U priči o Karlu Lagerfeldu objavljenoj u američkom W Magazineu 2012., autorica Virginie Mouzat, danas modna i lifestyle urednica francuskog Vanity Faira, prepričava kako je usred intervjua koji se odvijao u pariškom atelijeru kuće Chanel Virginie Viard, dizajnerova lijeva i desna ruka, odjednom zaplakala. Sjetila se tada, naime, događaja otprije deset godina, kad se život njezine bake s kojom je bila iznimno bliska bližio kraju. Tada joj je Lagerfeld, uočivši njezinu tugu, rekao: “Znaš, jednog dana nećeš više ni mene imati”.
Obiteljski posao sa svilom
Sedam godina kasnije, 19. veljače, veličanstveni Kaiser Karl, njemački modeni kreator i prema mnogima najveći dizajner ovog, ali i prošlog stoljeća, napustio je ovozemaljski život. Iza sebe je ostavio tugujući modni svijet, svoju mezimicu, birmansku mačku Choupette, te nasljedstvo od, procjenjuje se, 172 milijuna eura. No, osim golemog novca i tugujuće mace, iza njega je ostala prazna pozicija kreativnog direktora najglasovitije modne kuće na svijetu, francuskog Chanela.
Iako se od trenutka kad je 2017. napustila Celine u modnim krugovima šuška da će Karla Lagerfelda naslijediti među obožavateljicama francuskog šika nikad prežaljena Phoebe Philo, a govorkalo se i o tome da bi u Kaiserove cipele mogao uskočiti i donedavni direktor kuće Calvin Klein, Belgijanac Raf Simons, istog dana kad je u elitnom pariškom predgrađu Neuilly-sur-Seine Karl Lagerfeld posljednji put udahnuo, čelnici te glasovite modne kuće svijetu su obznanili da će velikog Karla naslijediti tajnovita i izvan modnih krugova slabo poznata Virginie Viard, njegova najbliža suradnica. Vlasnici Chanela, braća Alain i Gérard Wertheimer, inače unuci Pierrea Wertheimera, investitora uz čiju je financijsku pomoć Coco Chanel 1924. pokrenula Parfums Chanel, time su, priča se, samo blagoslovili odluku koju je sam Lagerfeld donio još - što se i iz spomenutog intervjua može iščitati - godinama ranije.
Virginie Viard rođena je, kao najstarija od petero braće, 1969. u francuskom Dijonu u obitelji koja se godinama bavi proizvodnjom svile - biznis su pokrenuli dizajneričini baka i djed s majčine strane. Kako je odrasla okružena modom i tkaninama, nikoga nije iznenadilo kad je odlučila upisati Le Cours Georges, modnu školu u Lyonu, no nije upisala modni dizajn, nego dizajn tekstila. Umjesto slavnih dizajnera i modnih kuća - Chanel joj je kao mladoj bio “dosadan” i “star” - Virginie Viard oduvijek su inspirirale heroine francuskog novog vala kao što je, primjerice, glumica Anna Karina, muza velikog Jean-Luc Godarda, Viard je čim je upisala studij odlučila karijeru graditi upravo u svijetu filma te se počela baviti filmskom, a zatim i kazališnom kostimografijom. Svoj profesionalni put počela je kod kostimografkinje Dominique Borg te zahvaljujući njoj radila s velikom Isabelle Adjani, Juliette Binoche, redateljem Brunom Nuyttenom te brojnim velikanima europskog filma, a vrlo brzo shvatila je da njezino srce pripada modi.
Zahvaljujući poznanstvima njezine obitelji - Viard je ekstremno zatvorena i o detaljima iz njezina obiteljskog života nije poznato gotovo ništa, francuska dizajnerica 1987. upoznala je Karla Lagerfelda, i to zahvaljujući vođi protokola princa Rainiera (monegaški se monarsi, navodno, svilom opskrbljuju upravo kod njezine obitelji). Kaisera, koji je u tom trenutku već četiri godine predsjedao Chanelom, osvojila je odmah i dobila posao u odjelu vezenja. Vrlo brzo, tim je istim odjelom počela i upravljati, a kad je Lagerfeld 1992. nakratko naputio Chanel da bi prihvatio poziciju kreativnog direktora u još jednoj glasovitoj francuskoj modnoj kući - Chloé, Viard je otišla za njim.
“Nisam primijetila nikakvu razliku, i dalje sam radila s Karlom. Moja mama i sve moje tete nosile su haljine Chloé. Oduvijek mi se sviđala ta kuća”, rekla je Viard u intervjuu za francuski Crash.
Tračnice za lokomotivu
A kako su u Chloé zajedno došli, tako su iz nje, pet godina kasnije, zajedno i otišli. Vratili su se, jasno, natrag u Chanel, gdje je Viard preuzela koordinaciju haute couturea, da bi 2000. počela rukovoditi i ready-to-wear kolekcijama. Njezin je posao bilo pretakanje Lagerfeldovih ideja u stvarnost pa je tako za svih osam kolekcija u godini (Chanel izbacuje najviše kolekcija godišnje) birala materijale, komunicirala s dobavljačima, koordinirala timove. Ukratko, radila je sve osim skica.
Njezin je posao, kako je sama rekla, bio učiniti Karla sretnim.
“Pokušavam anticipirati što će mu se svidjeti, udovoljiti mu, ali ga i iznenaditi. Moj je posao oživjeti njegovu viziju. Bilo je, istina, tijekom godina i zamornih trenutaka, neizgovorenih stvari, ali između nas je uvijek postojalo međusobno poštovanje i nježnost”, rekla je za svog mentora i velikog prijatelja koji je, također, za svoju učenicu imao samo riječi hvale.
“Virginie je najvažnija osoba, ne samo za mene, nego za atelijer, za sve”, emotivan je bio Lagerfeld u Netflixovu dokumentarcu “7 Days Out” koji prikazuje sedmodnevno ludilo uoči prikazivanja couture kolekcije za proljeće 2018., a iz kojeg je više nego jasno da je izjava filmaša Loïca Prigenta kojom je opisao uloge Viard i Lagerfelda u Chanelu istinita - Karl je lokomotiva, a Virginie Chanelove tračnice.
Baš poput mentora, kojeg posljednjih desetljeća gotovo pa nije bilo moguće vidjeti i u čemu osim u bijeloj košulji, crnom odijelu i tamnim sunčanim naočalama, ni Viard ne robuje trendovima. Gotovo cijeli život vjerna je istoj frizuri - svojoj tamnoj, prirodno valovitoj, nonšalantno raspuštenoj kosi i dugim, dubokim šiškama te jednostavnim, svevremenskim, pomalo rokerskim komadima. Kada nije u crnim skiny trapericama i kožnoj jakni iste boje uparenoj s dramatičnim smokey eyeom, Viard najradije bira traperice i traper jakne, a u svečanim prigodama decentna tamnoplava baršunasta odijela ili crne haljine jednostavnih krojeva s detaljima od perja - po mjeri Karla Lagerfelda.
Unatoč tome što je oduvijek fascinirana modom, Viard tvrdi da je moda sama ne inspirira. Prati, naravno, što se događa u industriji, ali po ideje radije odlazi u kazalište, među stranice neke dobre knjige, sluša muziku. Inspirira je i njezin sin dvadesetineštogodišnjak Robinson Fyot, koji je čak jednom prošetao Chanelovom pistom i to na cruise reviji 2014., ali i njezin životni partner, glumac i muzičar Jean-Marc Fyot.
U objavi za medije kojom je svijetu obznanjeno da je Viard nova kreativna direktorica Chanela - i to prva žena na čelu kuće nakon Coco - stoji da će Lagerfelda zamijeniti njegova najbliža suradnica s kojom je radio više od 30 godina. Nastavit će graditi tamo gdje je on stao, piše, na nasljeđu Gabrielle Chanel koje je Lagerfeld posljednjih trideset godina uvijek iznova reinterpretirao, postavljajući ga u kontekst vremena. Isto će, zasigurno, no ovaj put s Lagerfeldovom vizijom činiti i Viard.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....