NOVI HORIZONTI

FOTO: PLUTON POKAZAO SVOJU TAMNU STRANU Astronomi zapanjeni novim neočekivanim otkrićima s patuljastog planeta

NASA

Svemirska sonda Novi horizonti ne predstavlja dostavljati cijelo bogatstvo novih otkrića. NASA-ini znanstvenici u petak su imali priliku vidjeti nove fotografije s letjelice koje prikazuju izmaglicu te tokove leda na Plutonu.

Snimljene sedam sati nakon što su Novi horizonti obavili najbliži prelet pored Plutona, nove slike donose impresivan pogled na patuljasti planet 'sleđa'. Na njima bivši planet Sunčeva sustava nije ništa više od tamnog kruga okruženog tankim pojasom svjetla.

Međutim, i to je dovoljno da znanstvenici ostanu zapanjeni. Slojevi izmaglice, koji se dižu s Plutonove površine, penju se više no što se očekivalo.

- Ovo fotografiju možete napraviti samo ako odete do Plutona, prijeđete na tamnu stranu i pogledate unatrag. Emotivno, ali i vrlo vrijedno znanstveno gledajući - kazao je Alan Stern, vodeći znanstvenik na projektu svemirske sonde Novi horizonti.

Početne analize otkrivaju da su slojevi atmosferske izmaglice smješteni između 48 i 80 kilometara iznad Plutonove površine, demantirajući prijašnja znanstvena uvjerenja da su temperature tamo previsoke za stvaranje takve izmaglice tako visoko.

Kliknite na sliku za uvećanje

- Izmaglice otkrivene na spomenutim slikama ključni su element u stvaranju kompleksnih ugljikovodičnih spojeva koji Plutonu daju njegovu crvenkastu boju površine - naglasio je Michael Summers koji također sudjeluje u projektu.

Nastanak izmaglice, vjeruje se, prati sljedeći model: metan biva razbijen ultraljubičastim zračenjem Sunca, stvarajući ugljikovodične plinove. Ti plinovi potom padaju u niže dijelove atmosfere gdje se hlade i kondenziraju u čestice leda, stvarajući izmaglicu koja je omogućila predivnu fotografiju.

Uz to, znanstvenici su promatrajući detaljnije Plutonovu srcoliku Tombaugh regiju, primijetili kretanje leda preko ravnice Sputnik Planum, relativno mladog geološkog područja u zapadnom dijelu 'srca'.

Kliknite na sliku za uvećanje

NASA očekuje kako će u idućih 16 mjeseci saznati još zanimljivije stvari oko Plutona jer će podaci, prikupljeni u misiji Novi horizonti, polako stizati na Zemlju. Do sada je svega pet posto informacija poslanih sa sonde došlo do matičnog planeta.

- Tek smo zagrebali površinu - zaključio je Stern.

Plutonovi mjeseci, kliknite na sliku za uvećanje