ARMAGEDON

Astronomi otkrili zvijezdu planetožderku: Ista sudbina mogla bi pogoditi i Zemlju!

NASA
Za to ima još vremena, nekih pet milijarda godina, objavljeno je u časopisu Astrophysical Journal Letters

ZAGREB - Astronomi su pronašli dokaze da je zvijezda progutala planet i rekli da bi takva sudbina mogla pogoditi i Zemlju, ali za to ima još vremena, nekih pet milijarda godina, piše u srijedu BBC pozivajući se na rad objavljen u časopisu Astrophysical Journal Letters.

Ekipa znanstvenika iz Sjedinjenih Država, Poljske i Španjolske otkrila je zvijezdu planetožderku BD+48 740 promatrajući je teleskopom Hobby Eberly iz opservatorija McDonald u Teksasu.

Dokazi da je BD+48 740 progutala planet leže u njezinu posebnom kemijskom sastavu, ali i neuobičajenoj orbiti susjednog, preživjelog planeta.

Spektroskopska analiza pokazala je da BD+48 740 ima veliku količinu litija, rijetkog elementa stvorenog prvenstveno tijekom Velikog praska prije 14 milijarda godina.

Litij se lako uništava u zvijezdama i rijetko ga ima u tako visokom sadržaju u zvijezdama koje su pri kraju svoje evolucije, a BD+48 740 jest pri kraju jer je to zvijezda tipa crveni divovi.

Crveni div je zvijezda s malom ili umjerenom masom koja se nalazi na kraju svoje evolucije. Rastuće temeperature kod jezgre crvenih divova izazivaju rast tih starih zvijezda i one tada razaraju okolne planete.

Drugi dokaz da je BD+48 740 progutao planet astronomi su pronašli u vrlo eliptičnoj orbiti novootkrivenog planeta oko nje.

Suautor studije Andrzej Niedzieslki sa sveučilišta Nikola Kopernik u Poljskoj objasnio je da su tako "ekscentrične" orbite kao što je ova neuobičajene u planetarnom sustavu zvijezda koje su evoluirale.

"Zapravo, orbita planeta u susjedstvu BD+48 740 je najeliptičnija koju smo dosad vidjeli", kaže on.

Konačno, "slična sudbina mogla bi jednog dana pogoditi planete Sunčeva sustava. Bit će to kada Sunce dođe u fazu crvenog diva i proširi se tako jako da dosegne Zemlju i proguta je", rekao je prof. Alexander Wolszczan s državnog sveučilišta Pennsylvania.

No dotad će proteći "nekih pet milijarda godina od danas", rekao je.

21. rujan 2024 02:41