PIŠE INOSLAV BEŠKER

Premijerka ne voli kritike: Lepršava lakoća kosorizama

Prihvatljiva je svaka dobronamjerna kritika, i od oporbe, i od stranaka. Naša su vrata uvijek otvorena. No, za nas nije prihvatljiva nepodnošljiva lakoća kritiziranja“, izjavila je premijerka Jadranka Kosor.

Eto nam još jednoga kosorizma, još jednoga, ovaj put dvostrukog, dokaza da je i “u ovome strašnom času” na čelu hrvatske Vlade jedna pjesnička duša: em zato što Milana Kunderu čita i poznaje do te mjere da ga navodi kao opće mjesto, em zato što su “pjesnici čuđenje u svijetu” - a premijerka se, eto, iskreno čudi što i njezinu Vladu kritiziraju, ne uvijek dobronamjerno.

Krivi su i kad pada kiša

Preskočit ću, iz pijeteta, vlastite jeftine književne asocijacije (na primjer, da je Kunderina “Žert” u Splitu, za potrebe teatra, prevedena kao “Monada”; ili Zagorkinu “Nevinu u ludnici”). Podsjetit ću ipak na običaj u Italiji da se okrivljuje Vlada i zato što kiša pada (“Piove, governo ladro!”).

Jao državi gdje Vladu ne kritiziraju: ili vlada posvemašnji strah, ili je izgubljena svaka nada u boljitak. Dok je kritiziraju analitičari, znači da vjeruju da se nešto može popraviti; dok je psuje puk, znači barem da nema onu vrstu brnjice s kojom se ne može ni lajati. Mahnimo na časak šalu i pokušajmo ozbiljno: nije na Vladi, ni u jednoj zemlji, procjenjivati koja je kritika dobronamjerna a koja nije, koja je olaka a koja pak nije.

Nezadovoljstvo ili prijetnja

Može uzvraćati protuargumentima, može superiorno šutjeti, a može - što je najprimjerenije - reagirati mjerama iz njezine nadležnosti. U tom kontekstu i pojam neprihvatljivosti zaslužuje analizu, ne više lingvističku, nego političku: je li to samo nespretan način da se izrazi nezadovoljstvo, ili pak prijetnja?

Još bi nam samo falilo da netko iz Vlade sudi o namjerama građana, dobrima ili lošima. To ni Orwellu nije palo na um. U biranju parlamentarne većine, čiji je izraz vlada, ima pravo sudjelovati svaki građanin, bez mjerenja njegove dobronamjernosti. Utoliko i svatko od njih (ili barem od onih koji su glasali) ima ne samo ustavno, nego i moralno pravo na kritiku.

21. rujan 2024 02:07