ARHITEKTURA

Najfascinantniji kolodvori svijeta: na njima počinju uzbudljiva putovanja i avanture

Zgrade željezničkih kolodvora nerijetko predstavljaju prava umjetnička djela. Odabrali smo nekoliko najimpozantnijih
 Olena Buyskykh/ Depositphotos

Putovanje vlakom nerijetko je prava pustolovina. Vlak vas vodi kroz najdivnije krajolike, primjerice u Švicarskoj, često zahvaljujući impozantnim građevinskim pothvatima. Ponekad putovanje vlakom traje ubitačno sporo, ponekad toliko brzo da ruši sve rekorde, a u nekim pak je državama, kao primjerice, Indiji, vožnja vlakom gotovo kulturološka stvar pa je grehota ne provozati se nekima od njih. No, kakvo god bilo putovanje, ono uvijek počinje na kolodvoru. Ta zdanja nerijetko predstavljaju prava umjetnička djela, a mi smo izdvojili neke od najnevjerojatnijih na svijetu.

Liège-Guillemins​, Liège, Belgija

image
Lukas Bischoff/ Depositphotos

Ovaj željeznički kolodvor u belgijskom gradiću Liège slovi kao pravo arhitektonsko remek-djelo koje opčinjava arhitekte, ali i turiste na čijem se radaru nerijetko nalazi kao atrakcija koju bi svakako trebalo razgledati. U dizajnu kolodvora dominiraju staklo, čelik i bijeli beton, a nerijetko je hvaljen zbog spajanja unutrašnjosti s vanjskim okolišem.

Estacao de Sao Bento, Porto, Portugal
Ovaj impozantni kolodvor, čiji su zaštitni znak bijelo-plavi murali događaja iz portugalske povijesti, smješten je u objektu u kojem se nekada nalazio samostan São Bento de Avé-Maria. Za murale je "kriv" umjetnik Jorge Colaço - trebalo mu je čak 14 godina da bi dovršio mozaike sastavljene od 20 tisuća keramičkih pločica.

Kolodvor Kanazawa, Kanazawa, Japan
image
Ovnigraphic Emmanuel Chansarel B/ Depositphotos

Kada je moderno izdanje ulaza u kolodvor Kanazawa u istoimenom gradu bilo tek otvoreno 2005. godine, mnogima se nije svidjelo. Smatrali su, naime, da ono nije u skladu i ne poštuje povijest toga grada. No, danas je predmet apsolutnog divljenja.

Gare de Strasbourg, Strasbourg, Francuska
image
Depositphotos

Glavni kolodvor u Strasbourgu 2006. i 2007. godine dobio je novo ruho, odnosno unijet mu je dašak modernosti kada je preko povijesnog dijela tog zadnja instaliran golemi stakleni krov. U glavnom holu nalaze se i dvije iznimno velike skulpture koje predstavljaju industriju i poljoprivredu, a djelo su Otta Geyera.

Chhatrapati Shivaji Terminus, Mumbai, Indija
image
Alexander Mazurkevich/ Depositphotos

Ovaj kolodvor uvršten je na UNESCO-ov Popis svjetske baštine i oduvijek je bio simbol prestiža toga indijskog grada. U originalu se zvao Victoria Terminus, a dizajnirao ga je britanski arhitekt Frederick William Stevens u čast kraljici Viktoriji. Sam kolodvor dovršen je 1888., nakon 10 godina gradnje. Riječ je o mješavini zapadnih i istočnih stilova. Svaki dan kroz ovaj kolodvor prođe tri milijuna ljudi.

Grand Central, New York, SAD
image
Anibal Trejo/Depositphotos

Najprometniji kolodvor u SAD-u jedan je simbola New Yorka, ali i spomenik njegovoj prošlosti. Sagrađen je još 1913. godine, no skoro je neslavno završio. U biti, završio bi tako da se Njujorčani nisu pobunili i izborili za njegovu obnovu. Novo, friško ruho dobio je 1998. godine.

St. Pancras, London, Velika Britanija
image
Depositphotos

Nakon 20 godina gradnje, kada je ovaj kolodvor završen 1868. godine, predstavljao je najveću zatvorenu građevinu na svijetu. Danas se na njega slijevaju putnici iz Britanije, Francuske i Belgije. Fasada, u crvenoj cigli, i dalje je svjedok viktorijanske arhitekture.

Southern Cross, Melbourne, Australija
image
Depositphotos

Inovativan i lijep dizajn kolodvora oduševljava ljude iz cijelog svijeta. Doduše, postojao je on na tome istom mjestu još 1859. godine, no 2006. je dobio novi krov u obliku pješčane dine koji prekriva površinu od 60.000 četvornih metara. Dizajniran je na način da omogućava prirodnu ventilaciju.

Berlin Hauptbahnhof, Njemačka
image
Markus Mainka/Depositphotos

Riječ je o masivnom peterokatnom modernom zadnju, spoju čelične konstrukcije i stakla, sa zakrivljenim staklenim tunelima i ispresijecanim vertikalama. Stakleni zidovi dodatno pridonose doživljaju - kroz njih se vide vlakovi kako "nestaju" na tračnicama koje vode po nizu mostova. Otvoren je 2006. godine.

Estación Central, Santiago, Čile
image
Toni Sanchez Poy/Depositphotos

Estación Central otvoren je 1885. godine, no pravi je simbol glavnoga grada Čilea postao 1897., kada se javnosti pokazao u svom sadašnjem obliku. Riječ je inače o jednom od radova Gustavea Eiffela. Tračnice sa svake strane okružuju dvije bijele zgrade kolodvora, a natkrivene su velikim čeličnim krovom nalik na neku pticu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 12:03