Massive Attack - Nenadmašni graditelji bristolskog zvuka



"Collected"



Virgin/Dallas

CD+dual disc (CD/DVD)

Massive Attack

U starijim rock enciklopedijama Bristol se uopće ne spominje. Polumilijunski grad na jugozapadu Engleske kao da je prespavao šezdesete i veći dio sedamdesetih godina, sve do pojave avangardnog post-punk banda ironično nazvanog Pop Group. Punkerska žestina kombinirana s frenetičnim afro-funk ritmovima, white noiseom, dub produkcijom Denisa Bovella i ultraljevičarskom ideologijom nije ostavila trag na top-listama, ali je bila itekako primijećena na new wave sceni. Prisjećajući se svoga dolaska u Englesku s bandom Birthday Party, Nick Cave je priznao da je ostao potpuno zapanjen kad je prvi put gledao Pop Group. No, kultni bristolski sastav rasformiran je već 1980. godine. Frontman Mark Stewart nastavio je karijeru kod londonskog dub producenta Adriana Sherwooda, dok se ostatak Pop Group preselio u jazz-new wave band Rig, Pig & Panic s kojim je pjevala švedska tinejdžerica Neneh Cherry. Nekoliko godina poslije upravo su Neneh Cherry i Mark Stewart razglasili da se u Bristolu opet nešto kuha. Stewart je naručio jedan remix od lokalnog hip hop-reggae soundsystema Smith & Mighty, a Neneh Cherry je preko supruga Camerona McVeya za svoj debi album "Raw Like Sushi" angažirala drugi bristolski soundsystem The Wild Bunch oko kojeg su se okupljali Nelle Hooper, Robert "3D" Del Naja, Grant "Daddy G" Marshall i Andrew "Mushroom" Volwes.  

Multimedijalni projekt



Neobične verzije prastarih pjesama Burta Bacharacha "Anyone" i "Walk On By" koje su 1986. snimili Smith & Mighty nisu dopirale do londonskih trendsetterskih klubova. The Wild Bunch su bili malo bolje sreće jer su debitirali kao remixeri za poznati američki hip hop duo Eric B. & Rakim, ali Del Naja je imao još neke planove. Autor hip hop grafita zapaženih po bristolskim umjetničkim krugovima htio se okušati u ambicioznijem multimedijalnom projektu. Za to mu je trebala originalna glazba, pa je pokrenuo Massive Attack. U projekt je uključio Mushrooma i Daddy G-ja iz The Wild Buncha, a pridruženi četvrti član ekipe bio je Del Najin cimer Adrian "Tricky Kid" Thawes. Na prvom singlu "Any Love" nitko nije prepoznao specifični "Bristol Sound" o kojem će se par godina poslije raspisati svi britanski glazbeni magazini, ali Massive Attack su ubrzo dobili ponudu od Petera Gabriela da naprave remix naslovne pjesme za album "Mustt Mustt" Nusrata Fateha Ali Khana. Za sljedeći singl "Daydreaming" angažirali su soul pjevačicu Sharu Nelson, produkciju su prepustili Nelleju Hooperu, a Cameron McVey odvukao ih je na Virginov Circa Records. Kad je Hooper prešao u londonski Soul II Soul, Del Naja, Mushroom i Daddy G. počeli su eksperimentirati s vlastitom produkcijom zvuka. Nakon samo nekoliko mjeseci došli su do remek-djela "Blue Lines".          



Jedan od najboljih i najutjecajnijih albuma iz 90-ih najprije je promoviran preko dance scene, ali Massive Attack se držao na sigurnoj udaljenosti od jednoumlja britanskog acid-housea. Kroz "Blue Lines" su zapanjujuće vješto prelomljeni utjecaji hip hopa, soula i duba, a napušeni reperski slow motion Del Naje i Trickyja nadopunjavali su raskošni vokali Share Nelson i jamajkanskog reggae veterana Horacea Andyja. Hit singl "Unfinished Simpathy", objavljen pod imenom Massive da bi se izbjegla asocijacija na Zaljevski rat, okupirao je radijski eter, spot za pjesmu "Safe From Harm" svakodnevno se vrtio na MTV-ju, no najviše je pohvala otišlo na "Blue Lines" koji je u mnogim anketama proglašen najboljim britanskim albumom 1991. godine.

Svi u Bristol



Otkriće "Bristol Sounda" zaintrigiralo je nekolicinu velikih izdavača, pa je Tricky potpisao ugovor za prvi solo album, a Massive Attackov snimatelj Geoff Barrow dočekao je idealnu priliku za predstavljanje vlastitog banda Portishead. Loše su prošli samo Smith & Mighty jer je materijal za njihov debi album "Bass Is Maternal" pune tri godine ostao zaboravljen u London Recordsu. Nelle Hooper je u međuvremenu shvatio da su njegovi stari frendovi prestigli Soul II Soul, pa je ponovno zauzeo mjesto producenta Massive Attacka na drugom albumu  "Protection" iz 1994. godine.



U odnosu na "Blue Lines", "Protection" je bio obojen s puno više europskih utjecaja mahom iscijeđenih iz evergreena Sergea Gainsbourga i kultnih starih filmova, a i dim marihuane je bio nešto gušći nego na prethodnom sessionu, što je dodatno usporilo ritam Massive Attacka. U pjesmi "Spying Glass" opet se oglasio Horace Andy, Tricky je gostovao na antologijskom trip hop singlu "Karmakoma", ali otpala je Shara Nelson, i to zbog potpuno pogrešne procjene da će imati više uspjeha u solo karijeri. Umjesto Share na "Protection" su pozvane Nicolette Okoh i Tracey Thorn (Everything But The Girl), koja je u briljantnoj naslovnoj pjesmi vjerojatno dosegnula vrhunac svoje karijere. "Protection" se zaustavio na četvrtom mjestu britanske top-liste, Mad Professorova zbirka gotovo apstraktnih ambient-dub remixeva naslovljena "No Protection" donijela im je još jedan plasman na top-10, Madonna ih je pozvala da zajedno snime "I Want You" za kompilaciju "Inner City Blues" posvećenu Marvinu Gayeu, a Bjork je unajmila Nelleja Hoopera za produkciju albuma "Post".

Rezanje hip hop korijena



Trip hop se nezadrživo proširio na London (Morcheeba, Pressure Drop, Bomb The Bass), Birmingham (Rockers Hi Fi), Leeds (Nightmares On Wax), Sheffield (Moloko), San Francisco (DJ Shadow), Washington (Thievery Corporation) i Beč (Kruder & Dorfmeister), ali bristolski inovatori nisu bili nimalo oduševljeni takvom etiketom. Po njima je "Bristol Sound" bio mnogo širi od medijski isforsiranog trip-hopa, što će malo kasnije potvrditi njihov sugrađanin Roni Size epohalnim drum'n'bass albumom "New Forms".     



Na rasprodanoj europskoj turneji u proljeće 1998. otvoreno je novo poglavlje u priči o Massive Attacku. Od starih suradnika zadržali su samo nezamjenjivog Horacea Andyja, a na stage su postavili session gitarista, basista i bubnjara. Del Naja, Daddy G i Mushroom mnogo puta su se dokazali kao ultimativna klupska atrakcija, ali prošireni koncertni postav Massive Attacka bio je potpuno spreman i za nastupe na velikim open air festivalima. Dotad neshvaćeni mračnjački singl "Rising Son" izvrsno se uklopio u treći album "Mezzanine", na kojem su asistirali pjevačica Elisabeth Fraser iz Cocteau Twins i rokerski nastrojeni koproducent Neil Davidge. Praćen kritičarskim hvalospjevima "Mezzanine" se popeo do vrha britanskog charta, a milijunska naklada je barem udvostručena nakon što su gotovo sve pjesme s albuma provučene kroz popularne filmove i TV serije. No, dok su se fanovi oduševljavali post-rock dionicama koje su zvučale kao besprijekoran spoj Radioheada, Joy Divisiona i Pink Floyda iz '68-e, "Mushroom" Volves nikako nije mogao prežaliti presijecanje hip hop korijena. U ljeto 1999. najavio je odlazak iz banda i početak solo karijere. Do danas nije ništa objavio.



Prije početka snimanja četvrtog albuma Daddy G. je privremeno zamrznuo članstvo u Massive Attacku da bi mogao provoditi više vremena sa svojom djecom.

Weather Underground



Del Naja se zbog toga još više oslonio na Neila Davidgea, a za mikrofonom su se izmjenjivali Horace Andy i Sinead O'Connor. Studijski maraton potrajao je sve do 2003., ali nakon promocije albuma "100th Window" nije bilo euforije kakva je pratila "Mezaninne" i Massive Attack je prvi put dobio nekoliko izrazito loših kritika. Pad popularnosti je ipak zaustavljen na spektakularnoj turneji koja je obuhvatila i nezaboravni zagrebački koncert na Šalati. U međuvremenu, Del Naja se zajedno s Damonom Albarnom nametnuo kao jedan od pokretača masovnih antiratnih prosvjeda u Londonu i prilično se zamjerio vladi Tonyja Blaira. Ubrzo je osumnjičen za download dječje pornografije, ali optužba je odbačena i cijela afera se svela na uzaludan pokušaj njegova diskreditiranja preko žutog tiska. No, ako je suditi prema naslovu petog albuma "Weather Underground" najavljenog za proljeće 2007. godine, politički angažman Massive Attacka je tek u začetku. "Weather Underground" u naslovu visokotiražnog albuma neće se svidjeti nijednoj američkoj administraciji jer u nezgodnom momentu podsjeća na najratoborniju skupinu šezdesetosmaša, utamničenih nakon više bombaških napada na banke i policijske postaje.

Singlovi, rariteti i briljantni spotovi

Kompilacija "Collected" najavljena je izvrsnim gothic-soul singlom "Live With Me" na kojem gostuje čikaški veteran Terry Callier. No, drugo mjesto za "Collected" na britanskoj top listi albuma, gdje su Massive Attack pomalo neočekivano preskočili sve konkurente osim Morrisseya, nije samo plod suradnje s kultnim jazz-soul kantautorom. Prije "Live With Me", ovo izdanje u dva različita formata donosi prvi sveobuhvatni pregled karijere Massive Attacka. Fanovi su takvu priliku čekali godinama jer se stara kompilaciju s 10 CD singlova prepakiranih u istu kutiju pokazala ne samo preskupom, nego i krajnje nepraktičnom investicijom. Na prvom disku "Collected" je ipak bliži afinitetima šire publike koja je vjerojatno propustila poneki album Massive Attacka, nego zagriženim poklonicima dobro upućenima u cjelokupnu diskografiju ovog bristolskog kolektiva. Oni će odmah primijetiti da je izbor materijala fokusiran na hit singlove, što teško može biti optimalno rješenje za izvođača koji je uvijek bolje prolazio s albumima.



Superiorni "Blue Lines" predstavljen je sa svega tri pjesme, a strogu selekciju nije prošla čak ni "One Love" koja je zahvaljujući prepoznatljivom falsetu Horacea Andya dugo vremena bila nezaobilazan koncertni favorit. Andyev doprinos nepravedno je zanemaren i u osvrtu na album "Protection", a od svega što je snimio za Massive Attack na kompilaciji je preostao samo duet s Del Najom u pjesmi "Angel". Neobičan je i izbor pjesama s albuma "100th Window". "Prayer For England" bila bi puno bolji primjer suradnje sa Sinead O'Connor, od ovdje ponuđene "What Your Soul Sings". 



Ako zaključite da biste sami sastavili jaču kompilaciju Massive Attacka, potražite prošireno izdanje "Collected". Dodatni "dual disc" s jedne strane nosi raritetni i dosad neobjavljeni audio materijal, a na drugoj strani je DVD sa 16 video spotova, uključujući dvije verzije "Live With Me". U audio sekciji izdvaja se odlična nova pjesma "False Flags" u kojoj je Robert Del Naja obnovio svoju ulogu repera i to uz komentar ustanka u pariškom getu. Druga neobjavljena pjesma  je "Silent Spring" s vokalom Elizabeth Fraser, a ispod još tri nepoznata naslova zapravo se skrivaju remixevi pjesama s albuma "100th Window".



Kolekcionare će vjerojatno više zanimati starije snimke poput "I Want You" s Madonnom i "I Against I" s Mos Defom, kao i "Bullet Proof" s istoimenog soundtracka koji je lani distribuiran samo preko napstera i itunesa. No, najveće blago ipak je zakopano na DVD-u.  Od fascinantnog  crno-bijelog videa   "Daydreaming" iz 1990. i Share Nelson u šetnji kroz "Safe From Harm" preko hollywoodski režiranog striptiza u "Be Thankful For What You've Got" i nenadmašne vizualizacije pjesme "Protection", pa do nedavno snimljenog spota "False Flags", Massive Attack je bio i ostao band iz snova za svakog talentiranog redatelja.

 



Ilko Čulić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:19