Proteklog vikenda američka zrakoplovna kompanija Boeing otkrila je prvi koncept testnog zrakoplova koji bi trebao letjeti brzinom pet puta većom od brzine zvuka (Mach 5).
Iz kompanije najavljuju da bi ovaj hipersonični zrakoplov trebao koristi novi motor koji kombinira elemente turbomlaznog i nadzvučnog nabojno-mlaznog motora, a Jay Bennett s portala Popular Mechanics je primijetio da se vanjski dizajn ne razlikuje mnogo od onog Lockheed Martina koji je predložio sličan koncept krajem prošle godine.
Čini se da oba proizvođača započinju utrku u proizvodnji hipersoničnog izviđačkog, ali i napadačkog aviona koji bi trebao zamijeniti legendarnog Lockheed SR-71 Blackbird (Crna ptica). Podsjetimo, Lockheed SR-71 bio je strateški izviđački zrakoplov, u službi Zračnih snaga SAD-a od 1966. do 1998. godine (u NASA-i do 1999.), a bio je slavan po svojoj brzini koja je premašivala Mach 3.
Tako su 1976. godine kapetan Eldon W. Joersz i pukovnik George T. Morgan Jr. u Lockheedu SR-71 Blackbird #61-7958 postigli najveću službenu brzinu u zrakoplovu s mlaznim motorom, a navodno je deset godina kasnije pilot Brian Shul svojim Blackbirdom iznad Libije dostigao brzinu od 3,5 Macha kako bi izbjegao projektil.
Što se tiče dizajna koji je Boeing objavio, valja napomenuti da tvrtka još nije odobrila puni razvoj tog koncepta. No, prikazani model s dvostrukim vertikalnim krilima i delta krilima je izvediv dizajn hipersoničnog aviona, rekao je šef Boeingovog odjela za hipersonična istraživanja Kevin Bowcutt za Aviation Week Aerospace Daily.
@Boeing takes wraps off Mach 5+ hypersonic 'son of Blackbird' contender at #AIAASciTech pic.twitter.com/P9fkfq5Xgx
— Guy Norris (@AvWeekGuy) January 10, 2018
- Pitali smo se koji je najisplativiji put da proizvedemo hipersoničnu letjelicu za potrebe demonstracije, koju ćemo moći koristiti u više navrata. Nakon vlastitog istraživanja, došli smo do ovog koncepta - rekao je Bowcutt. Ako koncept bude odobren za puni razvoj, Boeing će prvo napraviti manju verziju zrakoplova za istraživanja s jednim motorom, a tek bi potom uslijedio zrakoplov u punoj veličini, dug oko 32 metra i s dva motora.
Podsjetimo, Boeing je već postigao zamjetan uspjeh u istraživanju kad su u pitanju hipersonične letjelice. Tako je njihova eksperimentalna letjelica X-51 Waveride 2013. srušila rekord u brzini održivog leta na mlazni pogon kada je letjela brzinom od 5,1 Mach pune tri i pol minute prije nego je ostala bez goriva i srušila se u more.
No, valja napomenuti da je riječ o letjelici bez posade koja prvo spuštena iz bombardera B52, onda je do brzine 4,8 Macha došla uz pomoć raketnog "boostera", a tek potom uključila nadzvučni nabojno-mlazni motor kojim je premašila Mach 5. Hipersonična zamjena za SR-71 trebala bi uzletjeti na vlastiti pogon i ubrzati od brzine zvuka i preko Mach 5 i potom opet usporiti i pristati. Znatno teži zadatak, u svakom slučaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....