VREMEPLOV
Staro, ali skupo
Oldtimeri u recesiji postali još vriedniji
Godišnje se na aukcijama automobila o kojima pišemo u ovoj rubrici diljem svijeta izlicitira oko tri milijarde USD i vlasnike izmjeni oko 30.000 vozila. Prošlogodišnji rezultati pokazali su da su stari Ferrariji i dalje najtraženija pokretnina na tržištu klasika za kojima su se sad uz Amerikance i Japance, raspomamili i bogati Rusi i Kinezi
Napisao MARIJO ZRNA
Dolar, Euro, Franak... Ne, nova, ali zapravo i stara valuta na svjetskom tržištu očito se i dalje zove Ferrari. Oči najbogatijih ulagača umjesto prema Wall Streetu očito su i dalje uprte prema Maranellu. Lijep, brz i karizmatičan, moto je kojima su se i prošle godine vodili ulagači pri odabiru oktanskih klasika koje će parkirati u svoje garaže. Nazvati ih ljubiteljima klasika možda je preteška formulacija jer je u današnjim turbulentnim vremenima sasvim izvjesno da klasici već dugo nisu meta entuzijasta nego financijskih mešetara i trgovaca koji smatraju da im u ovom trenutku banke i dionice više ne pružaju sigurnu i višestruku mogućnost oplemenjivanja kapitala. Najbolji dokaz za to je Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione iz 1960. koji je 2007. izlicitiran za 2,8 milijuna USD, da bi prošle godine bio opet prodan, ali za gotovo duplo veći iznos – za 5,28 milijuna! Što će reći da je neko na njemu gotovo bez ikakva troška, ikakvog novog ulaganja, zaradio punih 2,58 milijuna dolara!
Novo doba, dakako, donijelo je i novu klijentelu, a iza vela anonimnosti, kako je i bilo za očekivati, kriju se bogati Rusi i Kinezi, često i debelo iskompleksirani nedostatkom tradicije auto industrije u svojoj domovini.
No, bilo kako bilo prošlogodišnja top lista deset najskupljih klasika izlicitiranih na aukcijama širom svijeta teška je gotovo 70 milijuna dolara, a ni jedan od njih nije bio jeftiniji od četiri milijuna. U tih top deset je čak pet Ferrarija i tri Mercedesa, a ta se slika na tržištu ponavlja posljednjih pet godina. Zahvaljujući cijeni od 16.390.000 dolara Ferrari Testa Rosa iz 1957. postao je najskuplji klasik ikad prodan na javnim aukcijama i najskuplji Ferrari uopće. On, baš kao i ostali Ferrarijevi klasici, očito kapitalizira sportsku prošlost, dok se kod ostalih, koje tako uvjerljivo predvodi Mercedesa, ipak najviše cijeni elegancija, snaga i raritetnost. Iako je pri tome simpatično, ali i simptomatično da na top deset listi već godinama nema ni jednog jedinog Bugattija...
Zanimljivo je i kako je najveći lani prodani raritet ujedno i najstariji danas egzistirajući "automobil" u voznom stanju - De Dion Bouton Et Trepardoux iz 1884. Ta parna jurilica prvo je u svijetu proizvedeno vozilo s karakteristikama osobnog, obiteljskog automobila, a 1996. je, na stogodišnjici utrke London-Brighton još je bio u stanju dostići brzinu od 60 km/h uz radijus kretanja od 30 km s jednim spremnikom vode.
No, ni to nije sve jer analitičari predviđaju i daljnji rast cijena raritetnih klasika, što je potvrdio već i početak ove godine u kojem su već prodani jedan Mercedes-Benz 300SL iz 1955. za 4,620.000 i jedan Ferrari 250 GT LWB California Spider iz 1959. za 3,905.000 dolara. Stoga tko god misli da ima viška kapitala i da je pravo vrijeme da krene u šoping prije toga, orijentacije radi, nije zgorega da pogleda i listu lani deset najtraženijih automobila kojima se inače bavimo u našim vremeplovima...
1. Ferrari 250 Testa Rossa 1957. - 16,390.000 $: 0666 jedan je od tek dvije Testa Rosse s tvorničkim certifikatom autentičnosti. Za upravljačem su se baš tog automobila izmjenjivali svojedobno najveći vozači Scuderije Ferrari poput Dana Gurneya, Phila Hilla i grofa Wolfganga Von Tripsa. Najskuplji je automobil ikad prodan na nekoj javnoj aukciji.
2. Duesenberg J Coupe 1931. - 10,340.000 $: George Whittell Jr. bio je svojedobno muška verzija Paris Hilton – playboy iz bogate obitelji koji novac netremice troši na žene, piće i aute. Ovaj Duesenberg bio mu je ljubimac. Prešao je svega 12.500 milja, a smatraju ga najelegantnijim američkim klasikom svih vremena. Definitivno je i najskuplji klasik američkog podrijetla i 4. na vječnoj listi na aukcijama prodanih auta.
3. Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster 1937. - 9,680.000 $: Šesti na vječnoj listi na aukcijama prodanih automobila, najskuplji Mercedes-Benz ikad. U izvedbi Spezial Roadster izrađeno ih je svega 25, a lani su na aukcijama prodana čak dva (vidi broj 8.). Valja se sjetiti i da je 2007. za svoj istovjetni primjerak Bernie Ecclestone na aukciji u Londonu dobio 8,252 milijuna dolara.
4. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione 1960. - 5,280.000 $: Jou Schlesseru je vožnja baš ovog automobila bila odskočna daska za kasniji ulaz u Formulu 1. Tijekom vremena na njemu je izvršen cijeli niz izmjena, pa ga 2007. Ferrari Classiche uzima na dvogodišnju temeljitu restauraciju i vraća u stanje iz godine kad je proizveden. 23. na vječnoj listi na aukcijama prodanih automobila.
5. Mercedes-Benz S-Type 26/180 Sportwagen 1927. - 5,040.000 $: Ako želite vidjeti kako ovaj sportski klasik izgleda uživo dovoljno je da obiđete Tehnički muzej u Zagrebu gdje je također jedan od 146 napravljenih. Motor ovog rariteta s kompresorom remek djelo je Ferdinanda Porschea. Automobil je bio pobjednik klase na izboru ljepote Pebble Beach 2004. 29. na vječnoj listi na aukcijama prodanih auta.
6. Ferrari 375 MM Berlinetta 1955. - 4,794.720 $
7. De Dion Bouton et Trepardoux Dos-a-Dos Steam Runabout 1884. - 4,620.000 $
8. Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster 1939. - 4,620.000 $
9. Talbot-Lago T150C SS Teardrop Coupé 1938 - 4,475.072 $
10. Ferrari 340 Mexico Coupe 1952. - 4,290.000 $
Bugatti i dalje najskuplji
Bugatti Type 57SC Atlantic iz 1936. i dalje je najskuplji automobil u povijesti. Proizvedena su samo tri, svaki drugačiji, a ovaj je prvotno isporučen britanskom lordu Victoru Rothschildu. Strastveni kolekcionar Bugattija dr. Peter Williamson kupio ga je 1971. za 59.000 dolara, a u ime njegove dobrotvorne zaklade aukcijska ga je kuća Gooding & Company 2010. prodala izvan aukcije, neposrednom pogodbom, za nedefinirani iznos, kažu, ne veći od 40, ali ni manji od 30 milijuna dolara. Identitet njegovog novog vlasnika još uvijek je nepoznat.
Kapitalizirana karizma Steve McQueena
Slavno ime s karizmom jedan je od mogućih faktora koji podižu cijenu klasika. Dokaz za to su i sume lani dobivene za dvije memorabilije Steve McQueena. Naime, jedva četiri minute pojavljivanja na početku filmskog klasika Le Mans s McQueenom za upravljačem, bilo je dovoljno da Porsche 911 S iz 1970. na aukciji u Montereyu krajem kolovoza postigne cijenu od 1,350.000 dolara! Četiri mjesec kasnije u Los Angelesu je na aukciji tvrtke Profiles in History za nevjerojatnih 984.000 dolara prodan je i trkaći Gulf kombinezon u kojem je McQueen snimao scene istog filma.
Svjetski spektakl poput narodne veselice
Konzervativni Europljani aukcije shvaćaju poput komemoracija – tu se ruke dižu u sterilnoj tišini i tek glas voditelja aukcije povremeno daje do znanja da se kupci nabacuju milijunima. Amerikanci su, pak, sušta suprotnost. Scottsdale, gdje aukcijska kuća Barrett-Jackson svake godine organizira najveću svjetsku aukciju, pravi je primjer američkog stila života – to je prava hedonistička narodna veselica, čija je popularnost usporediva čak i s košarkaškim play offom! Lani je tamo u 40 sati prodalo više od 1200 automobila za sveukupno više od 70 milijuna dolara!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....