Rock magazin Rolling Stone, koji je 1967. u San Franciscu osnovao Jann Wenner, i danas vlasnik, izdavač i urednik, nedavno je objavio 1000. broj s basnoslovno skupom 3-D naslovnicom na kojoj je "okupljeno" tisuću živućih i pokojnih rock legendi od Elvisa i Chucka Berryja naovamo.
U medijima se procjenjuje da je naslovnica tisućitog broja magazina Rolling Stone stajala milijun dolara i da je posrijedi najskuplja naslovnica u povijesti tiskanog izdavaštva.
Tvrtka Wenner Media, jedna od posljednjih striktno privatnih i neovisnih nakladničkih bastiona u Americi, uz Rolling Stone objavljuje Men's Journal i US Weekly, a teži između 600 i 900 milijuna dolara. Nije loše, reklo bi se, za rock magazin i tvrtku koju je Jann Wenner 1967. pokrenuo sa 7500 dolara, posuđenih od obitelji supruge s kojom se rastao prije jedanaest godina zbog veze s mladom modnom dizajnericom Matt Nye.
Naime, 1967. godine Rolling Stone nije bio čak ni prvi američki rock magazin. Prije njega
osnovani su, primjerice, CrawDaddy! i Creem, no dok su ti underground-rock fanzini na putu da postanu veliki rock magazini propali, Rolling Stone je ne samo opstao, nego ubrzo i postao jedan od najutjecajnijih američkih magazina i glasilo liberalne Amerike.
Često su ga nazivali Biblijom hipijevske kontrakulture 60-ih, a već početkom 70-ih osvanuti na naslovnici Rolling Stonea postalo je pitanje prestiža koje je nadilazilo svijet rock'n'rolla. Ponajprije stoga jer je Rolling Stone, kako je to krajem 60-ih sročio Wenner, operirao na "uvjerenju kako je rock'n'roll energijski centar za cijeli niz socijalnih, političkih i kulturoloških promjena koje se događaju oko nas".
Od 1967. do 1976. Rolling Stone je uistinu bio jedan od najbitnijih, najprovokatinvijih i najhrabrijih američkih magazina, ogledalo jedne druge i drukčije Amerike, poligon za promoviranje cijelog niza briljantnih rock izvođača (The Rolling Stones, The Who, Hendrix, The Doors, Led Zeppelin, The Grateful Dead, Crosby, Stills, Nash & Young i niz drugih), ali i izvrsnih rock kritičara, novinara, fotografa i književnika.
Kraj zlatnog razdoblja
Ipak, 1976. završava zlatno razdoblje Rolling Stonea. Sjedište magazina prebačeno je iz San Francisca u New York, no dok je Rolling Stone savršeno uhvatio duh hipijevske kontrakulture 60-ih čije je žarište bilo baš u San Franciscu, magazin je propustio uhvatiti duh punka koji se pojavio 1976. u New Yorku. Dok je punk potresao rock'n'roll i rock industriju,
Rolling Stone je na naslovnicama objavljivao ziheraške mainstream-rock zvijezde.
Od revolucionarnog, oštrog i hrabrog magazina Rolling Stone sve se više pretvarao u dobar izdavački biznis i glasilo mainstream-rocka. Jedini bitniji, vizionarskiji i riskantniji potez tijekom 80-ih, kad govorimo o glazbi dogodio se 1984. kad je Rolling Stone za album godine proglasio "Reckoning" grupe R.E.M. Rolling Stone je propustio i nagovijsetiti dolazak grungea, Nirvane i alter-rocka 90-ih kao još jedne velike mijene na rock sceni.
Krajem 80-ih i 90-ih poligon za promociju tih novih alter-rock izvođača bio je, uz cijeli niz fanzina, magazin Spin, a ne Rolling Stone. S druge strane, Wenner je pokazao začudnu sposobnost preživljavanja na tržištu, pa je Rolling Stone bez većih problema opstao kao magazin koji više ne bije bitku u prvim redovima, ali s manjim vremenskim odmakom potvrđuje snagu nekih novih izvođača.
Naslovnice
Prošle godine «Američka udruga magazina proglasila je naslovnicu Rolling Stonea od 22. siječnja 1981., na kojoj goli John Lennon ljubi odjevenu Yoko Ono, najboljom naslovnicom u povijesti američkog magazinskog nakladništva.
Za dobar dio najatraktivnijih naslovnica Rolling Stonea bila je zaslužna baš autorica te fotografije, Annie Leibowitz, koja je za Rolling Stone od 1970. do 1983. snimila oko 150 naslovnica.
Iz Rolling Stonea je prešla u Vanity Fair.
Najistaknutiji rock kritičari u povijesti Rolling Stonea
Cameron Crowe o svojim tinejdžerskim danima u Rolling Stoneu snimio je lijep i dirljiv film «Almost Famousľ, a Ralph J. Gleason, Ben-Fong Torres, Lester Bangs, Jon Landau, Chet Flippo, Greil Marcus, Robert Christgau, David Fricke i Dave Marsh tek su neki od plejade vrhunskih rock-kritičara koji su tijekom godina dali obol Rolling Stoneu.
Od 1967. do 1976. Rolling Stone je bio najutjecajniji američki rock magazin i glasilo kontrakulture koje se često obrušavalo na političare toga vremena. Tijekom vremena, interesantno, glazbena oštrica magazina je donekle otupjela, ali ne i politička. Danas Rolling Stone predvodi u kampanji liberalne Amerike protiv Busha i njegove katastrofalne politike.
Književnici u Rolling Stoneu
Hunter S. Thompson i Tom Wolfe nekoliko godina su bili dio Rolling Stonea. «The Bonfire Of Vanitiesľ, tu dličnu kritiku američke yuppie kulture 80-ih, Wolfe je prvo objavio kao serijal u Rolling Stoneu, a tek kasnije kao debitantski roman po kojem je Brian De Palma snimio sjajan film. Thompson je «Fear And Loathing In Las Vegasľ također počeo objavljivati na stranicama Rolling Stonea.
Rolling Stone u brojkama
S prosječnom nakladom od oko milijun i pol primjeraka Rolling Stone je još uvijek najpopularniji američki muzički magazin, po tiraži daleko ispred magazina Vibe, Spin ili Blender koji u pravilu dosežu između 500.000 i 800.000 primjeraka po broju.
Aleksandar Dragaš
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....