VELIKO OTKRIĆE

ZNANSTVENICI PRVI PUT SNIMILI RAĐANJE PLANETA Podaci će odgovoriti na mnoga pitanja o tome kako je nastala Zemlja

Foto: Youtube

Znanstvenici su po prvi puta uspjeli snimiti užaren i neuredan proces rađanja jednog planeta. Astronomi su snažnim binokularnim teleskopom i sistemom Magellan Adaptive Optics otkrili nešto veličine Jupitera za što se čini da je planet u formiranju koji kruži oko zvijezde nalik našem suncu, a kojeg su nazvali LkCa 15b.

Sistem oko te zvijezde, nazvan LkCa 15, mogao bi biti mjesto gdje će nastati brojni svjetovi, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Nature.

Istraživanjem ovih mladih sunčevih sustava, znanstvenici će doći do odgovora na mnoga pitanja o postanku planeta uključujući i Zemlju.

'Zasad vidimo dva planeta, a ondje bi mogao biti i treći', rekla je Stephanie Sallum, suautorica ova studije.

Misterij formiranja planeta

Znanstvenici još uvijek pokušavaju doznati kako zapravo planeti nastaju. Sistem LkCa 15 jedini je zasad poznati sistem koji je u nastajanju, pa bi promatranje tog procesa moglo dati odgovore na mnoga pitanja vezana uz formiranje planeta.

Na primjer, znanstvenici sada znaju da je planet LkCa 15b 'umjereno star', što znači manje od 5 milijuna godina, ali svakako više od nekoliko stotina tisuća godina.

'Postoji određeno vrijeme koje je potrebno da nastane planet, a u tom procesu imate nakupine različitog materijala koji se međusobno vežu i reagiraju. No nema nikakvih garancija da će se te nakupine doista pretvoriti u planet', kaže astronom Adam Kraus.

Gravitacija puno pomaže

Sistem LkCa 15 je od Zemlje udaljen oko 450 svjetlosnih godina i djeluje prilično čudno. Svi planeti u tom sistemu veliki su poput Jupitera. Mlada zvijezda nalik našem suncu, okružena je plinovima i prašinom, a novi se planeti formiraju u međuprostoru veličine našeg sunčevog sistema između zvijezde i protoplanetarne zone svemirskih krhotina.

'U tom međuprostoru vidimo prazna područja u kojima se formiraju planeti. Jedna od ideja je da te praznine nastaju tako što novi planeti dok se vrte oko sunca 'pometu' sve krhotine na svojem putu', kaže Stephanie Sallum.

'Nešto slično sigurno se dogodilo i u prošlosti našeg planeta.'

Sallum i njezini kolege istražuju LkCa 15 već šest godina i to tehnikom hidrogen-alfa detekcije kojom promatraju svjetlost koja se emitira kad plin upadne u gravitacijsko polje planeta u nastajanju i zagrije se na više od 9000 celzijevih stupnjeva.

'Zapravo, jedini način da se plin toliko zagrije je da upadne u gravitacijsko polje planeta', kaže Kraus.

Sallum kaže da se zna da planeti u sistemu LkCa 15 rastu jer su znanstvenici doista uspjeli vidjeti plin kako pada na formirajući planet, a nadaju se da će u budućnosti uspjeti potpuno razjasniti taj proces.

Pogledajte video u kojem se pojašnjava ovo važno otkriće.

20. rujan 2024 19:37