IZLOŽBA KULTNIH ALFI

Ovi oldtimeri dosežu cijenu od 15 milijuna dolara. Najljepši od njih izložen je u Opatiji

 Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine na izložbi La Grande Bellezza u Opatiji

 Damir Skomrlj/Cropix
Alfa Romeo 8C iz 1934 godine bio je omiljeni bolid vozačima utrka ali i glumcima i bogatašima. U Hrvatsku je stigla u sklopu izložbe

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, odnosno A.L.F.A., osnovana je 24. lipnja 2010. u Milanu, u vremenu kada je bilo legalno da investitori tvrtki i na papirima ostanu potpuno anonimni, a godinu dana kasnije, u Italiju se iz Belgije vratio 35-godišnji inženjer elektrotehnike Nicola Romeo te osnovao tvrtku koja se specijalizirala za proizvodnju strojeva i druge opreme za rudarsku industriju.

A.L.F.A., koja se usmjerila na proizvodnju sportskih automobila, kupila je 1911. tvorničko postrojenje Portello na istoimenoj sjeverozapadnoj periferiji Milana, koje je, pak, pet godina ranije osnovala kompanija francuskog pionira automobilske industrije Alexandrea Darracqa, i na toj će slavnoj lokaciji automobile proizvoditi sve do 1986., kada je tvrtku kupio FIAT. Paralelno s poslovnim uzletom Anonimne tvornice lombardijskih automobila, i Napolitanac Romeo sa svojom rudarskom opremom uspješno je jahao valove druge industrijske revolucije te se već za koju godinu odlučio proširiti na automobile. Kupio je 1915. većinski udio A.L.F.A.-e, a tri godine kasnije, postao je vlasnik cijele kompanije i prvi automobil koji će nositi ime brenda Alfa Romeo biti će model 1921 Torpedo 20/30 HP.

image

Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine na izložbi La Grande Bellezza u Opatiji

Damir Skomrlj/Cropix

Kompanija Alfa Romeo kroz idućih nekoliko godina gradila je reputaciju proizvođača elegantnih i sigurnih sportskih jurilica, paralelno proizvodeći i dijelove za avioindustriju, no niz loših poslovnih odluka skoro ju je doveo do bankrota i likvidacije, tako da je Nicola Romeo, na burnom sastanku dioničara 1927., zamoljen da ode iz tvrtke te je odabran novi predsjednik Uprave. Ime Nicola Romeo danas nosi jedna ulica u njegovom rodnom Napulju, a njegovo prezime ostalo je sastavni dio brenda koji je jedan od simbola talijanske autoindustrije, zajedno sa žudnjom za brzinom i elegancijom koja ju je od samih njenih početaka pratila.

Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine, jedan od najprestižnijih i najnaprednijih svjetskih automobila iz tridesetih godina, može se razgledati u Opatiji, u centru Gervais, gdje je doveden iz Nacionalnog muzeja automobila iz Torina (MAUTO), kao dio izložbe "La Grande Bellezza – attaverso il design italiano dell'automobile/kroz talijanski automobilski dizajn". Model kojeg se danas može pronaći samo u privatnim kolekcijama, a na aukcijama postiže cijene u milijunskim iznosima, godinama je bio nepobjediv na utrkama, koje su dvadesetih i tridesetih u Europi bile iznimno popularne – s njime je čak četiri puta osvojena "24 sata Le Mansa", kao i "Mille Miglia", čuvena "Targa Florio", "Velika nagrada Monaka"... Prema riječima Marielle Mengozzi, direktorice Nacionalnog muzeja automobila, Alfu Romeo 8C 2300 vozili su neki od najpoznatijih vozača svog vremena, kao što su Tazio Nuvolari, Giuseppe Campari, Luigi Chinetti, Antonio Brivio, Raymond Sommer i Baconin Borzacchini.

image

Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine na izložbi La Grande Bellezza u Opatiji

Damir Skomrlj/Cropix

S 8-cilindarskim motorom obujma 2336 ccm i snagom KS, ova je Alfa spojila karakteristike gran turisma i trkaćeg bolida, a za njen je izgled zaslužna kultna tvrtka Carrozzeria Touring, koju su 1926. u Milanu osnovali Felice Bianchi Anderloni i Gaetano Ponzoni. Dizajn automobila uključivao je moment individualne umjetničke inspiracije, ali bio je rezultat timskog rada, kombinacija tehnologije, znanosti, inovacije i umjetnosti te je odražavao duh epohe i prostora. Futurizam, kao umjetnički pravac koji je obilježio razdoblje između dva svjetska rata u Italiji, sadržao je u sebi fascinaciju snagom, brzinom i tehnologijom, a osim na cestama, automobilske kompanije natjecale su se u tehnološkim inovacijama i dizajnu. Alfa Romeo 8C 2300, koji je mogao postići brzinu od 130 kilometara na sat, utjelovljuje i gran turismo koncept koji potječe upravo iz Italije – to je ideja automobila koji može juriti jako brzo i pobjeđivati u utrkama, ali je ujedno i luksuzan i elegantan te se njime može skoknuti na izlet do francuske rivijere i plijeniti zavidne poglede promatrača.

Torinski MAUTO, jedan od najstarijih i najpoznatijih takvih muzeja u svijetu, ima kolekciju od gotovo 200 klasičnih automobila koje je proizvelo 80-ak brendova, ne samo iz Italije, već i iz Francuske, Velike Britanije, Njemačke, Nizozemske, Španjolske, SAD-a i Poljske, a među njima je i prvi talijanski automobil, Bernardi iz 1896. Uz opatijski Gervais, izložba "La Grande Bellezza" otvorena je i na riječkoj lokaciji, u Galeriji Kortil, gdje se, među ostalim, mogu pogledati još dva vrijedna ikonična automobila iz zbirke MAUTO-a, Alfa Romeo Giulietta Sprint iz 1954. godine te Ferrari 308 GTB iz 1980. godine, a to su modeli koji su svima dobro poznati iz popularne kulture, filmova, serija, celebrity magazina... Ovaj dio pokriva poslijeratno razdoblje talijanskog dizajna, koji se uspio izdignuti iz europske krize s kraja 40-ih i svojim stilom nametnuti cijelome svijetu, kroz inovativne i genijalne proizvode za najšire mase, kao što su pisaća mašina Olivetti, moped Vespa, automobili Cisitalia 2020 i Fiat 500.

image

Ferrari 308 GTB iz 1980. godine privlačio je poglede posjetitelja izložbe u Opatiji

Damir Skomrlj/Cropix
image

Ferrari 308 GTB iz 1980. godine privlačio je poglede posjetitelja izložbe u Opatiji

Damir Skomrlj/Cropix

Talijanski je stil radikalno promijenio pojam ljepote automobila, koja se više nije percipirala samo kroz bogatstvo i raskoš linija, već i kroz ravnotežu tehnologije, inovacije i aerodinamike. Talijanski su dizajneri bili inspiracija dizajnerima cijeloga svijeta, kopirale su ih i angažirale tvrtke od Azije do SAD-a.

Giulietta Sprint iz 1954. bila je san svakog Talijana, a u 11 godina, koliko je bila na tržištu, proizvedena je u za konkurenciju tada nedostižnih 177 tisuća primjeraka – bila je to jurilica proizašla iz suradnje tada već čuvene škole Alfa Romea i Franca Scaglionea, prema čijem je dizajnu karoseriju izrađivao Nuccio Bertone. Dvosjed Berlinetta Ferrari 308 GTB prvi je puta predstavljena na Pariškom auto salonu 1975. i taj se automobil, čija je karoserija proizašla iz Pininfarinine radionice, prometnuo u glavnu zvijezdu Cavollina, propetog konjića koji je zaštitni znak tog brenda. Legendarni dizajner Battista "Pinin" Farina svoju je tvornicu karoserija osnovao još 1930., a brend koji se iz nje razvio zaslužan je za dizajn brojnih talijanskih i svjetskih modela automobila. Tvrtka koja danas nosi njegovo ime, Automobili Pininfarina, bavi se proizvodnjom luksuznih električnih automobila i od 2018. je u partnerstvu s hrvatskim Rimac automobilima, dok je originalnu Carrozzeria Pininfarina (Pininfarina S.p.A.) 2015. godine kupila indijska multinacionalka Mahindra Group za 168 milijuna eura.

image

Alfa Romeo Giulietta Sprint iz 1954. godine izložena u Opatiji

Damir Skomrlj/Cropix

Nakon Rijeke, kompletna izložba "La Grande Bellezza" preseliti će 12. svibnja u Tehnički muzej Nikola Tesla u Zagrebu, gdje će posjetitelji, uz tri ikonična modela talijanskih jurilica, moći pogledati i dizajnerske skice, fotografije, intervjue s talijanskim dizajnerima i brojne druge sadržaje iz zbirke MOTO-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 16:10