Zahvaljujući suradnjama s reperom Travisom Scottom, legendarnom rock-grupom The Grateful Dead, proizvođačem sladoleda Ben & Jerry's te brojnim drugim dizajnerima, 2020. godina pamtit će se kao jedna od najuspješnijih u povijesti modela tenisica Nike SB Dunk Low te kao godina koja je toj silueti vratila status koji je zahvaljujući kultnim modelima "Diamond", "Pigeon" i "Paris" uživala početkom i sredinom prvog desetljeća 21. stoljeća.
Želeći nastaviti pozitivan trend, Nike će ovih dana izdati Nike SB Dunk Low "Street Hawker", posebno izdanje SB Dunk Low modela koji je nastao u suradnji s umjetnikom Jasonom Dengom iz Guangzhoua. Deng je inspiraciju za dizajn pronašao u šest specijaliteta kineske kuhinje koje skejteri diljem svijeta jedu u pauzi između vožnji, a koje na ulicama grada prodaju ulični trgovci (engl. "hawker").
Kako to obično biva s posebnim modelima koji se rade u ograničenim količinama, jedan dio otići će trgovinama skejterskom opremom koje imaju ugovor s Nikeom, a drugi će dio osvanuti na Nikeovoj platformi za internetsku prodaju tenisica SNKRS. Skejterske trgovine s prodajom kreću 9. siječnja, dok će prodaja na SNKRS-u početi 13. siječnja. Premda cijena modela u trenutku nastanka ovog teksta nije bila poznata, većina posebnih SB Dunk Low modela košta ili 100 ili 110 američkih dolara (619, odnosno 681 kunu) pa se očekuje da će i ovaj nositi sličnu cijenu.
Vi ih, međutim, nećete moći kupiti. I ne samo vi - većina ljubitelja tenisica neće se moći dočepati ovog traženog izdanja. Zašto? Razgrabit će ih, naime, roboti. Dobro došli u kapitalističku distopiju iz koje se poklonici posebnih tenisica nikako ne mogu iskobeljati.
Kako kupiti bota
Spomenuti roboti, odnosno botovi, kako su naširoko poznati, računalni su programi koji su specijalizirani za izvršavanje automatiziranih zadataka na internetu. Botovi su uglavnom zaduženi za obavljanje jednostavnih i repetitivnih operacija, a iste izvršavaju puno brže od čovjeka. Brzina kojom mogu izvesti kupovinu - ponekad čak i za 200 milisekundi - čini ih osobito korisnim alatom za kupovanje svih proizvoda za kojima vlada velika potražnja, a koji se proizvode u ograničenim količinama, pa tako i posebnih tenisica.
Tržišna vrijednost botova za kupovanje takvih tenisica varira te ovisi o vrsti bota koji kupujete. Neki se plaćaju jednokratno, neki su godišnja pretplata, a neki su kombinacija jednokratne uplate i pretplate. Jedan od najtraženijih botova u 2020. godini, Cybersole, mogao se kupiti za 300 britanskih funti (2484 kune), a šestomjesečna pretplata koštala vas je dodatnih 100 funti (828 kuna). S druge strane, NSB Bot svaku godinu korištenja naplaćuje 499 dolara (3106 kuna). Poneki se prodaju i s dodatnim uslugama poput pristupa forumima za razmjenu povjerljivih informacija ili alata za prikrivanje lokacije s koje se tenisice kupuju. Poput tenisica koje se njima kupuju, botovi se također rade u ograničenim količinama jer se tako smanjuje šansa detekcije. Kupovina dobrog bota zbog toga može biti odlična investicija jer se kasnije može preprodati po većoj cijeni od kupovne. Vješti programeri mogu napraviti vlastiti bot te tako izbjeći ovaj trošak.
Premda među onima koji pomoću botova kupuju posebne tenisice ima entuzijasta koji će tenisice nakon kupovine ponosno pokazivati na ulicama i društvenim mrežama, premoćnu većinu korisnika botova čine preprodavači željni ozbiljne zarade na sekundarnom tržištu. Primjerice, model tenisica Nike SB Dunk Low, koji je redizajnirao reper Travis Scott, na tržište je došao s cijenom od 150 dolara (933 kune) - malo većom nego što je običaj, ali nipošto neprirodno visokom. Razgrabile su se, naravno, odmah, a preprodavači danas za njih traže najmanje 1500 dolara (9336 kuna). Nike SB Dunk Low "Ben & Jerry's" ne možete dobiti za manje od 1800 dolara (11.204 kune). Za legendarne Nike SB Dunk Low modele poput "Londona" ili "Tokija" traži se 20 i 15 tisuća dolara (125, odnosno 93 tisuće kuna). Što je dizajner poznatiji, a broj proizvedenih parova manji, to je cijena na sekundarnom tržištu veća.
Tvrtka za investicijsko savjetovanje Cowen Equity Research tenisice je u travnju 2019. godine proglasila alternativnom vrstom imovine koja je sve istaknutija te ustvrdila da globalno tržište tenisica vrijedi 100 milijardi dolara. Cowen je 2019. godine procijenio da sekundarno tržište tenisica vrijedi dvije milijarde dolara, a ove je godine u srpnju konstatirao da bi to tržište do 2030. godine moglo narasti na 30 milijardi dolara.
Tenisice kao dionice
Internet je bio presudan za ekspanziju sekundarnog tržišta tenisica jer je dopustio cijelom svijetu da sudjeluje u lovu na "gralove". Poklonici su se u ranim danima interneta okupljali na forumima i raspravljali o novim izdanjima, a glavno odredište za kupovinu bila je platforma za e-trgovinu eBay. Danas su tu društvena mreža Instagram, moderni forum Reddit i specijalizirane platforme za preprodaju poput StockX-a ili GOAT-a koje su pokrenute 2016., odnosno 2015. godine. Vrijednost StockX-a prošle je godine u lipnju dosegnula milijardu dolara, a na toj se platformi u godini dana razmijeni milijardu dolara robe - od koje oko 75 posto otpada na tenisice. GOAT-u je u rujnu određena tržišna vrijednost od 1,75 milijardi dolara. StockX se među konkurencijom ističe tako što tenisicama pristupa na isti način na koji burze pristupaju dionicama pa objavljuje kretanje cijene određenog modela te dokumentira i analizira svaku prodaju. Za razliku od GOAT-a, StockX prodaje samo zapakirane nenošene tenisice, a obje platforme kupcima garantiraju autentičnost modela koji prodaju. Nenošene tenisice, naravno, postižu bolju cijenu, a savršeno očuvani par može se prodati i više puta.
Premda su u postupnoj transformaciji tenisica iz praktične sportske obuće u nosivu umjetnost sudjelovali mnogi - košarkaš Chuck Taylor, glazbenici The Ramones i Run D.M.C. te plesači breakdancea, skejteri i metalci - presudnu ulogu odigrao je Michael Jordan, po mnogima najbolji košarkaš svih vremena. Jordan je 1984., netom nakon dolaska u NBA ligu, jednu utakmicu predsezone odigrao u posebnom crno-crvenom modelu tenisica Nike Air Ship. NBA liga je te tenisice vidjela kao kršenje pravila odijevanja, a Nike je to stajalište lige pretvorio u marketinšku kampanju o "zabranjenim" tenisicama čije se nošenje kažnjavalo. Prve Jordanove tenisice, Nike Air Jordan I, na tržište su iduće godine došle upakirane u priču pobune protiv autoriteta i tenisice su prerasle kategoriju sportske obuće. Trideset i tri modela poslije, Jordanova priča još nije završena.
Nepravedan sustav
Uz dolazak Jordana u NBA ligu i pokretanje linije tenisica Jordan, koja će kasnije izrasti u punopravnu modnu marku, drugi događaj koji je značajno utjecao na današnju poziciju tenisica bili su neredi koji su 22. veljače 2005. godine na dan izlaska modela Nike SB Dunk "Pigeon" izbili ispred trgovine Reed Space. Zainteresirani kupci pred trgovinom su se počeli skupljati četiri dana prije izlaska tenisica, a policija je bila prisiljena intervenirati kada je broj ljudi u redu prešao 100. "Prije tih nereda, kultura tenisica bila je podzemni fenomen. Poslije su investicijski bankari počeli ulaziti u radnju. Preko noći se sve promijenilo", rekao je prije nekoliko godina Jeff Staple, dizajner "Pigeona".
Kako stvari sada stoje, promijenilo se na gore jer je stvoren zatvoren nepravedni sustav u kojem naoko nitko ne gubi. Marke tenisica, preprodavači, platforme za preprodaju, proizvođači botova i društvene mreže zarađuju. Imućniji ljubitelji tenisica mogu platiti preprodajne cijene i nisu osjetljivi na patnju "malih" poklonika ove nekoć demokratične nosive umjetnosti - jedinih gubitnika u ovoj priči. Pojedini se dućani i dizajneri trude doskočiti preprodavačima, no to su sporadični pokušaji koji ne uspijevaju narušiti trenutačni odnos snaga na tržištu posebnih tenisica. Promjena i neće biti sve dok se dionici kulture tenisica, poglavito oni najvažniji, ne dogovore oko toga da ne bi trebalo biti ovako teško kupiti tenisice. Zaista ne bi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....