UKLETE MODENE DINASTIJE: YVES SAINT LAURENT

Stvarao je u zlatnom kavezu modu za ljude koje je mrzio

Upečatljiva je izjava njegove majke da je ‘Yves rođen sa živčanim slomom’. To je uvijek iznova demonstrirao kroz život

Lukavi poduzetnik, strastveni ljubitelj konja i vlasnik kuće Christian Dior, Marcel Boussac, odlučio se 1960. po hitnom i okrutnom postupku riješiti mladog Yvesa Saint Laurenta kojeg je na mjesto kreativnog direktora “pomazao” Dior osobno, nakon što je sa 18 godina slavio na natječaju za mlade talente i pobijedio Karla Lagerfelda.

Yves je Dior preuzeo sa tek 21. godinom starosti, a za tu je kuću visoki i sramežljivi dizajner prikazao nekoliko izvanrednih kolekcija za Dior, ali njegova posljednja vizija bila je dočekana na nož od strane konzervativne buržujske kritike nenaviknute na avangardu u coutureu. U isto vrijeme bijesnio je Alžirski rat stoga je Boussac dvije godine za redom svojim političkim vezama uspio sačuvati svog štićenika od mobilizacije, ali te 1960. odlučio se konačno riješiti uplašenog Yvesa time što je iste veze iskoristio kako bi hitno uredio njegov odlazak na bojno polje. Nakon svega dvadeset dana u vojsci, Yves je zbog zlostavljanja ostalih vojnika završio u vojnoj bolnici gdje je pak doživio teški živčani slom nakon što je čuo za svoj otkaz u Dioru. Iduće mjesece svog života proveo je zatvoren u psihijatrijskoj klinici Val-de-Grace gdje je liječen brojnim sedativima, eksperimentalnim psihoaktivnim lijekovima i redovitim terapijama elektroškova. Ovaj ranjivi sanjar upravo će zbog tog tmurnog razdoblja cijeli život proživjeti u različitim ovisnostima: od alkohola do kokaina.

Bio je vizionar

Upečatljiva je izjava njegove majke kako je “Yves rođen sa živčanim slomom”.

Iako prezime Saint Laurent ne predstavlja tipičnu modnu dinastiju obilježenu obiteljskim nasljeđem, snaga stvaralaštva i skandali koji su pratili njegovu karijeru ostavili su neizbrisiv trag u suvremenoj povijesti kada govorimo o “modnim prezimenima”. Kada bi se pak slagala “dinastija Saint Laurent” onda bi glavne uloge unutar te, ponekad mučne sage, preuzeli njegova majka Lucienne Matthieu St. Laurent, njegova muza Catherine Deneuve i njegov životni partner Pierre Berge.

Utjecaj koji je YSL svojim radom izvršio na generacije modnih dizajnera jedan je od najfascinantnijih u povijesti. Yves je ženama podario moć putem sakralnog modnog predmeta “Le Smokinga”, koristio je mornarski uzorak puno prije Jeana Paula Gaultiera, životinjske printove desetljećima prije Roberta Cavallija, provokativne kampanje trideset godina prije svog omraženog nasljednika Toma Forda, u modu je lansirao Mondriana, Warhola...

Buržoazija ga je zavoljela

Njegov logotip postao je veći od Diora, a sve zahvaljujući njegovom ljubavniku i poslovnom partneru Pierru Bergeu. Naime, odmah nakon izlaska iz sanatorija YSL je uz pomoć Bergea tužio Dior i s dobivenom odštetom osnovao vlastitu kuću 1962. godine. Uz majku Lucienne, Berge je od samog početka bio glavni stup talentiranog ali uvijek izmučenog Yvesa. Kozmičke sile kao da su htjele stvoriti najčudniju simbiozu ikada viđenu spojivši racionalnog i organiziranog Bergea s neshvaćenim umjetnikom Laurentom.

I dok je doživljavao svoje najveće uspjehe, Yves se nije mogao oduprijeti LSD-u, kokainu, alkoholu i raskalašenim zabavama od St. Tropeza do New Yorka. Kralj autodestrukcije kolekcijama je stvarao svijet vlastitih katarzi koje je mudro nadgledao tvrdoglavi Berge.

Dok je on dirigirao svu organizaciju i kompletne financije tvrtke, Yves je bio “zatočen” u svom zlatnom kavezu studija gdje je sa sve više “gnušanja” morao prihvatiti činjenicu kako ga je buržoazija prihvatila i poštovala.

Njegova odjeća osvojila je sve kutove planeta ali zbog “ugovora s korporativnim vragom” profana vizija mode počela se raspadati nakon potpisivanja neograničenih licenci za liniju kozmetike i parfema.

Nagađa se kako je 1987. Saint Laurent posljednji put osobno kreirao pret-a-porter kolekciju koja je naišla na oštre kritike medija jer je samo dva dana nakon “Crnog ponedjeljka” na burzi predstavio jakne od čak 100.000 američkih dolara.

Kritičari su rekli svoje: Yves Saint Laurent je izgubio komunikaciju s vremenom, a tom osudom je Berge na pret-a-porter liniji angažirao asistente dok se YSL bavio samo visokom modom. Šuškalo se kako je ljubavna veza između para pukla već 1976. godine i kako je “novca žedan” Berge očajno tražio novog nasljednika kuće.

Berge je tražio nasljednika

Iako je glasno izjavljivao svoju vječnu ljubav Yvesu, već je početkom devedesetih poput bombe odjeknula vijest da Pierre Berge s dva milijuna dolara sponzorira mladog i nepoznatog dizajnera Roberta Merloza, koji je po svemu sudeći trebao svrgnuti psihički uništenog titana Saint Laurenta. Bijesna je bila majka Lucienne koja je od rane mladosti u svakom trenutku pazila svog sina, a “pasivnu ljutnju” demonstrirala je i glumačka diva Deneuve. Jače nego ikada prije “kuća ljubavi”, kako ju je nazivao Yves, bila je pred javnim raspadom. Iako je Berge tvrdio da je sam Saint Laurent prozvao netalentiranog Merloza kao svog nasljednika, majka Lucienne je pred okupljenim medijima glasno izjavila kako se “prikazana kolekcija niti u ludilu ne može komparirati s radom njenog sina”. Merloz je ubrzo postao povijest.

Iz privatne bitke Yves je izašao još umorniji, a konzumaciju hašišom i LSD-om zamijenio je s nevjerojatnih 25 limenki Coca-Cole dnevno. Njegov rad u visokoj modi i dalje je ostavljao bez daha i publiku dovodio do suza, ali glavni cilj Bergea bio je što prije prodati dionice po što većoj cijeni. Već 1993. Yves Saint Laurent je prodan farmaceutskoj kompaniji Sanofi dok je 2002. “maestro kakvog luksuz nikada nije vidio” prikazao svoju četrdesetogodišnju haute couture retrospektivu, ujedno svoju posljednju reviju visoke mode ikada.

Kuća je ubrzo pala u ruke korporacije PPR koja je na mjesto kreativnog direktora postavila Toma Forda.

Ne žele o njemu razgovarati

Već teško bolesni St. Laurent užasavao se Fordovih interpretacija njegovog rada i radikalno ga je vrijeđao u osobnim pismima dok je prije godinu dana izrazito nepristojni Ford u medijima izjavio kako mu je tandem Berge-Yves u tom razdoblju život pretvorio u pakao. Grandiozni revolucionar mode umro je prije dvije godine, a danas se kuća nalazi na još jednoj prekretnici - sve su veća nagađanja kako će sadašnji kreator Stefano Pilati ubrzo biti smijenjen.

Ostali članovi “malene dinastije”, Lucienne, Catherine i Berge nadživjeli su Yvesa, ali danas odbijaju direktno razgovarati o njemu. Saint Laurent nije bio čovjek velikih riječi, ali kada su ga jednom priupitali da izdvoji svoju najdražu kreaciju, sramežljivo je odgovorio: “Moda umire svake sezone, samo stil ostaje.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 13:19