LOIC AMADO ZA JUTARNJI

UBER SE U HRVATSKOJ ŠIRI I NA POMORSKI PROMET? 'Zbog turizma možda uvedemo aplikaciju za prijevoz brodicama'

 Goran Mehkek / CROPIX

Zagreb je 343. svjetski grad u kojem je lansiran Uber. Loic Amado, koji je zadužen za širenje poslovanja Ubera u središnjoj i istočnoj Europi pa je lansirao biznis i u Hrvatskoj, tvrdi da je upravo u Hrvatskoj zabilježen najveći skok potražnje u tako kratkom periodu. Prije nego što je uopće lansirana ulsuga. aplikaciju je već bilo skinulo 13 tisuća korisnika. Uber je u manje od dva mjeseca registrirao tvrtku u Hrvatskoj, otvorio ured i zapošljava lokalni tim.

U manje od dva mjeseca od dolaska u Hrvatsku izašli ste na tržište, to je doista brzo.

- Da, doista je brzo. Svi su nas pitali lansirate li uslugu do kraja ili početkom iduće godine, a mi smo već danas na tržištu. Registrirali smo tvrtku u Hrvatskoj, otvorili ured, zapošljavamo lokalni tim i već gledamo koje ćemo još proizvode lansirati.

Očekujete li probleme u Hrvatskoj - od negodovanja taksista do regulatora?

- Imali smo vrlo konstruktive razgovore s gradskim vlastima, kao i predstavnicima Ministarstva financija i Ministarstva prometa. Željeli smo se uvjeriti da se naš proizvod doista uklapa na tržište i veselimo se nastavku te suradnje kako će interes za aplikaciju rasti. Ohrabrujuće je da su svi zainteresirani i za daljnje razgovore.

U Hrvatskoj ste se odlučili za uslugu uberX, dakle da su vozači licencirani prijevoznici. Koliko ih je zasad pristupilo Uber aplikaciji?

- Vrlo je važno naglasiti da mi ne zapošljavamo vozače, oni su neovisni na tržištu. Mi smo digitalna platforma. Prednost za njih je što mogu ponuditi svoje usluge online i biti fleksibilni, dakle odabrati kada i koliko žele raditi. To znači da se broj vozača stalno mijenja ovisno o tome tko je dostupan u nekom trenutku. Mi želimo osigurati najpouzdaniju uslugu i zbog toga nam je cilj da se na aplikaciju prijavi što više vozača jer će to skratiti čekanje na vožnju.

Ali, imate naravno neki broj vozača koje ste u trenutku lansiranja animirali i istrenirali da se priključe Uberu u Zagrebu?

- Nikada ne izlazimo s konkretnom brojkom. Uvijek je cilj da imamo pouzdani proizvod što znači i da je vrijeme do dolaska vozača unutar pet minuta. Zagreb je pokazao veliki interes za Uber i molimo strpljenje ako na samom početku to ne bude uvijek pet minuta. U svakom slučaju, očekujemo da će interes korisnika narednih dana i tjedana u Zagrebu eksplodirati.

Koliko će usluge prijevoza preko aplikacije Uber biti jeftinije od standardnih taksi prijevoznika?

- Cijene se računaju preko GPS-a i uvijek možete imati fer procjenu koliko će vas koštati vožnja. Možemo govoriti o 20 do 25 posto nižim cijenama od standardnih taksi prijevoznika.

Cijene taksi usluga u Zagrebu nisu visoke, kako to da možete ići s još nižim cijenama? Očekujete li negodovanje taksista?

- Naš model je toliko učinkovit da nam to omogućuje niže cijene usluga. Vozač više ne mora voziti daleko do iduće vožnje. Na taj način mogu odraditi više vožnji u jednom satu, dakle više vremena unutar jednog sata im je plaćeno. Vrijeme čekanja na vožnju značajno se skraćuje. Sve to nam omogućuje niže cijene. Tehnologija nam je omogućila takvu učinkovitost. Potencijal Ubera je ogroman, a jedini tko mora brinuti su proizvođači automobila.

Vozači koji od sada rade za Uber su bivši taksi vozači koji su radili za primjerice Cammeo ili je riječ o novim licenciranim vozačima?

- Mi smo tehnološka kompanija koja nema automobile niti vozače. Otvoreni smo za sve profesionalne licencirane vozače na tržištu. Nemamo uvjet eksluzivnih prava. Vozači mogu raditi za koga žele, a biti pružatelji usluga preko Ubera. Vrlo smo fleksibilni, nemamo zaposlenih već vozače koji su korisnici aplikacije i mogu biti prisutni online i pružati usluge kada to oni žele. Naš cilj je da oni zarade što više. Što se nas tiče vozači mogu biti online na Uber platformi dok čekaju vožnju. Svi licencirani vozači koji imaju vlastiti automobil mogu biti korisnici aplikacije Uber. U taksi tvrtkama u kojima vozači voze automobile koji su u vlasništvu kompanije jedino cijela tvrtka može postati korisnik aplikacije.

Jeste li kontaktirali zagrebačke taksi kompanije i pozvali ih na takvu suradnju?

- Još ne.

Mogu li taksi kompanije zabraniti svojim vozačima da nude usluge na Uber aplikaciji?

- Treba naglasiti da mi vozačima osiguravamo više posla.

Pitanje je hoće li to na isti način prihvatiti i taksi prijevoznici koji vas na tržištu gledaju kao na nelojalnu konkurenciju.

- Sve taksi kompanije na tržištu su dobrodošle da nam se pridruže. Svako tržište je drugačije, upravo to je moj posao probijanja novih tržišta. Kao ‘international launcher’ gledam bolne točke u sustavu prijevoza i odlučujemo koja bi usluga najbolje odgovarala tržištu. Nakon razgovora s regulatorima zaključili smo da će se uberX s licenciranim vozačima najbolje uklopiti na hrvatsko tržište. Ne očekujemo probleme budući da ćemo donijeti nove poslove i prihode licenciranim vozačima. Pritom u potpunosti poštujemo sve zakone u Hrvatskoj.

Kako naplaćujete proviziju od 25 posto hrvatskim vozačima?

- Svaki tjedan, ponedjeljkom uplaćujemo vozaču novac koji je naplaćen aplikacijom na njegov račun. Zadržavamo naknadu za uslugu od 25 posto. To je jednostavan model i vozačima koji nemaju potrebe za držanjem gotovine i razmišljanje imaju li sitnog.

Uber na tu naknadu plaća porez u Hrvatskoj?

- I vozači i mi plaćamo porez. Svi licencirani vozači su porezni obveznici. I mi u Hrvatskoj imamo registriranu tvrtku i uredno ćemo plaćat porez. U Estoniji smo primjerice dogovorili model s poreznim vlastima da vozač može jednostavno uploadati svoju poreznu prijavu direktno iz aplikacije i poslati je poreznoj upravi. Cilj nam je da svi vozači uredno plaćaju porez.

Koliko brzo i u koje hrvatske gradove planirate širenje?

- Hrvatska je cool i zanimljivo tržište. Turizam je u stalnom rastu i zbog toga već iduće godine planiramo širenje u ostale hrvatske gradove kao što su Dubrovnik, Split, možda čak i otoke. Ovisno o reakcijama na uslugu u Zagrebu donijeti ćemo odluku koliko brzo i u kojim gradovima ćemo se širiti.

Planirate li skori ulazak u Srbiju?

- Srbija je također zanimljivo tržište. Zasad smo ušli u Zagreb, a otvoreni smo za razvoj i širenje.

Koliko ste uložili u ulazak na hrvatsko tržište?

- Osnovali smo ured, zapošljavamo lokalni tim. To su troškovi.

Kolike prihode i broj korisnika očekujete u prvoj godini poslovanja u Hrvatskoj?

- Teško je govoriti o konkretnim brojkama, svako tržište je drugačije. Ovih 13 tisuća korisnika koji su aplikaciju skinuli prije ulaska na tržište su odličan pokazatelj da već imamo značajnu potražnju. Uber će biti popularan u Hrvatskoj, to je sigurno. Treba naglasiti da mi nismo transportna nego tehnološka kompanija koja samo pruža platformu koja sada spaja vozače i korisnike, a u budućnosti je potencijal i u dostavi hrane i mnogim drugim uslugama. Ovo je samo početak.

Je li izgledno da u Hrvatskoj, s ozbirom na turizam, lansirate Uberboat za prijevoz brodovima koji ste lansirali u Istanbulu?

- Moguća je usluga Uberboat, Uberchopper za vožnju helikopterom, Uber seaplanes, Uberrush. U Hrvatskoj je samo nebo granica. Vrlo ste zabavno tržište za ulazak i razvoj. Uberboat u Hrvatskoj zašto ne, od Splita do Hvara recimo. To bi bilo prilično cool.

Vozači u Hrvatskoj koji koriste aplikaciju Uber neće imati neki poseban znak?

- Ne, to nije potrebno.

Je li Europa regulatorno najrigoroznija pa na većini tržišta ipak ne nudite uslugu Uber pop odnosno da svaki vlasnik automobila može biti vozač koji pruža uslugu putem Ubera?

- Nudimo i tu uslugu u Europi. Treba naglasiti da nam je sigurnost na svim tržištima glavni prioritet. I u Hrvatskoj provjeravamo sve vozače koji se prijavljuju u sustav. Provjeravamo imaju li licencu, ali tražimo i policijsku potvrdu o nekažnjavanju. Sigurnost je visoka i pri korištenju usluge vožnje. Kada vozač korisniku potvrdi dolazak i predviđeno vrijeme dolaska korisnik to može podijeliti s obitelji ili prijateljima koji na taj način mogu vidjeti u kojem automobilu se vozite i kada ćete točno stići na odredište.Svatko se uvijek osijeća sigurnije ako još netko prati vožnju. Postoji i sustav ocjenjivanja vozača koji također doprinosi tome da je kvaliteta usluge visoka. Važno nam je da imamo odličnu razinu usluge bilo gdje na svijetu, da korisnik zna što može očekivati ovdje u Hrvatskoj i u Japanu.

Koliko je vozača idealno za grad veličine Zagreba da usluga bude efikasna?

- Ovisi o gradu teško je reći. Različita je prometna gužva čak i u gradovima iste veličine. Kao što sam rekao sretni smo ako je vrjeme dolaska vozača unutar pet minuta od narudžbe. Startne pozicije na tržištu su odične. U Zagrebu su dva taksista na tisuću stanovnika, u Varšavi ih je primjerice sedam, a u New Yorku 13 na tisuću stanovnika.

Značajan dio potrošača u Hrvatskoj još uvijek ima strah od online plaćanja. Vidite li to kao ograničavajući faktor za rast na tržištu?

- Da bi skinuli aplikaciju korisnici moraju registrirati svoju kreditnu karticu. To je već učinilo ovih 13 tisuća ljudi i to je dobar znak. U Hrvatskoj je penetracija kreditnih kartica dosta visoka. Imamo veće probleme na nekim drugim tržištima. Hrvati vole pratiti trendove i zato se osjećamo dobrodošli ovdje. Treba istaknuti da je aplikacija odlična i za tvrtke koje u potpunosti mogu organizirati prijevoz preko Ubera. Dakle, ako se neka tvrtka prijavi kao korisnik na kraju mjeseca dobiva račun, a može dobiti i izlist tko se sve i koliko vozio, postaviti određena ograničenja. Kod privatnih osoba račun stiže na mail. Sve to podiže transparentnost. To smo istaknuli i na sastanku u Ministarstvu financija. Svaku transakcija je evidentirana i transparentna, nema niti kune u sustavu koja je izgubljena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 03:50