U Facebookovim uredima diljem svijeta vlada nervoza. Kako je to moguće, pitate se, kada je direktor društvene mreže Mark Zuckerberg u lipnju ove godine javno obznanio da Facebook svaki mjesec koristi dvije milijarde ljudi te da je u srpnju poslovao s profitom od 3,89 milijardi dolara. U odnosu na prošlu godinu, to je 71 posto više. Međutim, u moru pozitive, Facebook je, čini se, nešto ipak uspio izgubiti.
Društvena je mreža izgubila ono što joj je na samom početku pomoglo da se proširi po američkim sveučilištima, a poslije i po svijetu. Facebook je prestao biti cool i, nažalost, postoje brojke koje to dokazuju.
Broj američkih korisnika Facebooka starih od 12 do 17 godine ove će godine, prema predviđanjima istraživačke tvrtke eMarketer, pasti za 3,4 posto te će iznositi 14,5 milijuna. Trend smanjenja broja korisnika starih od 12 do 17 godina započeo je još prošle godine kada je Facebook izgubio 1,2 posto korisnika iz te demografske skupine.
Jesu li ga napustili zbog upadljivih oglasa, opće gužve na News Feedu, činjenice da su i njihovi roditelji na njemu ili nečeg četvrtog? Na kraju krajeva, nije ni bitno. Možda im je samo dosadio. Ti tinejdžeri, međutim, nisu napustili društvene mreže. Oni su jednostavno zamijenili uncool i dosadni Facebook s uzbudljivijim i novijim Snapchatom, odnosno Snapom, kako ga zovu.
Onako kako Facebook ima brojke koje dokazuju da više nije ono što je bio, Snap ima brojke koje pokazuju da je postao novi miljenik tinejdžera i mladih ljudi. Sjećate se onih 12-do-17 godišnjaka kojih je na Facebooku sve manje? Na Snapu ih je sve više - točnije na Snapu ih je trenutačno 15,8 milijuna.
Nadalje, Snapchat bi, prema procjeni eMarketera, ove godine trebao imati 24,4 milijuna korisnika starih od 18 do 24 godine. Facebook, s druge strane, takvih korisnika ima 23,5 milijuna. Instagram takvih korisnika ima 22,1 milijun.
Manje izloženi
Snapchat bi do kraja ove godine u demografskim skupinama 12 - 17 i 18 - 24 trebao imati više korisnika i od Instagrama i Facebooka. Ovo je prvi put da će se ovako što dogoditi.
“Tinejdžeri i mlađi odrasli ljudi sve se više okreću Snapchatu i to rade iz nekoliko razloga. Sviđa im se to što ga stariji ne razumiju i što na njemu mogu biti iskreni jer pričaju sa svojim prijateljima. Nisu izloženi kao na drugim društvenim mrežama”, kaže analitičarka eMarketera Debra Aho Williamson.
Lena, 15-godišnjakinja iz Zagreba, prošle je godine na jesen počela koristiti Snap kada je vidjela koliko se njezin mlađi brat Fran (13) na njemu zabavlja. “Volim isprobavati nove stvari, a Snap je uzbudljiv”, objašnjava te dodaje da se na Snap jako lako naviknuti. “Cijeli dan visim na njemu. Snapam s prijateljima, dijelimo fotografije, smijemo se i zabavljamo. Najčešće objavljujemo fotografije s društvom i na njih stavljamo efekte. Neki se na Snapu znaju pohvaliti i da su dobili nešto novo poput tenisica ili torbe.”
Entuzijazam s kojim Lena i njezine prijateljice Lucija (15) i Leonarda (15) pričaju o Snapchatu u skladu je s aplikacijom koja je u mnogočemu drukčija od Facebooka. Na Snapu nema natjecanja u popularnosti kroz lajkove na objavama, nema pretjerano režiranih fotografija koje ispadnu dobro tek nakon desetog pokušaja. “Svatko može vidjeti koliko je puta neki njegov snap pogledan, ali to drugi ne znaju, osim ako im ne pokažeš”, objašnjava Lucija.
Sve je privremeno
Leni i njezinim prijateljima sviđa se što je na Snapchatu gotovo sve privremeno, a komunikacija u trenutku. “Za razliku od Facebooka, na Snapu se fotografije brišu ili odmah nakon što ih druga osoba pogleda ili nakon 24 sata ako ih se stavi u Story. Čak i ako ti netko snimi screenshot fotografije, Snap ti kaže tko je to napravio, međutim to se jako rijetko događa”, kaže. Osim što je neposredan, Snapchat je iskreniji od drugih društvenih mreža. “Na njemu nema lažnih profila pa si u svakom trenutku siguran da uistinu pričaš sa stvarnom osobom”, pojašnjava Leonarda te dodaje da ona i njezino društvo svoje profile drži zatvorenima. Svjesni su rizika aktivnog života na društvenim mrežama.
Jedna od vjerojatno najbitnijih odluka koje je Snapchat donio prilikom dizajniranja aplikacije je ona da će nagraditi hiperkomunikativnost svojih korisnika. Snapstreak, odnosno “vatrice” jednostavno tjeraju korisnike da se čak i u trenucima kada im je dosta svega vrate aplikaciji i nastave komunikaciju.
Vise na Snapu
“Nakon tri dana snapanja s nekim dobiješ vatricu i onda svaki sljedeći dan moraš toj osobi poslati snap da bi se vatrice održale. Nije neobično da s nekim prijateljima i po mjesec dana držim vatrice. S jednom prijateljicom vatrice držim već 200 dana”, objašnjava Lucija. “Nama u društvu nekad dođe da ga obrišemo s mobitela, ali navika se stvorila.”
“Oni koji su ostali na Facebooku sve se manje uključuju i provode sve manje vremena na platformi. Istovremeno, pojavljuju se predtinejdžeri i tinejdžeri koji uopće nisu zainteresirani za Facebook”, dodaje Oscar Orozco, viši analitičar u eMarketeru. To nam je potvrdila i Lena. “Uglavnom sam na Snapu. WhatsApp koristim za tekstualne poruke, a na Instagramu uglavnom samo pratim druge, ne objavljujem skoro ništa”, objašnjava Leonarda.
Dulje na Instagramu
Ona je otvorila Facebook kao i mnogi njezini vršnjaci, ali ga gotovo uopće ne koristi. Među njezinim vršnjacima ima onih koji Facebook profil nisu nikada otvorili.
Međutim, nije sve tako crno za Marka Zuckerberga.
Što se tiče direktne borbe za mlađe korisnike, Facebooku uvelike pomaže Instagram, čiji je vlasnik postao 2012. godine.
Instagram je, naime, u travnju ove godine imao više od 700 milijuna mjesečnih aktivnih korisnika te više od 400 milijuna dnevnih aktivnih korisnika. Instagram Stories ima 250 milijuna dnevnih aktivnih korisnika - puno više od kompletne dnevne korisničke baze Snapchata koja iznosi 173 milijuna ljudi.
Nadalje, mlađi korisnici Instagrama aplikaciju otvaraju češće i u njoj borave dulje nego što to rade korisnici Snapchata.
“Facebook ima sreće što je vlasnik Instagrama s obzirom na to da tinejdžeri tu platformu još obilato koriste”, kaže analitičarka Williamson.
Jedno je sigurno, Facebook možda više nije cool, ali je i dalje broj jedan društvena mreža na svijetu. Pitanje je hoće li to u budućnosti i ostati.
Snapchat rječnik: Što znači snapati i kako se skupljaju bovodi i vatrice?
Snapchatter - Snapchat korisnik
Snap - fotografija ili video snimljen putem Snapchata
Snapback - odgovor na snap
Story/Priča - snap koji pošaljete, odnosno emitirate. Priča se može pogledati neograničeno mnogo puta tijekom 24 sata. Nakon 24 sata priča nestaje zauvijek.
Scores/Bodovi - zbroj snapova koje ste poslali i primili, priča koje ste ispričali i još nekoliko faktora
Snapcode - kodovi koji se koriste za dodavanje novih prijatelja na Snapchatu
Chat - slanje direktne poruke drugom snapchatteru
Video chat - razgovaranje s drugim snapchatterom putem videa. Kada započnete video chat, druga osoba vas može samo gledati i slušati, a može vam se i pridružiti pa to onda postaje pravi video razgovor
Snapstreak - ako jednom ili više prijatelja pošaljete najmanje jedan snap svaka 24 sata, pokraj njegova korisničkog imena pojavit će se posebni emoji. Emojiji se mijenjaju ovisno o duljini razgovora
Lenses/Leće - dodatak za snap u vidu specijalnih efekata i zvukova, a aplicira se klikom na lice u kameri Snapchata
Filters/Filteri - dodatak za snap u vidu poruka o trenutnom dobu dana, vremenskoj prognozi, lokaciji, itd., a aplicira se nakon što ste snap već snimili
Kutak za roditelje: Sigurnosne postavke i zamke na koje trebate paziti kako biste maksimalno zaštitili svoje dijete
Snapchat nije namijenjen za djecu mlađu od 13 godina. Korištenje svih društvenih mreža dolazi s problemima za čije je rješavanje potrebna određena doza zrelosti. Snapchat je tu čak i popustljiviji od drugih društvenih mreža, gdje je donja dobna granica viša pa je zato bitno biti dodatno oprezan. Popričajte s djetetom o rizicima društvenih mreža i na što treba paziti.
Pazite na svoju privatnost. Prvi korak je utvrđivanje tko može vidjeti vaše snapove. Aplikacija vam tu pomaže jer je zadano da ih mogu vidjeti samo vaši prijatelji. To je jako dobro i tako bi trebalo ostati. Ako omogućite da vaše snapove može svatko vidjeti, ostavljate previše prostora za eksploataciju.
Usput, kad ste već tamo, onemogućite opciju da vas se brzo doda među prijatelje. Svoje Snapchat korisničko ime dajte samo ljudima kojima vjerujete i koje poznajete. Ako vas netko koga ne poznajete poželi dodati među svoje prijatelje, savjetujemo da to ne dopustite te da osobu blokirate. Što je sigurno, sigurno je.
Snapchat je nedavno uveo mogućnost dijeljenja lokacija putem Snap Map opcije. Odlučite li uključiti Snap Map, aplikacije će svaki put prilikom paljenja vašu lokaciju obznaniti prijateljima, koji će imati informaciju o vašoj lokaciji. Sigurnije će biti u postavkama uključiti “Ghost Mode”.
Kada ste odredili tko će vaše snapove moći vidjeti, morate se odlučiti što ćete objavljivati. Unatoč tome što se svaki snap obriše kada ga primatelj pogleda, on ga može uz pomoć screenshota spremiti na svoj mobitel. Da, Snapchat će vam javiti, no neće poduzeti ništa više od toga. Dva puta razmislite, jednom snapajte.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....