ozbiljniji" poduzetnički pothvat, s ciljem da pomognem ljudima koji u gradovima ne mogu saditi i misle da je za vrtlarstvo potrebno mnogo opreme i truda – kaže poduzetnica Marina.

image

Marina Andrijašević

Sara B. Moritz/Cropix

Ipak, za pokretanje biznisa bio joj je potreban početni kapital koji tada nije imala. Zato je jednu cijelu sezonu odlučila provesti radeći na brodu, sve kako bi prikupila vlastita sredstva. U četiri mjeseca zaradila je 30.000 eura i pomoću njih, pokrenula Biljkoborce zajedno s mladim timom entuzijastičnih vrtlara Lukom Vlahovićem i Slobodanom Velikićem, ujedno i originalnim suosnivačima brenda.

- S obzirom na to da smo po prirodi problem-solveri i propitivači svega i svačega, a po struci dizajneri, arhitekti i agronomi, taj spoj produkt-dizana i poljoprivrede nije mogao biti prirodniji slijed stvari. Jednostavno smo pospajali hobije i profesionalne interese. Ljubav prema biljkama u međuvremenu je još više narasla i sad već puno toga znamo i bez rađenja grešaka – ističe Marina.

Početničke greške

Ipak, u početku su se greške događale jer kako je potražnja za Biljkoborcima rasla, tako je Marina obnašala funkcije računovođe, voditeljice prodaje, stručnjakinje za financije, sve operacije vezane uz marketing, na što nikako nije bila spremna. Posebice tijekom pandemije kada je web shop doživio procvat, a u ožujku i travnju 2020. imali su i do 500 narudžbi. Suočeni s izazovima morali su potražiti pomoć stručnjaka koji će ih mentorirati i ohrabriti da se prilagode novonastaloj situaciji, prebrode ogromnu potražnju i kupcima na vrijeme isporuče kvalitetan proizvod.

Marina se brže-bolje sjetila programa podrške za mlade poduzetnike Nevjerojatni.hr koji provodi ACT Grupa u partnerstvu s Raiffeisen bankom. Riječ je o programu koji poduzetnicima do 35 godina starosti osigurava resurse za daljnji razvoj kapaciteta poslovanja, mentorstvo i bolju vidljivost. Uz to, pomažu da priča mladih poduzetničkih nada bude ispričana. Natječaj za 2022 godinu završio, a selekcija je u tijeku. Pristigle su 103 prijave, a dobitnici će biti objavljeni na službenoj stranici Nevjerojatni.hr u srpnju ove godine.

Podrška se sastoji od mentorstva za razvoj poduzeća od strane iskusnih profesionalaca iz mentorske mreže ACT Grupe i stručnjaka iz Raiffeisen banke te potpore u obliku vaučera, odnosno usluga u vrijednosti 5.000 eura. U sklopu programa organizirane su edukacije o marketingu, prodaji, strategiji i operacijama, ovisno o stvarnim potrebama korisnika i korisnica programa te je osigurana promocija uključenih poduzetnika. Ovakva pomoć je Biljkoborcima itekako bila potrebna, a zahvaljujući prijavi koja je uključivala kratko predstavljanje putem videa, 2021. su ih izabrali za dobivanje vaučera.

- Prijava na natječaj je najpametnija poslovna odluka koju sam napravila otkad sam poduzetnica. Omogućio nam je da dobijemo kvalitetno mentorstvo u prodaji, financijama, menadžmentu, marketingu i drugim funkcijama koje su naše najveće slabosti. Posebno ću izdvojiti Damjana Raića, strateškog mentora koji nam je objasnio na što se trebamo fokusirati, zatim Vladu Marića koji nam je pomogao oko prodaje i ohrabrio da ne odustanemo. Posebne pohvale također idu genijalnoj Ani Brigović koja je naš generalni konzultant te obavezno Josipi Zorko, našoj financijskoj mentorici i računovotkinji s kojom i danas surađujemo i bez koje ne možemo – ističe Marina.

image

Interijer dućana Biljkoborci, gdje se mogu kupiti čašice zemlje sa sjemenkama raznih biljaka

Sara B. Moritz/Cropix

Vaučer su, osim na mentorstvo iskoristili i za izradu web stranice, a otkad surađuju s ACT Grupom rasli su za 900 posto. Uz to, proširili su asortiman na razne varijacije setova za sjetvu, u ponudu su uvrstili i platnene torbe te originalne društvene igre. Cilj za budućnost im je daljnje zapošljavanje, a do kraja godina planiraju izaći i na strano tržište.

U preživljavanju pandemijskih okolnost program Nevjerojatni je 2021. pomogao i Terrible Creationsu. Za natječaj su saznali putem Facebook stranice, a bez ikakve nade da će biti nagrađeni, sasvim slučajno su poslali prvu verziju video prijave.

- Prijava je zahtijevala jednu minutu predstavljanja, kratku swot analizu i svoje viđenje te ciljeve natječaja. Nama je glavni cilj bio izrada nove web stranice i online oglašavanje, a kada smo saznali da smo dobitnici natječaja osjećali smo pravo ushićenje. Vaučer smo na kraju raspodijelili na izradu novog weba i podweba, reklamnu kampanju, brand awareness kampanju i poslovne edukacije o izlasku na tržište uz stručni mentoring. Posebno bih izdvojio mentoricu Anu Brigović koja nam je pomogla da lagano zakoračimo na tržište Velike Britanije na koje planiramo uskoro izaći – kaže Matija.

image

Terrible Creations

Privatna arhiva

Osim razrade kompletnog plana za novo tržište, planiraju i zapošljavati nove ljude te kupcima ponuditi poslovne poklone u obliku društvenih igara.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i ACT Grupom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 09:17