Velika se bura ovih dana digla oko promjena uvjeta korištenja koje je najavio WhatsApp, koji će podatke iz svoje aplikacije početi dijeliti s Facebookom. Ovim su potezom narušili povjerenje svojih korisnika koji su masovno počeli bježati na konkurentske aplikacije Signal i Telegram: Telegram sada koristi preko 500 milijuna ljudi u svijetu, a broj downloada je u tjednu koji je počeo 4. siječnja skočio na 11 milijuna, dok se aplikacija u tjednu prije skinula “samo” 6,5 milijuna puta. U istom razdoblju, broj korisnika WhatsAppa se u svijetu smanjio sa 11,3 milijuna na 9,2 milijuna.
Što zapravo za prosječnog korisnika znače promjene koje je WhatsApp najavio? Ostaju li naše poruke i dalje privatne? Ako da, što će WhatsApp onda dijeliti s Facebookom? Pitali smo Ivana Šimića, tehnološkog stručnjaka koji piše za portal Netokracija.
Nužne privole
- Za prosječnog korisnika se iskustvo korištenja aplikacije neće promijeniti gotovo nikako, čak i da se sve ove promjene odmah uvedu u korištenje. Što se tiče promjena, one se većinom tiču privole na korištenje podataka o uređaju koji se koristi, operativnom sustavu, lokaciji i drugome.
Korisnici te podatke, po novom, trebaju dati WhatsAppu i Facebooku, inače ne mogu koristiti aplikaciju – objašnjava nam Šimić, dodajući da su Hrvati, kao i ostatak Europske unije i Velika Britanija, dodatno zaštićeni zbog GDPR-a. - Sreća je naša što ga imamo. To znači da WhatsApp i Facebook u EU ne mogu implementirati sve ove promjene o kojima govorimo jer Europa ne dopušta samo tako korištenje osobnih podataka. Teoretski, za sada smo sigurni – umiruje stručnjak.
Najave promjena uvjeta korištenja WhatsAppa uznemirila je brojne korisnike. No, pitanje je je li ta promjena uopće tako važna; brinemo o tome što će WhatsApp imati pristup većem broju naših podataka, a istovremeno većina ljudi već koristi Facebook, dopisuje se u njegovom Messengeru, aktivna je i na Instagramu te njegovom inboxu... A sve te aplikacije su u vlasništvu Marka Zuckerberga. - Da, a i osobno sam na mnogo mjesta vidio kako su ljudi, čak i u Hrvatskoj, sada odjednom ljuti na WhatsApp, a svoj bijes izražavaju na Facebooku.
Velika većina svih naših podataka koji se mogu podijeliti s Facebookom su već odavno i podijeljeni, tako da nas zaista ne bi trebao previše uzrujavati ovaj podatak, ali to ne znači da je to nešto pozitivno. Samo smatram da je malo smiješno što govorimo protiv Facebooka sada kada nam "dira" u WhatsApp, a isti taj WhatsApp je u njihovom vlasništvu već godinama. Jedino čudo je što se ovo nije dogodilo ranije – smatra Šimić.
Pojašnjava nam i da se nove najavljene promjene primarno odnose na korisnike WhatsApp Businessa, koji baš i nije raširen u Hrvatskoj. - WhatsApp Business je aplikacija koja služi da vi, kao vlasnik tvrtke, komunicirate sa svojim korisnicima. Za mene je to nešto poput kombinacije Messengera i Facebook profila firme na koji možete slati poruke, i moram priznati da ni ja nisam znao da se on mnogo koristi. Pogotovo u Hrvatskoj nekako imamo više navike koristiti Messenger, ali WA Business ima neke zanimljive stvari koje ga čine kul alatom – govori novinar Netokracije.
Već smo spomenuli da je WhatsApp zbog afere “promjena uvjeta” izgubio nemali broj korisnika. Brojni od njih su krivo shvatili što će ova promjena značiti, pa su iz kompanije uložili značajni trud i, naravno, novac, da pojasne o čemu se radi. U Indiji, koja je njihovo najveće tržište s oko 200 milijuna korisnika, uložili su desetke milijuna rupija kako bi otkupili naslovnice dnevnih novina i pretvorili ih u svoj oglas, u kojem su govorili: “Vaše poruke su sigurne!”
Indija nije izolirani slučaj; slično je i u ostatku svijeta. Iz WhatsAppa su na to reagirali višestrukim odgodama datuma na koji će se početi primjenjivati ova nova pravila, a posljednji koji su postavili je 15. svibnja.
Koje su alternative
S obzirom na novonastalo nepovjerenje, hoće li se WhatsApp “izvući”?
- Mislim da hoće. Zapravo, kao što svaki skandal takvog tipa nekako prođe svojim tokom i ispuše se, mislim da će i ovaj. Naravno, to nije nikako dobro, ali takav je svijet u kojem živimo. Istina je da su pokušali što je moguće bolje gasiti vatru i to im je i uspjelo u neku ruku, ali baš sam danas čitao da su nedavno opet promijenili dijelove uvjeta korištenja, tako da nisu baš firma za koju bih rekao da ima vrhunska moralna načela – kaže Šimić.
Kao najpopularnije alternative WhatsAppu nametnuli su se Signal i Telegram. Naš sugovornik smatra da je dobro da se spominju i druge opcije. - Telegram je zapravo jako sličan WhatsAppu, ali kako se radi o aplikaciji koja navodno ne dijeli niti jedan podatak s trećim stranama, ljudi koji ju koriste mogu imati barem malo mirniji san. Za mene je Telegram čak i malo bolji grafički i po pitanju korisničkog iskustva i preporučio bih ga svima.
Što se tiče Signala, on je nešto čvršći, sigurniji i općenito s velikim naglaskom na zaštitu podataka s nekoliko razina enkripcije i slično. Moja zamjerka je što nije previše grafički i vizualno impresivan i pomalo je bazičan na neki način, ali je u isto vrijeme vjerojatno najsigurniji veliki messaging app koji možete koristiti. Svakako je bolji od WhatsAppa! - govori.
Maksimalna zaštita
Iako nam je Ivan Šimić objasnio da se promjene na WhatsAppu ne tiču sigurnosti naših poruka, pitamo ga što svejedno možemo učiniti da se maksimalno zaštitimo dok nekome šaljemo svoju golišavu fotografiju ili neke vrijedne podatke.
- Ako već šaljemo gole fotke nekome, vrlo je pametno da te fotke budu na mreži koja je enkriptirana s obje strane. Ovo imaju WhatsApp, Messenger i Signal, recimo. S druge strane, kada već nešto takvo šaljemo, bilo bi poželjno da namjestimo timer na poruke kako bi se one obrisale nakon određenog vremena, u najmanju ruku zato da ne bi iskočile na ekranu u krivo vrijeme – priča, pa nastavlja:
- Osim toga, bilo bi dobro općenito razmišljati o tome da nije problem da će WhatsApp ikada vidjeti vašu fotku ili video, jer su one enkriptirane, već je problem možda i veći u tome što netko može fizički doći do mobitela i pogledati to, a osoba s druge strane možda to može i preuzeti i dalje dijeliti - a da vi to ne znate.
Prema tome, treba koristiti opcije koje onemogućavaju preuzimanje koliko je god moguće, i koristiti poruke koje se uništavaju, ali imajte na umu da ako šaljete takve fotke i sadržaje sami po sebi riskirate, brisale se poruke ili ne! - upozorava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....