STRMOGLAVI PAD PRIHODA

Zuckerberg u neviđenim problemima, za Facebook i Instagram uvodi pretplatu: Što ćete dobiti za 14.99?

Mark Zuckerberg

 Christof Stache/AFP
Pomalo je neugodno koliko Zuckerbergova ‘ideja‘ nalikuje zamislima koje je Elon Musk imao za Twitter

Iako je Mark Zuckerberg ne tako davno mijenjao ime kompanije iz Facebook u Meta kako bi istaknuo odlučnost da relativno brzo postane poslovni gospodar virtualne stvarnosti zvane "metaverse", čini se da će očekivanja od tih velikih planova do daljnjega biti jako smanjena. U međuvremenu je Zuckerbergova megatvrtka Meta povukla puno prozaičniji potez od kreiranja nove vrste stvarnosti, a to je uvođenje pretplate za Facebook i Instagram. Ta pretplata iznosit će od 11,99 do 14,99 dolara mjesečno, a za nju nećete dobivati neku ekskluzivnu pogodnost, sadržaj ili vrijednost, nego ono što korisnici inače podrazumijevaju - moći ćete biti sigurni da je račun doista vaš, a moći ćete računati i na brzi odgovor ako se obratite službi za podršku.

Naime, Meta je predstavila uvođenje pretplate kao uvođenje novih funkcija, a nazvali su ih Meta Verified. Kupci Meta Verified pretplate dobit će plavu značku i posebnu mogućnost dokazivanja vlastitog identiteta i to tako što će predočiti neku državnu ispravu (vjerojatno osobnu iskaznicu, putovnicu i slično) te se tako navodno zaštititi od prevaranata koji zloupotrebljavaju vaš identitet kreiranjem lažnih računa. Pri ovome je još uvijek nejasno hoće li se identitet uz pomoć npr. osobne iskaznice morati dokazivati svaki mjesec kako bi vas zaštitili od krađe identiteta na platformama Facebooka i Instagrama, ili ćete jednom dostaviti digitalnu presliku svoje osobne iskaznice pa ćete potom mjesečno samo plaćati pretplatu. Otvara se i pitanje je li zaštita korisničkog identiteta obveza Meta platformi, ili je to posebna usluga u digitalnoj divljini koju su stvorili. Čini se prije ovo drugo. Nešto je logičnija ponuda brze korisničke podrške uz pretplatu jer su mnogi korisnici koji redovito ili profesionalno koriste Facebook davno shvatili kako je vrlo teško, a ponekad i nemoguće relativno brzo riješiti neki od ozbiljnih problema koji može uzrokovati bug u algoritmima, ili pak pogreška u procedurama administriranja kompanije.

Iako govore o rasponu cijena od 11,99 dolara od 14,99 dolara, dojam je da će većina korisnika kojima je zaštita identiteta bitna biti prisiljena ići na skuplju varijantu. Naime, 11,99 dolara mjesečno vrijedi samo za web pristup, ali ako želite koristiti i iOS i Andorid operativne sustave, morat ćete plaćati 14,99 dolara. Eksperimentalno, primjena ovog modela pretplate prvo kreće u Australiji i Novom Zelandu.

Pomalo je za Zuckerberga neugodno koliko njegov novi plan s plavom značkom za korisnike koji će plaćati pretplatu nalikuje starijoj ideji Elona Muska, koji je najavio lansiranje Twitter Blue pretplate koja je također trebala prvenstveno služiti za verifikaciju identiteta mjesečno. Twitter je krajem prošle godine odgodio lansiranje Twitter Blue pretplate nakon otkrića više zloupotreba tijekom probnog rada u studenome.

Bilo kako bilo, jasno je da Zuckerbergova kompanija ulazi u zonu problema s kojima se ranije nije suočavala. Nakon pojave sofisticiranih rješenja umjetne inteligencije, od kojih su neka besplatna i javno dostupna, Zuckerbergova vizija metaversea više ne izgleda kao sigurna vizija Metine poslovne budućnosti, a kompanija se već suočila s nagrizanjem poslovnog modela i posljedično prihoda. Nakon što je u 2021. Apple onemogućio praćenje korisničkih aktivnosti, Meta je izgubila ogromnu količinu podataka koje je kroz ciljano oglašavanje prodavala oglašivačima te sami procjenjuju kako ih to stoji oko 10 milijardi dolara godišnje. Uz to je stiglo očekivanje recesije, pa je Meta već krenula s drakonskim rezanjem troškova. Prvi put u povijesti provode masovno otpuštanje; rješavaju se 11.000 ili 13 posto zaposlenih.

U Meti su ostali poprilično tajnoviti oko navodnih "dodatnih mogućnosti" za pretplatnike u "povećanju vidljivosti i dosega" kroz preporuke kod pretraživanja. Treba pričekati i vidjeti što to točno znači.

Nije naročita filozofija zaključiti o čemu se točno radi u ovom povijesnom prevratu kompanije koja je slovila za jednog od high tech giganata koji su zaradili stotine milijardi u poslovnom modelu koji je bio besplatan za krajnje korisnike, ali je iza kulisa postao gospodar trgovine njihovim osobnim osobnih podacima. Naime, na jednom od sastanaka Zuckerberg je poručio zaposlenima kako će 2023. biti "godina učinkovitosti" te je iznio planove za držanje troškova pod kontrolom.

image

Grafikon pokazuje povijesno kretanje cijena dionica - vidljiv je težak pad tijekom prošle godine, ali i iznenađujući oporavak cijene zadnjih dana, što je povratak na razinu od prije nekoliko godina

image

Temeljni kvartalni financijski podaci Zuckerbergove kompanije - iz podataka se vidi da je sve crveno, što znači da poslovanje prolazi bolan pad

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 13:00