'E=MC2'

Novi pokus potvrdio: Neutrini su doista BRŽI od svjetlosti. Je li Einstein bio u krivu?

Neutrini ispaljeni u CERN-u do laboratorija Gran Sasso došli su 60 nanosekundi prije svjetlosti kojoj je za istu udaljenost trebalo oko 2,4 tisućinke sukundi

LONDON - Neutrini se ipak kreću brže od svjetlosti, rezultat je najnovijeg pokusa koji je potvrdio otkriće eksperimenta provedenog u rujnu, priopćili su znanstvenici Talijanskog instituta za nuklearnu fiziku (INFN) . Ovime je u pitanje dovedena specijalna teorija relativnosti Alberta Einsteina, na kojoj se temelji moderno shvaćanje svemira, a koja navodi kako se ništa ne može kretati brže od svjetlosti.

Pokus je proveden u talijanskom laboratoriju Gran Sasso prema kojem je ispaljen snop neutrina iz laboratorija CERN u Švicarskoj. Neutrini su morali su prijeći 730 km kroz vodu, zrak i stijenje. Cilj pokusa je bio provjeriti točnost otkrića iz rujna ove godine koje je izazvalo veliku sumnjičavost znanstvene zajednice .

- Iako nas pozitivni ishod eksperimenta čini sigurnijima u dobiveni rezultat, konačni sud o ispravnosti otkrića moći će se donijeti samo analognim mjerenjima negdje drugdje u svijetu - objasnio je predsjednik INFN-a Fernando Ferroni.

Tim znanstvenika još je u rujnu iznenadio svjetsku znanstvenu javnost objavom da su neutrini iz CERN-a do Gran Sassa došli 60 nanosekundi prije svjetlosti kojoj je za istu udaljenost trebalo oko 2,4 tisućinke sukundi. Taj je eksperiment trajao tri godine, a snop je sadržavao 15 tisuća neutrina.

Potvrda otkrića značila bi da je Einstein, otac moderne fizike, bio u krivu postavivši u svojoj specijalnoj teoriji relativnosti da je brzina svjetlosti 'svemirska konstanta' te da ništa ne može putovati brže od nje. Sve bi se teorije o funkcioniranju svemira trebale nanovo ispitati, a otvara se i teorijska mogućnost slanja informacije u prošlost.

Neutrini su elementarne čestice iznimno male mase koje nastaju radioaktivnim raspadom ili nuklearnim reakcijama poput onih u Suncu. Njihovo je postojanje otkriveno još 1934. godine, no znanstvenici i dalje 'tapkaju u mraku' proučavajući ih. Poznato je da neutrino može proći potpuno neprimjećeno i nedetektirano kroz većinu materije. Kroz ljudsko tijelo svakodnevno prođu milijuni tih čestica.

Laboratorij u Gran Sassu najveći je podzemni laboratorij za istraživanje subatomskih čestica na svijetu. U njemu trenutačno radi oko 750 znanstvenika iz 22 zemlje koji provode eksperimente u tri velike dvorane zaštićene od kozmičkih zraka 1400 metara ispod površine.

20. rujan 2024 19:31