CIJENA - 89 MILIJARDI DOLARA

JAPANCI JURE U BUDUĆNOST Njihov hiperbrzi vlak će 440 km i 7 stanica proći za samo 67 minuta, a liniju će sagraditi 8 godina prije prvotnog plana

Arhivska fotografija
 Junko Kimura / Getty Images

Prije godinu i pol japanska tvrtka JR Central počela je s izgradnjom hiperbrze željezničke linije, nazvane Chuo Shinkansen, između Tokija i Nagoye, na kojoj će 286 kilometara dugu trasu magnetsko-levitirajući vlakovi prolaziti za 40 minuta, zajedno sa stajanjima.

U projektu je također zamišljeno da se linija od Nagoye produži prema Osaki, što znači da bi cijela trasa bila duga 438 kilometara, od čega bi više od 80 posto bilo u tunelima ili na vijaduktima. Predviđeno je da vlakovi voze brzinama do 505 km/h, a cijeli bi put, zajedno sa sedam stanica između Tokija i Osake, trajao samo 67 minuta, što je 65 minuta manje nego što treba sadašnjem Shinkansenu na liniji Tokaido između dva grada. A taj je vlak već sada među najbržima na svijetu.

Na trasi Chuo Shinkansena vozit će vlakovi L0 serije, čiji je prototip prošle godine na testnoj stazi u prefekturi Yamanshi (koja će biti dio nove linije) postigao rekordnu brzinu od 603 km/h. Riječ je o vlaku koji ne vozi konvencionalnom prugom, nego lebdi nad vodilicom pomoću magnetske sile koju generiraju elektromagneti.

Originalno je bilo predviđeno da trasa do Nagoye bude završena do 2027. godine, a do Osake 2045. godine, dok bi cijeli trošak izgradnje u iznosu od 9 bilijuna jena (89 milijardi dolara) podmirio isključivo JR Central.

Zahvaljujući novom ekonomskom planu japanske vlade koju vodi premijer Shinzo Abe, cijeli projekt će se znatno ubrzati i završiti čak osam godina ranije nego je to prvotno bilo predviđeno, piše Japan Times. Naime, vlada sprema amandman na zakon o financiranju izgradnje novih linija Shinkansena kojim bi se omogućilo da Japanska agencija za željeznice, tehnologiju i transport (JRTT) pozajmi novac JR Centralu za izgradnju nove linije, što dosad nije bilo moguće.

Vlada je već spremila 3 bilijuna jena (skoro 30 milijardi dolara) za ubrzanje projekta Chuo Shinkansen, što bi se trebalo uklopiti u državni budžet za ovu i sljedeću godinu. Čim zastupnički dom izglasa amandmane, prva polovica kredita, s niskim kamatnim stopama, će se proslijediti JR Centralu.

Ako se ti planovi zaista ostvare, moguće je da će jedan dio trase od Tokija prema Nagoyi biti dovršen do Olimpijskih igara u Tokiju 2020. godine, što znači da bi brojni posjetitelji imali priliku provozati se hiperbrzim maglevom. S obzirom da je prvi brzi vlak na svijetu pušten u promet upravo na prošlim OI u Tokiju 1964. godine, bio bi to simboličan korak unaprijed.

Kad trasa bude puštena u pogon bit će to druga komercijalna linija na kojoj vozi maglev na svijetu. Prva se nalazi u Šangaju, gdje na 30 kilometara dugoj trasi njemački vlakovi prevoze putnike od zračne luke do gradske metro stanice.

Što se tiče "konvencionalnih" brzih vlakova, daleko najveću mrežu na svijetu ima Kina, s preko 19.000 kilometara pruge. Ona japanska je pak najstarija (od 1964. godine), duga 2764 kilometara i može se pohvaliti s preko 11 milijardi prevezenih putnika. U cijeloj svojoj povijesti japanski Shinkanseni ni jednom nisu sudjelovali u nesreći koja je završila smrću nekog od putnika ili zaposlenika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 04:01