IZA KULISA

Kako su vojska i politika žrtvovale mlade pilote

 
 Goran Sebelić/CROPIX

Devet godina bilo je potrebno da bi se presudilo kako nitko u Hrvatskoj nije kazneno odgovoran za sudar dvaju MiG-ova 21 iznad Plaškog 23. rujna 2010. godine. Nisu krivi piloti, nisu krivi njihovi zapovjednici. Najveću krivnju snosit će kolateralne žrtve sudara - Marija Klipa, koja se u pogrešnom trenutku našla na pogrešnom mjestu te su je pogodili ostaci rakete, i svi porezni obveznici, koji će, najvjerojatnije, platiti višemilijunske odštete zbog očite želje vojske i politike da zaštiti visoke časnike i žrtvuje mlade pilote.

Nakon presude Županijskog suda u Karlovcu, dvojica vojnih pilota imaju slobodne ruke tužiti svog poslodavca koji ih je progonio punih devet godina i od njega tražiti isplatu za sve godine nenapredovanja, šikaniranja, u biti uništene vojne karijere. A taj isti MORH šest mjeseci nakon sudara MiG-ova jasno je presudio tko je kriv.

Stručno Povjerenstvo utvrdilo je da su za pad aviona zapovjedno odgovorni general Vlado Bagarić, zapovjednik HRZ-a, brigadir Zdenko Sokić, zapovjednik 91. zrakoplovne baze Zagreb, i bojnik Adrian Celija, zapovjednik eskadrile. Šest mjeseci potom general Bagarić smijenjen je sa zapovjedne dužnosti i otišao je u mirovinu, a sudbina ostalih zapovjednika je nepoznata, kao i to je li protiv njih pokrenut postupak na Vojnostegovnom sudu.

Utvrđena zapovjedna odgovornost Državnom odvjetništvu bila je znak da u ime MORH-a optuži pilote, a ne zapovjednike. Agilan je bio i Vojnostegovni sud koji je protiv pilota pokrenuo postupak. I sada kad su piloti na svim instancama oslobođeni - nikome ništa. Vojni sustav i političari uništili su karijere dvojice mladih pilota, odgovorne časnike država zbog zastare više ne može kazneno progoniti i sve prekriva zaborav. A tko je sljedeći? Možda sudski postupak za pad helikoptera u Vukovaru?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 08:32