Dijelom Europe širi se bauk koji je donedavno bio rezerviran samo za teške filmoljupce strasti usmjerene na poluizgrebane kopije nijemih filmova s početka 20. stoljeća, prikazivane uz raštimani klavir i obično na pogrešnoj brzini. U današnje vrijeme uspješne restauracije filmova te su kopije u znatno boljem stanju, a bez da su izgubile išta od svoje originalne slike, što je bonus kojemu treba pridodati i novi trend: prikazivanje uz glazbu komponiranu samo za stare nijeme filmove, bilo bandova, bilo DJ-a koji svoja djela izvode pred oduševljenom mladom publikom. Barbican, jedna od najprestižnijih kulturnih institucija u Londonu, cijelu ovu godinu posebnim programom slavi nijemi film.
U nedalekom istočnolondonskom poznatom noćnom klubu Fabric nedavno je prikazan nijemi klasik Fritza Langa "Metropolis" iz 1926. godine uz novu, uživo izvođenu glazbu. Sličan trend se događa i preko bare - u Parizu se očekuje dolazak više od 10 tisuća ljudi na ovoljetni Retour de Flamma, nijemi filmski festival na otvorenom, dok se talijanski Pordenone i tamošnji listopadski Festival nijemog filma odnedavno nalazi u planeru svakog filmoljupca koji drži do sebe.
U Bristolu je u siječnju održan vrlo uspješan Festival slapstick komedije koji su posjetili i oni koji tradicionalno nisu smatrani ljubiteljima stare kinematografije. Vraćanje originalnoj zamisli - prikazivanje nijemih filmova u kinu sa živom glazbom - vratilo je i publiku za takvu vrstu filmova, koje je većina ljudi vidjela u lošoj kopiji na televiziji.
- Gledanje tih filmova među drugim ljudima i sa živom glazbom čini ih odmah čarobnima i zadivljujućima. I potpuno je različito od danas uobičajenog kino-iskustva - kaže Serge Bromberg, prvi čovjek pariškog Retour de Flamme, i sam "kolektor" nijemih filmova iz cijelog svijeta, dodajući da su nijemi filmovi ponovno u modi.
- Do sada je većina ljudi mislila da su stari filmovi za stare ljude, ali ti filmovi imaju namjeru razveseliti vas ili rasplakati, što su bezvremenske emocije, dakle moderne - tvrdi Serge čija tvrtka Lobster films ima katalog prepun nijemih filmova - od općepoznatih za koje se smatralo da su izgubljeni, do tek otkrivenih filmova.
Serge ih je sve pomno restaurirao i svake godine u ljetnim pariškim noćima, u čarobnom okruženju Montmartrea s prekrasnim pogledom na grad, publika na otvorenom može besplatno uživati i birati hoće li uživati u gradu ili najnovijem Sergeovu otkriću na tko-zna-kojem tavanu tko-zna-gdje.
Serge sam vodi festival i prije nego što prikaže film, o svakom ispriča pripadajuću priču i potom sam na klaviru prati njihovo prikazivanje. - Ideja cijelog projekta nije samo prikazati obnovljene filmove, nego i obnoviti publiku.
Svake nam godine dolaze tisuće ljudi gledati filmove, koji potom o tome pričaju svojim prijateljima, i vijest o nijemim filmovima putuje kroz usmenu preporuku i na taj način oni stječu sve više pobornika - uvjeren je taj pariški entuzijast nijemih filmova koji skreće pažnju i na to da nijemi filmovi nikada nisu niti trebali biti gledani u potpunoj tišini.
Pratnja na klaviru ili orguljama proizvodila je zvučne efekte i postala je glas nijemog filma, zbog čega je glazba strašno važna za potpuni doživljaj pri gledanju takvog filma. Neil Brand, jedan od britanskih najpoznatijih pijanista koji rade uz nijemi film, kaže da je muzika još važnija kod današnje publike jer može premostiti razliku u starosti filma i starosti publike.
Neil više od 17 godina svira uz nijeme filmove u kinima diljem Britanije i na festivalima po cijelom svijetu. Redovno se pojavljuje i na bristolskom četverodnevnom Festivalu slapstick komedije, koji prikazuje najbolja djela slapstick legendi kao što su Buster Keaton i Charley Chase.
Od svojih početaka festival je narastao nevjerojatnom brzinom jer je publika oduševljeno prihvatila novi način zabave - nijemi film uz živu glazbu. Jedan od osnivača festivala Chris Daniels kaže da je publika i dandanas oduševljena genijalnošću ideja slapstick majstora, ali i činjenicom da su i Keaton i Chase zaista sami odrađivali svoje ideje, penjali se na visoke krovove, stajali mirno dok su im kuće padale na glavu ili sjedili na samom kraju lokomotive i svojim nogama zaista dodirivali željezničku prugu pokušavajući "kočiti".
- Ono što vidite na ekranu jest ono što se događalo na setu, nema filmskih trikova ili kompjutorskih rješenja - kaže Daniels. Unatoč oduševljenosti smionošću glumaca, publika se nijemim filmovima danas najviše vraća zbog glazbe.
Britanski Future films diljem države svakih nekoliko mjeseci održava prikazivanje nijemih filmova u klupskoj atmosferi, čega je dio bilo i prikazivanje "Metropolisa" u Fabricu.
Na tim se happeninzima miješaju nastupi rokerskih grupa, atmosferične instalacije i kostimirane umjetničke predstave - kojima je svima zajednički nazivnik neki od klasičnih nijemih filmova koji se prikazuje tijekom cijele "predstave" na velikim ekranima diljem kluba.
Tako se Fabric, da bi dočarao ikonografsku scenografiju Langova filma, prevorio u metalni, futuristički obris grada baziran na neboderima, zračnim lukama i cestama krcatim automobilima.
Glazbu je izvodio Darryn Harkness, britanski multiinstrumentalist. Fabien Riggall, osnivač tvrtke iza ovih događanja - Future Cinema - kaže da su današnja kina postala neosobna i da je previše mulitpleksa.
- Mi želimo reći i pokazati da kino može biti događaj sam za sebe, zabavno mjesto koje treba slaviti. Nijemi filmovi poput "Metropolisa" vizualno su ispred svog vremena i imaju veliki potencijal da ih se ponovno otkrije novoj publici na novi način - kaže Fabien koji planira prikazivati kratke, novosnimljene nijeme filmove iz cijelog svijeta na ekranima londonskih autobusa i crnih taksija.
Sličan trend povezivanja klupske kulture s nijemim filmovima događa se i u Parizu, gdje je grupa poznatih DJ-a Chateau Fligth nedavno nastupala uz seriju francuskih filmova iz 1915. godine - Les Vampires, a s tih je nastupa grupa izdala i CD. Serge, iz Retour de Flamma festivala, odmah je prepoznao potencijal spoja elektronske glazbe i nijemih filmova i sada producira seriju DJ uglazbljenja nijemih filmova za DVD-e.
Francuski, ali i međunarodni DJ-i u Parizu imaju još jedno mjesto gdje mogu isprobati svoje kreativne sposobnosti, jer ih Cinemix poziva da za poznate nijeme filmove izmisle novu glazbu. Oni, pak, koji preferiraju nijeme filmove uz tradicionalnu glazbu i dalje u Parizu imaju gdje otići - na povremene matineje na kojima se svira klavir. I na kraju, za zaboravne treba reći da današnji trend nije sasvim nov. Godine 1984.
"Metropolis" je bio ponovno pušten u kina uz novu pratnju - elektronsku i rock glazbu koju su izvodili Adam Ant, Pat Benatar i Queen legenda Freddie Mercury - što je rezultiralo stvaranjem kultnog statusa tog poznatog nijemog filma i među mlađom generacijom filmoljubaca.
Nataša Magdalenić Bantić
U nedalekom istočnolondonskom poznatom noćnom klubu Fabric nedavno je prikazan nijemi klasik Fritza Langa "Metropolis" iz 1926. godine uz novu, uživo izvođenu glazbu. Sličan trend se događa i preko bare - u Parizu se očekuje dolazak više od 10 tisuća ljudi na ovoljetni Retour de Flamma, nijemi filmski festival na otvorenom, dok se talijanski Pordenone i tamošnji listopadski Festival nijemog filma odnedavno nalazi u planeru svakog filmoljupca koji drži do sebe.
U Bristolu je u siječnju održan vrlo uspješan Festival slapstick komedije koji su posjetili i oni koji tradicionalno nisu smatrani ljubiteljima stare kinematografije. Vraćanje originalnoj zamisli - prikazivanje nijemih filmova u kinu sa živom glazbom - vratilo je i publiku za takvu vrstu filmova, koje je većina ljudi vidjela u lošoj kopiji na televiziji.
- Gledanje tih filmova među drugim ljudima i sa živom glazbom čini ih odmah čarobnima i zadivljujućima. I potpuno je različito od danas uobičajenog kino-iskustva - kaže Serge Bromberg, prvi čovjek pariškog Retour de Flamme, i sam "kolektor" nijemih filmova iz cijelog svijeta, dodajući da su nijemi filmovi ponovno u modi.
- Do sada je većina ljudi mislila da su stari filmovi za stare ljude, ali ti filmovi imaju namjeru razveseliti vas ili rasplakati, što su bezvremenske emocije, dakle moderne - tvrdi Serge čija tvrtka Lobster films ima katalog prepun nijemih filmova - od općepoznatih za koje se smatralo da su izgubljeni, do tek otkrivenih filmova.
Serge ih je sve pomno restaurirao i svake godine u ljetnim pariškim noćima, u čarobnom okruženju Montmartrea s prekrasnim pogledom na grad, publika na otvorenom može besplatno uživati i birati hoće li uživati u gradu ili najnovijem Sergeovu otkriću na tko-zna-kojem tavanu tko-zna-gdje.
Serge sam vodi festival i prije nego što prikaže film, o svakom ispriča pripadajuću priču i potom sam na klaviru prati njihovo prikazivanje. - Ideja cijelog projekta nije samo prikazati obnovljene filmove, nego i obnoviti publiku.
Svake nam godine dolaze tisuće ljudi gledati filmove, koji potom o tome pričaju svojim prijateljima, i vijest o nijemim filmovima putuje kroz usmenu preporuku i na taj način oni stječu sve više pobornika - uvjeren je taj pariški entuzijast nijemih filmova koji skreće pažnju i na to da nijemi filmovi nikada nisu niti trebali biti gledani u potpunoj tišini.
Pratnja na klaviru ili orguljama proizvodila je zvučne efekte i postala je glas nijemog filma, zbog čega je glazba strašno važna za potpuni doživljaj pri gledanju takvog filma. Neil Brand, jedan od britanskih najpoznatijih pijanista koji rade uz nijemi film, kaže da je muzika još važnija kod današnje publike jer može premostiti razliku u starosti filma i starosti publike.
Neil više od 17 godina svira uz nijeme filmove u kinima diljem Britanije i na festivalima po cijelom svijetu. Redovno se pojavljuje i na bristolskom četverodnevnom Festivalu slapstick komedije, koji prikazuje najbolja djela slapstick legendi kao što su Buster Keaton i Charley Chase.
Od svojih početaka festival je narastao nevjerojatnom brzinom jer je publika oduševljeno prihvatila novi način zabave - nijemi film uz živu glazbu. Jedan od osnivača festivala Chris Daniels kaže da je publika i dandanas oduševljena genijalnošću ideja slapstick majstora, ali i činjenicom da su i Keaton i Chase zaista sami odrađivali svoje ideje, penjali se na visoke krovove, stajali mirno dok su im kuće padale na glavu ili sjedili na samom kraju lokomotive i svojim nogama zaista dodirivali željezničku prugu pokušavajući "kočiti".
- Ono što vidite na ekranu jest ono što se događalo na setu, nema filmskih trikova ili kompjutorskih rješenja - kaže Daniels. Unatoč oduševljenosti smionošću glumaca, publika se nijemim filmovima danas najviše vraća zbog glazbe.
Britanski Future films diljem države svakih nekoliko mjeseci održava prikazivanje nijemih filmova u klupskoj atmosferi, čega je dio bilo i prikazivanje "Metropolisa" u Fabricu.
Na tim se happeninzima miješaju nastupi rokerskih grupa, atmosferične instalacije i kostimirane umjetničke predstave - kojima je svima zajednički nazivnik neki od klasičnih nijemih filmova koji se prikazuje tijekom cijele "predstave" na velikim ekranima diljem kluba.
Tako se Fabric, da bi dočarao ikonografsku scenografiju Langova filma, prevorio u metalni, futuristički obris grada baziran na neboderima, zračnim lukama i cestama krcatim automobilima.
Glazbu je izvodio Darryn Harkness, britanski multiinstrumentalist. Fabien Riggall, osnivač tvrtke iza ovih događanja - Future Cinema - kaže da su današnja kina postala neosobna i da je previše mulitpleksa.
- Mi želimo reći i pokazati da kino može biti događaj sam za sebe, zabavno mjesto koje treba slaviti. Nijemi filmovi poput "Metropolisa" vizualno su ispred svog vremena i imaju veliki potencijal da ih se ponovno otkrije novoj publici na novi način - kaže Fabien koji planira prikazivati kratke, novosnimljene nijeme filmove iz cijelog svijeta na ekranima londonskih autobusa i crnih taksija.
Sličan trend povezivanja klupske kulture s nijemim filmovima događa se i u Parizu, gdje je grupa poznatih DJ-a Chateau Fligth nedavno nastupala uz seriju francuskih filmova iz 1915. godine - Les Vampires, a s tih je nastupa grupa izdala i CD. Serge, iz Retour de Flamma festivala, odmah je prepoznao potencijal spoja elektronske glazbe i nijemih filmova i sada producira seriju DJ uglazbljenja nijemih filmova za DVD-e.
Francuski, ali i međunarodni DJ-i u Parizu imaju još jedno mjesto gdje mogu isprobati svoje kreativne sposobnosti, jer ih Cinemix poziva da za poznate nijeme filmove izmisle novu glazbu. Oni, pak, koji preferiraju nijeme filmove uz tradicionalnu glazbu i dalje u Parizu imaju gdje otići - na povremene matineje na kojima se svira klavir. I na kraju, za zaboravne treba reći da današnji trend nije sasvim nov. Godine 1984.
"Metropolis" je bio ponovno pušten u kina uz novu pratnju - elektronsku i rock glazbu koju su izvodili Adam Ant, Pat Benatar i Queen legenda Freddie Mercury - što je rezultiralo stvaranjem kultnog statusa tog poznatog nijemog filma i među mlađom generacijom filmoljubaca.
Nataša Magdalenić Bantić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....