FEMME NOUVELLE

ŽENSKA GLAZBENA REVOLUCIJA 'Zašto bi žene pjevale samo o ljubavi, a muškarci mogu pjesmu posvetiti komadu špeka?'

 Vladimira Spindler
 

Snažne, samouvjerene, sa stavom, a opet toliko različite. To je jedna od prvih asocijacija koja se iskristalizirala dok smo prolazili kroz odgovore pet hrvatskih glazbenica: Mirele Priselac Remi, Natali Dizdar, Sanje Šiljković SUN U, Sare Renar i Mary May.
Njih pet odnedavno je u društvu desetak domaćih kantautorica koje je izdavačka kuća Aquarius Records okupila pod okriljem svog projekta, glasovito nazvanog Femme Nouvelle, poigravajući se s istoimenim feminističkim pokretom s kraja 19. stoljeća. Riječ je tada bila o zagovaranju ravnopravnog statusa žena u društveno-političkom životu, ali i u znanosti, književnosti, umjetnosti...

Danas nam pak, ove glazbene “Nove žene” imaju štošta poručiti. One su izvođačice, skladateljice i kantautorice i tu su da bi ostale. One, doduše, na hrvatskoj glazbenoj sceni nisu tolika novost, no posljednjih nekoliko godina sve su prisutnije.

- Htjeli smo dati apsolutnu potporu glazbenicama koje su postale prave vladarice urbanoga glazbenog prostora i pokušati im dati što jaču medijsku vidljivost te ih približiti što širem auditoriju. Dakle, pokušali smo im osigurati ono što zasigurno zaslužuju - objasnila je tako ideju u pozadini pokreta Lana Čulig iz Aquarius Recordsa, žena koje je dobrim dijelom zaslužna za lansiranje ovog projekta.
Plan je, stoga, tijekom lipnja objaviti kompilacijski album koji bi okupljao singlove deset domaćih kantautorica. Osim spomenutih, na albumu bi se trebale naći i pjesme Maje Posavec, Nine Romić, Ane Opalić, Željke Veverec i Aklee Neon. Neke od njih Aquarius je ionako već okupio pod svojim imenom, ali nisu se htjeli ograničiti pa će album tako predstaviti neke od danas najaktualnijih glazbenica u nas.

Vladimira Spindler


Neke su glazbenim vodama zaplivale tek nedavno, poput Mary May, koja je svoju prvu pjesmu izdala prije godinu dana, dok su neke, kao Remi i Natali Dizdar, na sceni već godinama, pa i desetljećima. No, neovisno o tome jesu li debitantice ili dobro poznata imena na našoj estradi, sve su u projektu prepoznale ono nešto, svaka na svoj način.
- Definitivno je čast dijeliti prostor s toliko talentiranih žena, a to je i prilika da zajednički pokažemo kakvo je to žensko stvaralaštvo i koliko je šareno i bogato. Žene uključene u projekt su autorice, izvođačice, producentice, multiinstrumentalistice... talenata na pretek! - nabraja Mary May dok Sara Renar i SUN U pomalo priželjkuju da baš ovaj projekt ohrabri nove mlade nade da se okušaju u glazbenom svijetu.

- Nitko dosad nije baš ciljano napravio žensku kompilaciju ovog tipa, curke na okupu, svaka drukčija na neku svoju stranu, kao neki girls night out u zvučnom zapisu, baš super! Možda ohrabrimo neku sramežljivu neotkrivenu curku da pusti u svijet svoj glas, svašta je moguće, tko zna - entuzijastična je SUN U, a Renar dodaje: “Ako ovaj projekt danas, sutra ohrabri neku djevojčicu da se primi instrumenta, mikrofona ili softvera za snimanje, napravile smo veliku stvar”.

No, zašto uopće pričamo o ženskom glazbenom stvaralaštvu? Je li, doista, 2019. godine potrebno isticati da žene, baš poput muškaraca, mogu stvarati kvalitetnu, ozbiljnu, zabavnu, angažiranu glazbu ili, uostalom, kakvu god se glazbu njima prohtije? Iako su na nas sugovornice ostavile dojam da je za njih stvar vrlo jasna i jednostavna, jer one samouvjereno furaju svoj film, znaju tko su i što žele, nije oduvijek bilo tako lako. Iza nekih od njih godine su dokazivanja tko su i što sve mogu.

- Na početku bavljenja glazbom, moji muški kolege reperi nisu morali prolaziti neka dokazivanja kroz koja sam ja prolazila samo zato što sam cura koja je poželjela repati - prisjetila se Remi početaka krajem 1990-ih godina.
Često su ju, dodaje, gurali u kategoriju pjevačice, i s čuđenjem reagirali kada bi im rekla da se bavi repanjem, no ostala je uporna pa se i percepcija mijenjala s vremenom.

Vladimira Spindler

- Čovjek se osjeća pomalo glupo što je ovo uopće i dalje tema rasprave, ali živimo gdje živimo - nadovezuje se Sara Renar.
Iako se s mnogim izazovima podjednako susreću i muškarci i žene jer su svi odabrali profesiju u kojoj, uvjeravaju nas, često manjka novca, stabilnosti i sigurnosti klasičnog radnog mjesta, glazbenice se ponekad susreću i s nekoliko “gratis ženskih” izazova.


Treba ostati svoja

- Kao ženi ti je nešto napornije jer se, pogotovo na početku, konstantno moraš dokazivati da nisi nečiji proizvod, nego da si svoja, da vladaš tehnikom, da sama radiš glazbu, tekst i štogod već radiš, da to što si, na primjer, našminkana i u haljini, ne znači da ne možeš progovoriti o ozbiljnim temama. Da, bilo je i takvih komentara - dodala je Renar pomalo ogorčeno.
Upravo izgled i ogoljeno žensko tijelo, barem je takav naš dojam, često ulaze u prvi plan kad govorimo o pjevačicama. Pitamo, zato, i naše Nove žene kakva su njihova iskustva iz prve ruke i što one misle o tome da se na glazbenicu gleda kroz izgled njezina tijela.
Natali Dizdar spremno nam odgovara da ona to ne doživljava tako. Svaka se odrasla osoba, smatra, prezentira upravo onako kako želi, neovisno o tome je li muškarac ili žena.

Vladimira Spindler

Pita li se mladu autoricu Saru Renar, ne treba negirati da je seksualnost dio svih ljudi, a mnoge se umjetnice na međunarodnoj sceni time vješto poigravaju. Problem je, dodaje, ako nečiji trud i rad promatramo samo kroz prizmu fizičkog izgleda. Znate ono kad, dodat ćemo mi, nakon međunarodnog uspjeha neke sportašice više razglabamo o njezinu privatnom životu, ljubavnoj povijesti i tome kako izgleda, nego što posvetimo vremena njezinu profesionalnom uspjehu. Ili, da se vratimo na glazbu, kada više prostora posvetimo fotografijama iz prikrajka na kojima ‘’razotkrivamo’’ kako glazbenica izgleda bez šminke, nego što smo spremni odvojiti za sadržajnu recenziju njezina, recimo, novog glazbenog albuma.

- S druge strane, žensko je tijelo uvijek bilo inspiracija za umjetnost kroz cijelu povijest, a glazba se danas ne sluša samo na pločama i radiju.Vizuali su nezaobilazan dio cijele priče, pogotovo ako pričamo o pop-glazbi - istaknula je Dizdar, a s njom se složila i Remi, rekavši da se danas izvođačice, a posebno upravo u pop glazbi, i gledaju i slušaju.

- Ponajprije je važan stav, poruka koja se prenosi kroz pjesme, a onda sve ostalo. Naravno, s obzirom na to da se svi bavimo svijetom zabave, nije na odmet da je pjevač ili pjevačica oku ugodna, no onda, s druge strane, ljepota je u oku promatrača, a ono što je meni lijepo, ne mora biti nekom drugom, i obrnuto - smatra autorica i jedna od pjevačica Elementala.

Vladimira Spindler

Neke od naših Femme Nouvelle su se, gradeći karijeru, iz prve ruke suočile sa seksualizacijom njihova stvaralaštva a da to same nisu poticale, neke takvo što nikad nisu prošle, neke kažu da se kreću u krugu suradnika u kojem takvo što nikad nije bilo niti predmet rasprave, a neke priznaju, iako se nije dogodilo njima, imaju kolegice kojima su poslovni partneri sugerirali da se ogole i promijene stil glazbe, ne bi li došle do veće publike. Ipak, koliko god različita bila njihova iskustva, naše se kantautorice slažu u jednom: Sve su odabrale svoj put i način na koji će se predstavljati publici. Znači li to da će uz glazbene, razvijati i mijenjati i modne izričaje, sasvim je svejedno, dokle god je pravo izbora njihovo.

- Ako osjećaš da ti nešto smeta ili da ne želiš biti dio tog, jednostavno nemoj, furaj svoj film i bok! Boriš se već samim načinom na koji se predstavljaš - smatra glazbenica SUN U.


platforma za kreativnost
- Nema tu moranja, svatko ima svoj put, ljudi o stvarima razmišljaju ili ne razmišljaju, c`est la vie. Meni osobno jako smeta seksualizacija i eksploatacija ženskog tijela pa je žensko tijelo odlično kad se treba prodati neki proizvod, ali to isto žensko tijelo nema pravo na izbor niti osnovnu medicinsku zaštitu unutar sustava - poentirala je Mary May, odmah nadodavši i da je jednako neprihvatljivo ako “nedajbože to tijelo želi sa sobom raditi što hoće i samo odabire biti seksualizirano”.

- I na to se onda često gleda poprijeko - dodaje.

Projekt Femme Nouvelle, stoga, otvara još jednu platformu kako bi glazbenice svoj kreativni impuls realizirale onako kako same žele i misle da trebaju. Nije tu važno kako se koja odjenula, je li se ili nije ogolila, što je ili nije prošetala po subotnjoj špici. U prvom će redu, obećavaju u Aquariusu, a potvrđuju nam i kantautorice, biti njihova glazba i aranžmani; melodije koje skladaju, tekstovi koje pišu. Nastojat će se, tako, oduprijeti onome što je Remi nazvala “mikrodiskriminacijom u svijetu poezije”.

Vladimira Spindler

- Čini mi se da mnogi smatraju da pjesnikinje imaju pravo progovarati samo o ljubavi, leptirićima i čežnji. Ograničavaju nas na nekoliko tema, a naši muški kolege imaju pravo pisati o svemu, od emocija do komada špeka iza hladnjaka, a da im sve to ‘’prolazi’ - objasnila je.
Pisale one (ili pjevale) o ljubavi, političkoj krizi, siromaštvu ili društvenoj isključenosti, Femme Nouvelle trebao bi još jednom utvrditi gradivo: žene, ako požele, mogu sve od navedenog.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 02:30