Nakit, markirana odjeća, skupi auti. Gole žene, šampanjac, bunde. Ili, da skratimo - tipični reperski spot. Međutim, u videu za najnoviju pjesmu zagrebačke trap grupe Buntai koji izlazi oko Božića cijela ta razmetljiva poza ostaje u retrovizoru, a najvrjednija stvar s kojom se momci "razbacuju" je špil od stotinjak Pokémon karata. One zajedno vrijede gotovo 400 tisuća kuna i skuplje su od Rolexa koji Yung Bude iz Buntaija, pravim imenom Jakov Budić, nosi na ruci u tom spotu. Nije sve to slučajno, Buntai za razliku od većine kolega na sceni ne cilja na Ameriku, već na Aziju.
- Pjesma se zove 'Moncler Anime Crossovers', a dio imena pjesme će se pisati na kineskom pismu da nakon objave uđe i u njihove algoritme - priča nam Jakov, pa nastavlja: - Inače, u spotu je i dvoje mojih frendova Kineza. U jednom kadru ja u kineskom restoranu sa štapićima jedem Pokémon karte. Mislim da ćemo u idućim nastavcima kuhati i wok od Pokémon karata - najavljuje ovaj osebujan momak kojem je najdraža knjiga Biblija, a omiljeni filozof Sinan Sakić.
Pohod na Aziju
Njegova grupa Buntai inače je dio 33 bande, kolektiva u kojem su neki od predvodnika domaće trap scene, poput High 5-a, FĐWH-a, Kuku$ Klana, Dine Blunta, Swane...
- Mi smo kultura. Da želimo, mogli bismo napraviti politički udar - govori Yung Bude, osvrćući se na svoju popularnost kod današnjih klinaca koji ih revno prate, kako na svim mogućim društvenim mrežama, tako i na njihovim nastupima. No, umjesto na "političke udare", kako on to zove, oni briju na Pokémone.
- Plan mi je kupiti Instagram profil @pikachu, koji nije verificiran i ima samo 12 tisuća pratitelja. Uložio bih svoj novac u to. U Hrvatskoj nemamo Cardi B, ali imamo moju kolegicu Emu, koja je i bolja od Cardi, trenutno najjača reperica koja snima kod nas. Da nju nazovemo Pikachu, dobili bismo samo takav proizvod. Kao, cura repa na hrvatskom i zove se Pikachu, svi bi zastali i upitali se 'što je ovo?'. Takve stvari treba samo nanjušiti, vidjeti, opipati, uključiti sva osjetila - priča Jakov, koji bi volio jednoga dana biti velik u Aziji.
- Svi ciljaju na američko tržište, no mene privlači japanska kultura. Buntai inače na japanskom znači ortaci. Zanimljivo je već samo pogledati japansku glazbenu scenu na SoundCloudu. Neki reperi čije je pjesme poslušalo, recimo, 500 ljudi mogu živjeti od svoje glazbe jer će im 300 od tih 500 ljudi za vikend doći na gažu - smatra ovaj mladi reper.
Na snimanju najnovijeg Buntaijeva spota surađivao je i s Marinom Mišom, svojim prijateljem iz Splita koji posjeduje spomenutu kolekciju Pokémon karata. Marin, vlasnik Instagram profila @pokemonctg_eu i osnivač Facebook grupe "Pokémon Karte Hrvatska", hobistički se bavi skupljanjem i prodajom Pokémon karata. I tu se negdje krije škrinja s blagom. Sve njegove karte vrijede oko 200 tisuća eura.
- Sve je počelo prije četiri godine. Bio sam profesionalni tenisač, no dobio sam ozljede zbog kojih nisam više mogao trenirati. Budući da sam imao viška vremena, pozabavio sam se svojim Pokémon kartama iz djetinjstva, koje sam pronašao u ormaru. Kao i svi, kao klinac sam pratio crtić, pa sam imao i nešto karata. Bezveze sam otišao na eBay vidjeti koja im je vrijednost. Većinom su to bili iznosi od jedan, dva, tri, pa do pet dolara. No, vidio sam da postoje karte koje vrijede i do sto tisuća dolara - prisjeća se Marin.
Jedna karta koju je imao prodavala se za pet tisuća dolara. Njegova je bila u nešto lošijem stanju pa ipak nije toliko vrijedila, no to je bilo dovoljno da se zainteresira te postupno počne ulagati novac u karte. Danas ima kolekciju od nekoliko tisuća karata. Njih tristotinjak najjačih slao je na procjenu u PSA. Kolekcija mu je, izračunao je, vrijedna oko 200 tisuća eura, odnosno 1,5 milijuna kuna.
- PSA je firma sa sjedištem u SAD-u koja se bavi procjenom stanja karata. Ne procjenjuju samo Pokémon karte, nego i razne druge stvari, poput bejzbol kartica. Ispuniš formular, pošalješ im svoju kartu i čekaš da ti ju vrate. Ovisno o njezinom fizičkom stanju, odnosno stupnju očuvanosti ili oštećenosti, svakoj karti daju ocjenu od jedan do deset. Ta ocjena utječe na cijenu karte - objašnjava nam Marin, dodajući da procjena košta oko deset dolara. Dok pošaljete kartu i dobijete ju nazad može proći i do šest, sedam mjeseci.
Jedna tvrtka za cijeli svijet
- Prije je to trajalo tri do četiri mjeseca, no potražnja je sada skočila, a PSA ima samo jednu poslovnicu u kojoj se radi procjena. No, ako ste voljni platiti, recimo, 500 dolara za brži potupak, možete dobiti svoju kartu natrag i kroz nekoliko dana - govori Miše. Cijena karte, jasno, ne ovisi samo o tome je li oštećena ili očuvana. Stvar je puno kompleksnija. Najviše vrijede karte iz setova koji se više ne proizvode, a u prodaji su bili prije, recimo, 20 godina. Sve skupa miriše na burzovno mešetarenje ili ulaganje u kriptovalute.
- Puno je faktora koji formiraju cijenu. Recimo, najpopularniji Pokémon je Charizard, za njim je najveća potražnja pa najviše i vrijedi. Charizard iz prvog seta koji je u savršenom stanju može doći do cijene i oko sto tisuća dolara. Ja imam jednog Charizarda koji vrijedi oko deset tisuća eura, takvih kao što je moj u svijetu postoji možda 150. Kupio sam ga prije dvije i pol godine za dvije tisuće eura. No, cijene skaču, pogotovo kod takvih karata, koje uopće nisu često u prodaji. Ljudi ih čuvaju. Općenito se dosta traži prva generacija Pokémona u kojoj su Pikachu, Charizard, Bulbasaur... - priča Marin.
Kaže da novi setovi karata izlaze svakih nekoliko mjeseci. Novi box dođe 90 dolara, no uvijek su skuplje one karte kojih više nema u slobodnoj prodaji, nego samo kod kolekcionara. Tako da, ako želite zaraditi od kolekcionarstva Pokémon karata, morate biti strpljivi.
Dugoročno ulaganje
- Cijena većinom skače naknadno, kad se neka karta prestane proizvoditi. To je dugoročna zanimacija. No, nekada se dogodi da cijene neočekivano porastu. Ako se u crtiću pojavi neki Pokémon i iz nekog razloga ljudima postane zanimljiv, cijena odmah raste. No, ne mora nužno postojati takav konkretan povod. Nekad se neki Pokémon jednostavno svidi ljudima na Instagramu ili u igrici za Nintendo Switch pa potražnja poraste.
Treba znati procijeniti u kojem je trenutku neka karta na vrhuncu svoje vrijednosti. U Americi su Pokémoni i dalje velika stvar, pa na raznim eventima ilustratori potpisuju karte. Normalno da im i onda cijena bude veća - objašnjava Marin, dodajući da se u SAD-u karte mogu kupiti posvuda, čak i u Walmartu, dok u Hrvatskoj situacija više nije takva da ih se može nabaviti, recimo, na kiosku, kao što je bio slučaj u vrijeme dok je on bio klinac, a na televiziji se emitirao istoimeni crtić.
On sada nove karte nabavlja preko specijaliziranih online dućana. Brojni ljudi, slaže se, više nisu ni svjesni da Pokémon crtić i dalje postoji.
- Da, nove epizode stalno izlaze. Posljednja, osma sezona, je izašla prije nekoliko mjeseci. To nisu sezone koje završe za godinu dana, nego jedna može trajati i po nekoliko godina. Svaka sezona ima svoju tematiku, ova posljednja je naslovljena 'Sword and Shield'. Ash i Pikachu su i dalje glavni likovi. Dobra je stvar što su Pokémoni sada i na Netflixu- kaže Marin dodajući da je Pokémon Go igra pomogla popularnosti likova.
- Kad se ona pojavila, krenuo je novi val skupljanja karata. I sâm sam se u tom periodu zainteresirao za Pokémone, pa sam se bio iznenadio kada sam shvatio da je Pokémanija možda stala u Hrvatskoj, ali je u svijetu i dalje bila konstantna. Od Amerike, preko Japana, gdje su Pokémoni i nastali, pa do europskih država… - kaže Marin, u čijoj se Facebook grupi okupilo nešto više od 600 Hrvata koji se bave ovim kartama.
Stoga želi otvoriti i dućan, no najprije treba osmisliti model po kojem bi takav posao mogao biti profitabilan jer je teško cijenom konkurirati američkim dućanima.
- Pokémoni su najveća franšiza na svijetu. Poznati američki savjetnik za ulaganje Gary Vee je nedavno pozvao ljude da investiraju u Pokémon karte. Zbog takvih stvari se uvijek događaju ponovni boomovi - zaključuje Miše.