NISU JEDNI...

FOTO: 'SIN CRNE PTICE' Boeing otkrio koncept hipersoničnog aviona koji bi trebao biti najbrži u povijesti, s brzinom većom od 5 Macha!

Lockheed SR-71 Blackbird
 Getty Images / NASA
 

Proteklog vikenda američka zrakoplovna kompanija Boeing otkrila je prvi koncept testnog zrakoplova koji bi trebao letjeti brzinom pet puta većom od brzine zvuka (Mach 5).

Iz kompanije najavljuju da bi ovaj hipersonični zrakoplov trebao koristi novi motor koji kombinira elemente turbomlaznog i nadzvučnog nabojno-mlaznog motora, a Jay Bennett s portala Popular Mechanics je primijetio da se vanjski dizajn ne razlikuje mnogo od onog Lockheed Martina koji je predložio sličan koncept krajem prošle godine.

Čini se da oba proizvođača započinju utrku u proizvodnji hipersoničnog izviđačkog, ali i napadačkog aviona koji bi trebao zamijeniti legendarnog Lockheed SR-71 Blackbird (Crna ptica). Podsjetimo, Lockheed SR-71 bio je strateški izviđački zrakoplov, u službi Zračnih snaga SAD-a od 1966. do 1998. godine (u NASA-i do 1999.), a bio je slavan po svojoj brzini koja je premašivala Mach 3.

NASA / public
Lockheed SR-71 Blackbird

Tako su 1976. godine kapetan Eldon W. Joersz i pukovnik George T. Morgan Jr. u Lockheedu SR-71 Blackbird #61-7958 postigli najveću službenu brzinu u zrakoplovu s mlaznim motorom, a navodno je deset godina kasnije pilot Brian Shul svojim Blackbirdom iznad Libije dostigao brzinu od 3,5 Macha kako bi izbjegao projektil.

Što se tiče dizajna koji je Boeing objavio, valja napomenuti da tvrtka još nije odobrila puni razvoj tog koncepta. No, prikazani model s dvostrukim vertikalnim krilima i delta krilima je izvediv dizajn hipersoničnog aviona, rekao je šef Boeingovog odjela za hipersonična istraživanja Kevin Bowcutt za Aviation Week Aerospace Daily.

- Pitali smo se koji je najisplativiji put da proizvedemo hipersoničnu letjelicu za potrebe demonstracije, koju ćemo moći koristiti u više navrata. Nakon vlastitog istraživanja, došli smo do ovog koncepta - rekao je Bowcutt. Ako koncept bude odobren za puni razvoj, Boeing će prvo napraviti manju verziju zrakoplova za istraživanja s jednim motorom, a tek bi potom uslijedio zrakoplov u punoj veličini, dug oko 32 metra i s dva motora.

Podsjetimo, Boeing je već postigao zamjetan uspjeh u istraživanju kad su u pitanju hipersonične letjelice. Tako je njihova eksperimentalna letjelica X-51 Waveride 2013. srušila rekord u brzini održivog leta na mlazni pogon kada je letjela brzinom od 5,1 Mach pune tri i pol minute prije nego je ostala bez goriva i srušila se u more.

A U.S. Air Force B-52 carries the X-51 Hypersonic Vehicle out to the range for a launch test from Edwards AFB, California in this handout photo provided by the U.S. Air Force on May 1, 2013. The X-51 achieved Mach 5.1 traveling 230 nautical miles in just over six minutes making this test the longest air-breathing hypersonic flight ever. REUTERS/Bobbi Zapka/USAF/Handout via Reuters   (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT MILITARY SCIENCE TECHNOLOGY) ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS - GM1E95402NB01
Bobbi Zapka/USAF/Handout / REUTERS
B 52 nosi X-51 letjelicu

No, valja napomenuti da je riječ o letjelici bez posade koja prvo spuštena iz bombardera B52, onda je do brzine 4,8 Macha došla uz pomoć raketnog "boostera", a tek potom uključila nadzvučni nabojno-mlazni motor kojim je premašila Mach 5. Hipersonična zamjena za SR-71 trebala bi uzletjeti na vlastiti pogon i ubrzati od brzine zvuka i preko Mach 5 i potom opet usporiti i pristati. Znatno teži zadatak, u svakom slučaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 03:10