PRVI HRVATSKI BROD MUZEJ

Brod Galeb ove godine postaje riječka superatrakcija

U 87 godina dugu povijest broda stale su različite namjene koje je imao, ali i nevjerojatne priče o njegovu potapanju i obnovama

Brod Galeb

U Rijeci se ove godine dovršava projekt obnove broda Galeb i njegovo preoblikovanje u prvi hrvatski brod-muzej. Obnova je financirana europskim sredstvima, a Muzej Grada Rijeke priprema stalni muzejski postav koji će prikazati bogatu i nevjerojatno zanimljivu povijest broda.

Grad Rijeka u potrazi je i za partnerom, odnosno zakupcem komercijalnih sadržaja na brodu koji uključuju ugostiteljstvo i mogućnost uređenja smještajnih kapaciteta. Potencijal ovog broda za riječki je turizam, i djelatnosti povezane s turizmom, izuzetno velik. Galeb će biti privezan uz riječki Molo longo, unutar putničke luke, a do njega je lokacija na koju se privezuju kruzeri kojih je svake godine u Rijeci sve veći broj. Procjenjuje se da će brod Galeb već u prvoj godini posjetiti oko 50.000 ljudi. Turistički potencijal Galeba je i veći jer Rijeka prati kontinuirani desetogodišnji porast turizma u svim pokazateljima. Tako se u 2023. godini bilježi 21% više dolazaka gostiju od onih ostvarenih u 2022. godini, a strani turisti čine 81% svih turista u Rijeci. Boj posjetitelja s kruzera kreće se na godišnjoj razini oko 50.000.

image

Brod Galeb

Za ulagače u ugostiteljske kapacitete, na brodu Galeb nudi se više od 600 m2 prostora za pripremu i usluživanje hrane i pića te gotovo 300 m2 terase na palubi broda - ukupno 940 kvadrata. Uz to, nudi se i površina od 400 m2 za uređenje smještajnih kapaciteta s mogućnošću prilagodbe prostora potrebama zakupca u smislu broja soba, ležajeva, sanitarnih čvorova. Grad je otvoren i za druge mogućnosti uređenja komercijalnih dijelova broda poput polivalentnih dvorana za razna događanja, od organizacije rođendana, svadbi, različitih društveno-zabavnih događanja i sl. Galeb je do sada izazvao veliku pažnju strane javnosti, posebno stranih medija koji ga promatraju kroz prizmu materijalnog svjedoka povijesnog razdoblja nakon Drugog svjetskog rata kada se formirao i razvijao Pokret nesvrstanih.

image

Paluba namijenjena različitim događanjima

Međutim, u 87 godina dugu povijest broda stale su različite namjene koje je imao, ali i nevjerojatne priče o njegovu stradavanju i spašavanju, potapanju i obnovama. Pod imenom Ramb III izgrađen je i porinut 1938. u brodogradilištu Ansaldo, u Genovi u Italiji. Bila mu je namijenjena transportna uloga. Trebao je prevoziti južno voće u Europu i s tim ciljem njegovu je izgradnju naručila talijanska kompanija Regia Azienda Monopoli Banane (RAMB). Bio je treći od ukupno četiri broda ove kompanije. No, početkom Drugog svjetskog rata, Ramb III je pretvoren u prateću krstaricu talijanske ratne mornarice i prevozio je hranu za talijanske vojnike u Africi. Nakon kapitulacije Italije 1943. brod su preuzeli Nijemci i preoblikovali ga u minopolagač. Kao minopolagač postavio je više od 5000 mina u Kvarneru i na sjevernom Jadranu. U studenom 1944. u bombardiranju riječke luke potopili su ga zrakoplovi savezničke vojske. Na dnu luke proveo je tri godine, a onda ga je 1947. godine s morskog dna izvukla splitska tvrtka Brodospas. Brod je potom prevezen u pulsko brodogradilište Uljanik, gdje je rastavljen i ponovno sastavljen te potpuno rekonstruiran i uređen u školski brod Jugoslavenske ratne mornarice. Na svoje prvo inozemno putovanje Galeb je zaplovio 1953. godine u London gdje su Josipu Brozu Titu domaćini bili Winston Churchill i kraljica Elizabeta 2.

image

Galeb je 1953. plovio u London gdje su Josipu Brozu Titu domaćini bili Churchill i kraljica Elizabeta II.

Topfoto/topfoto/profimedia/Topfoto/topfoto/profimedia

Nakon Londona uslijedila su mnogobrojna putovanja u zemlje Azije i Afrike čiji je smisao bilo promoviranje ideja i politike nesvrstanosti u svijetu pogođenom blokovskom podjelom na Istok i Zapad. Četvrti život Galeba bit će muzejski. Ministarstvo kulture Republike Hrvatske proglasilo je Galeb kulturnim dobrom 2006. godine, a potom ga je Grad Rijeka kupio s namjerom da ga preuredi u prvi hrvatski brod-muzej.

Sadržaj nastao u suradnji s Gradom Rijekom

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. veljača 2025 13:33