Pred halama edukacijsko-istraživačkog centra Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, na području ribarske luke Torpedo, svjedočili smo velikom koraku naprijed u razvoju morskih tehnologija koje kombiniraju autonomne operacije, umjetnu inteligenciju, ekološku održivost i naprednu digitalizaciju.
Mladi stručnjaci iz polja strojarstva, brodogradnje i informatike već dvije godine razvijaju ideju o prvom hrvatskom autonomnom plovilu Faustu V, nazvanom u čast Faustu Vrančiću, inovatoru koji je svojim izumima zadužio ne samo Hrvatsku, već cijeli svijet. Ovo plovilo razvila je tvrtka Innovamare Technologies, spin-off Digitalnog inovacijskog Huba Innovamare.
Opremljeno je naprednim LIDAR sustavima, kamerama s umjetnom inteligencijom i ROV tehnologijom, što ga čini predvodnikom u podvodnom istraživanju i zaštiti Jadranskog mora. Voditelj R&D-a Ljubomir Pozder i programer Karlo Džafić pokazali su nam u praksi kako autonomno plovilo doprinosi nadzoru utjecaja i održivosti morskog okoliša, a mi smo zaronili uz autonomno plovilo te se sami uvjerili u njegovu funkcionalnost.
Hrvatska gospodarska komora (HGK) je nositelj projekta Innovamare unutar kojeg je započeo razvoj autonomnog plovila duljine 2,1 m i 1,25 m širine, pogonjeno s elektropropulzijom, a njime je moguće upravljati putem internetskog signala ili radio signala. Plovilo može obavljati različite funkcije na moru, samostalno voziti do određene točke, snimati ili vršiti nadzor te se na njega se može instalirati bilo koja napredna oprema. Sama autonomija plovila je unutar 25 nautičkih milja, a dubina na kojoj ronilica može obaviti uron je do 50 metara.
Potpuno je pogonjena električnom energijom, ima kamere za nadzor okoline, posjeduje LIDAR tehnologiju, može pratiti zbivanja 360 stupnjeva oko svoje osi, detektirati predmete, izmjeriti brzinu drugog plovila koje mu se približava i slati podatke s plovila na kopno ili ih primati s njega. Plovilo komunicira preko standardne internetske 4G mreže.
Jedna od ključnih funkcija plovila je praćenje parametara kvalitete mora. Faust V će prikupljati uzorke vode i moći ih analizirati u stvarnom vremenu, pružajući podatke o stupnju zagađenja, prisutnosti štetnih tvari ili temperaturi mora.
Budući da je plovilo opremljeno ovim sofisticiranim sustavima, jedna od njegovih funkcija može biti i nadzor pomorskog prometa i aktivnosti, što uključuje nadzor brzine plovila, detekciju glisiranja u određenim zonama, a također i ilegalno sidrenje. Uz korištenje umjetne inteligencije i mogućnost slanja podataka u realnom vremenu, njime je moguće osigurati nadzor, zaštitu kupača ili ronioca te poslati upozorenja nadležnim službama.
„Misija tvrtke Innovamare Technologies je potaknuti inovacije u morskom sektoru, s naglaskom na održivost i zaštitu okoliša. Faust V predstavlja novu granicu u autonomnom istraživanju mora i kombinacijom najmodernijih tehnologija bliži se postavljenom cilju poboljšanja našeg razumijevanja podvodnog svijeta. Pružajući precizno praćenje i prikupljanje podataka u stvarnom vremenu ovo plovilo nam omogućuje otkrivanje promjena u ekosustavu koje bi inače prošle nezamijećeno tradicionalnim metodama," naglasio je Pozder.
Projekti za konkurentnost plavog gospodarstva
Projekt InnovaMare osmišljen je kako bi se razvio i uspostavio model inovacijskog ekosustava na području podvodne robotike i senzorike za potrebe praćenja, kontrole i nadzora onečišćenja u Jadranskom moru. Bio je vrijedan šest milijuna eura, a njegov partnerski konzorcij činilo je 14 partnera iz Hrvatske i Italije. HGK je bio nositelj projekta. Jedan od glavnih izazova projekta InnovaMare bio je kroz multidisciplinarni pristup i suradnju javnog i privatnog sektora potaknuti razvoj novih alata, procesa i tehnologija i doprinijeti povećanju konkurentnosti u području plavog gospodarstva.
Nastale kao rezultat suradnje partnera na projektu, u sklopu projekta InnovaMare već je razvijeno nekoliko robotsko-senzorskih rješenja: dva robota Korkyra (za nadzor ribogojilišta) i SWAMP (za praćenje okolišnih parametara u močvarama) te sustav pametnih plutača koje će pratiti kvalitetu mora. Projekt je povezao oko 350 različitih dionika iz Hrvatske i Italije.
Kao ključan pokazatelj održivosti prvog strateškog projekta InnovaMare u drugoj je fazi osnovan Digitalni Inovacijski HUB InnovaMare (DIH Innovamare je NGO), od strane 14 najvećih organizacija u području morskih tehnologija i zaštite mora iz Hrvatske i Italije.
DIH Innovamare sa sjedištem u Šibeniku pružit će adekvatnu infrastrukturu, opremu i ljudske resurse za razvoj inovativnih morskih tehnologija za zaštitu Jadrana i „Living lab“, laboratorij za testiranje inovativnih tehnologija u prirodnom okruženju. Pruža ukupno 15 infrastrukturnih lokacija u Šibeniku, Zadru, Dubrovniku, Bariju i Veneciji za testiranje rješenja i tehnologija u stvarnim uvjetima na učinkovit način te uz minimalni utjecaj na okoliš.
Kao nastavak strateškog projekta Innovamare dobiven je novi projekt po nazivom DIH InnovaMare "Cross-border digital innovation Hub for innovative marine technology" sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru programa prekogranične suradnje Italija – Hrvatska 2021.- 2027. Nositelj projekta je Hrvatska gospodarska komora. Ukupna vrijednost projekta iznosi 1.6 milijuna eura, a planirano trajanje provedbe projekta je 30 mjeseci. Projekt će se provoditi u razdoblju od 1.2.2024.-31.7.2026. godine.
Priznanje Europske unije i razvoj infrastrukture
Nastavno na sve uspjehe, DIH Innovamare je u svibnju 2024. proglašen Blue Championom Europske unije. Radi se o inicijativi Europske komisije i Europske investicijske banke (EIB) kojom se odabire 20 inovativnih tvrtki, projekata i inicijativa za koje Europska komisija i EIB smatraju da su najbolji za razvoj plave ekonomije u EU. Odabranim projektima u plavoj ekonomiji pružit će se EIB-ove savjetodavne usluge kako bi dali podršku odabranim projektima u definiranju modela i izvora financiranja, razvoja poslovnog modela te povezivanja s tvrtkama i organizacijama radi stvaranja partnerstva na razini EU. Svaki projekt trebao bi pokazati potencijal za snažan doprinos misiji EU "Obnovimo naše oceane i vode" te njezina tri cilja: obnova morskih i slatkovodnih ekosustava i biološke raznolikosti, zatim eliminacija onečišćenja te dekarbonizacija plave ekonomije.
Ključni elementi budućeg razvojnog projekta Innovamare, koji je predviđen u ukupnoj vrijednosti 40 mil €, obuhvaćaju razvoj i izgradnju infrastrukture i to Centra kompetencija u morskim tehnologijama u Šibeniku i Tehnološkog parka za morske tehnologije na Sveučilištu u Zadru. Isto tako je za tu infrastrukturu planirana nabava inovativne tehnološke opreme, uspostava testnih lokacija, razvoj i prototipiranje morskih tehnologija. Uz sve to, ključan dio projekta je i podizanje svijesti o utjecajima plave ekonomije te potrebe za digitalnom i zelenom transformacijom koja će se provoditi u suradnji s E1 Blue Acceleration Festivalom, demonstracija čišćenja s inovativnim podvodnim tehnologijama i obnova morskog ekosustava s roniocima u okviru programa E1 Blue Impact te zapošljavanje 20 istraživača.
Hrvatska gospodarska komora (HGK) ima ključnu ulogu u podupiranju svojih članova prema održivim praksama, posebno unutar sektora plave ekonomije, koji obuhvaća gospodarske aktivnosti povezane s oceanima, morima i obalama. Tehnologija je ključ očuvanja i zaštite Jadranskog mora. No, inovacije ne nastaju u izolaciji već suradnjom i povezivanjem, a potrebni su i značajni resursi kako bi se ostvarili konkretni pomaci.
„DIH Innovamare u sljedećoj godini ima najavljeno pridruživanje organizacija iz osam zemalja regije ADRION te time postaje centralno mjesto za razvoj, testiranje i validaciju morskih tehnologija u toj regiji. Osim toga, u 2025. godini očekuje nas razvoj novih usluga i tehnologija s kojima želimo biti lider u morskim tehnologijama u EU. Održivi morski ekosustavi i održiva plava ekonomija su u centru razvojnih politika EU. DIH Innovamare želi biti jedan od predvodnika u implementaciji politika s razine EU na regiju ADRION,“ rekao je Mateo Ivanac, voditelj Odjela za inovacijski sustav HGK i voditelj lani pokrenutog Digitalnog inovacijskog huba.
Ispred mladih riječkih inovatora još je izazova i učenja. Kada to sve završi kreće prodaja, no to onda prepuštaju nekim drugim stručnjacima u nadi kako će naši i strani investitori prepoznati potencijal vozila nastalog u Hrvatskoj. Ovo plovilo je dokaz kako tehnologija može služiti i znanosti i očuvanju okoliša. Nije riječ samo o prikupljanju podataka, riječ je o korištenju tih podataka za zaštitu osjetljivih ekosustava poput Jadranskog mora, koje obiluje biološkom raznolikošću, ali je ugroženo klimatskim promjenama i ljudskim djelovanjem. Innovamare Technologies želi predvoditi ovaj prijelaz prema održivijem pristupu istraživanju mora. S projektima poput Fausta V, ne samo da oblikujemo budućnost morskih istraživanja, već i aktivno doprinosimo globalnim naporima za očuvanje naših oceana za buduće generacije.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....