U Grčkoj je novi pakao. Ovaj su put u njegovu središtu turisti. Razlog: kamiondžije! Kamionski prijevoznici štrajkaju pa na benzinskim crpkama nema goriva, a u trgovinama nestaje hrane. Vlada je naredila vojsci i svim drugim državnim službama da stave na raspolaganje sve svoje prijevozničke kapacitete i isporuče gorivo i hranu gdje mogu, no njih je premalo.
Turisti koji su u Grčku stigli automobilima odlaze iz zemlje preko najbliže granice, ali gorivo se može kupiti samo na nekim crpkama, primjerice na Shellu, koje imaju vlastite cisterne za dostavu ili, pak, na crnom tržištu.
- Moja supruga stigla je jutros automobilom u Atenu jer smo čuli da će na dvije benzinske crpke biti goriva. I bilo ga je, samo je čekala u koloni od 50 vozila najprije jedan sat da stigne cisterna, a zatim još satima dok je nisu iskrcali i počeli točiti gorivo. Odmah je uzela i dodatni kanister s gorivom, za svaki slučaj - ispričao nam je jučer Slavko Šimunović, Hrvat koji već dugo živi i radi u Ateni gdje vodi vlastiti građevinski biznis.
Oni turisti koji nisu te sreće da se snađu za gorivo, pogotovo ako imaju rent-a-car, ostavljaju automobile uz ceste i dalje se snalaze. Međunarodne linije još kako-tako lete, premda je i njih poremetio štrajk kontrolora leta, no domaće su avionske linije znatno reducirane.
Hotelijeri su očajni. Stižu masovni otkazi rezervacija, a gosti koji su kod njih, žele kući. Jedva osiguravaju gorivo za autobuse koji će goste odvesti do zračnih luka.
Običnim je Grcima sve teže jer pomalo nestaje nekih namirnica. Šimunović kaže da je pred lokalnim supermarketom, koji drži francuski trgovački lanac Carefour, vidio kako vodu iskrcavaju iz taksija. Nisu imali drugog izbora, nego su angažirali taksiste da im dostave robu kako im police ne bi ostale prazne.
Ne pati samo turizam. Na sjeveru zemlje više od četvrtine uroda bresaka je propalo. Tvornice su zatvorene jer nemaju sirovine.
Da razlog tog štrajka nema takve stravične posljedice, bio bi, blago rečeno, bizaran. Naime, još 70-ih godina tadašnja je vojna hunta izdala tisuće licenci obiteljima kojima je dopušteno baviti se prijevozom.
Nove licence više nikad nisu izdavane, a postojeće se prodaju na crnom tržištu za 200 do 400 tisuća eura. Europska Unija i MMF pritisnuli su grčku vladu da liberalizira tržište i ukine takav strog i zatvoren sustav licenci. Vlada je to prihvatila, no kamiondžije su odmah skočili: platili smo skupo te licence i ne dopuštamo da nam drugi uđu na tržište! Dakle, zbog licenci kupljenih na crno cijela je zemlja pred konačnim i potpunim ekonomskim slomom. Kamiondžije pristaju na liberalizaciju tržišta ako ih vlada obešteti s oko dvije milijarde eura, što je za Grčku pogođenu financijskom krizom nezamislivo velik novac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....