TVRDOGLAVE ČINJENICE

Nije pitanje hoće li veliki igrači preuzeti Inu, nego hoće li i MOL

 HANZA MEDIA

Ponudom Igora Sečina, šefa ruskog naftnog diva Rosnjefta, da ta kompanija postane novi strateški partner hrvatske Vlade u Ini možda je započelo novo poglavlje u sagi o najslavnijoj hrvatskoj kompaniji. Jer iako je bilo tvrtki koje su u određenim trenucima svog postojanja bile veće od Ine, postizale uzbudljivije rezultate i nizale značajnija postignuća, nijedno hrvatsko trgovačko društvo nije toliko isprepleteno s najvažnijim akterima i događajima novije nacionalne povijesti kao ta tvrtka. Utoliko, ako je Ina ugrađena u same temelje na kojima je sazidana hrvatska država - a jest - njezina višegodišnja stagnacija i razlozi koji su do toga doveli u simboličkom smislu nisu ništa više nego refleks općeg urušavanja države s kojom je Ina genetski u simbioznom odnosu.

Može li, utoliko, oporavak Ine u širim društvenim okvirima koje on sam podrazumijeva biti osiguran u zagrljaju goleme ruske kompanije i geopolitičkog tereta koji takav aranžman nosi sa sobom? Na to pitanje teško je dati odgovor, pogotovo s obzirom na krajnje neracionalnu prirodu političkog odlučivanja, no čak i da se Rosnjeftova ponuda ne materijalizira u konkretni posao, evidentno ona može poslužiti kao poticaj za definiranje strategije i državnih interesa oko budućnosti te tvrtke.

Što, dakle, možemo naučiti o Ini na temelju Rosnjeftove ponude? Kao prvo, evidentno je kako je vrijednost te kompanije danas ipak znatno viša nego što važi u javnom dojmu hrvatskih građana. Dapače, kad je prije nekoliko mjeseci hrvatska Vlada žonglirala s tobožnjom mogućnošću prodaje 25 posto Hrvatske elektroprivrede da bi tim novcem preuzela 49 posto Ine, protiv te ideje se digla kuka i motika uz cijeli niz litanija o tome kako se prodaje zlatna koka za kupnju propale tvrtke. Rijetki su tada bili glasovi razuma koji su upozoravali kako bi takva transakcija - kada bi bila moguća - zapravo bila sjajna za Hrvatsku, s obzirom na to da je po nizu poslovnih pokazatelja Ina i dalje osjetno vrednija tvrtka od HEP-a. Preko milijardu kuna neto dobiti Ine u prvih devet mjeseci ove godine to i sugerira, a nastavi li cijena nafte rasti, ti pokazatelji bit će još bolji.

Kao drugo, iz izjava šefa Rosnjefta evidentno je kako Inine rafinerije - eto još jedne uporno ponavljane neistine - nisu gubitaška neperspektivna postrojenja koje u pogonu drži tek politička volja vlasnika, već imovina koja u okvirima drukčijeg modela poslovanja i ambicija može biti investicijski interesantna. Dapače, kako je netko nedavno vrlo lucidno zaključio, ako su u ovom stanju rafinerije profitabilne, kako bi tek dobro poslovale da je njihova modernizacija dovršena? Kao treće, čini se da globalna naftna industrija - a Rosnjeftovi dioničari su korporacije iz Velike Britanije, Kine, Švicarske i Katara - ne vidi kratkoročnu opasnost od znatnog gubitka tržišta zbog elektrifikacije osobnog prijevoza.

Ta ideja da se Inom ne isplati baviti s obzirom na nadolazeće “postfosilno” doba - čiji je svojevrsni medijski predvodnik bio bivši ministar zaštite okoliša Slaven Dobrović - iz te se perspektive čini kao redikulozna pomisao. Iako je evidentno da nafta neće vječno biti ključni svjetski energent, sasvim sigurno će to biti još desetljećima. Ipak, kada to više i ne bude, koristit će se za cijeli spektar drugih namjena, pogotovo u petrokemiji. Odustajanje od razvoja Ine značilo bi i odustajanje od cijelog jednog sektora gospodarstva te de facto eutanaziju globalno konkurentnog kompleksa znanja koji ovdje u tom segmentu još postoji.

Kao četvrto, i možda najvažnije, interes Rosnjefta za Inu ne otvara samo pitanje budućnosti te tvrtke, već i cijele regionalne naftne industrije. Samo primjer te kompanije, ali i niz drugih transakcija provedenih zadnjih godina (npr. Shellovo preuzimanje British Gasa) pokazuju kako je globalna naftna industrija ušla u fazu velike konsolidacije. Taj trend, temeljen na očekivanjima postupnog pada prihoda zbog većeg korištenja alternativnih energenata i sve većih cijena razvoja proizvodnje iz novih i kompliciranijih ležišta, već je viđen u nizu drugih industrija, poput telekoma.

U regiji bez organskog rasta potrošnje i s gotovo potpuno isušenom sirovinskom bazom samo je pitanje kad će ti procesi okrupnjavanja početi i kada krenu, koliko će se dugo lokalni igrači moći oduprijeti globalnoj konkurenciji. Dakle, pitanje nije hoće li Rosnjeft kupiti Inu, nego hoće li - negdje u doglednoj budućnosti - preuzeti MOL. I što bi takva posredna akvizicija značila za Inu i hrvatsku Vladu? Tek osvještavanje ovih činjenica stvara platformu na temelju koje može biti pronađen novi strateški ulagač u hrvatsku naftnu kompaniju. Hoće li to biti Rosnjeft? Možda hoće, možda neće, no bez jasnih odgovora na ova pitanja, tko god bude, neće se puno toga promijeniti...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 23:31