Kako se bliži vrijeme božićnog darivanja, roditelji, u želji da razvesele svoju djecu, ne štede novac, no mnogo igračaka, koliko god one lijepe i "pametne" bile, mogu zakrčiti ne samo prostor, već i djetetov um, upozoravaju stručnjaci.
Djeca od 12 do 36 mjeseci igraju se kreativnije ako je oko njih manje igračaka, navodi se u istraživanju "Ponašanje i razvoj djece", o čemu izvještava portal ScienceNews.
Znanstvenici, koje je predvodila radna terapeutkinja Alexia Metz sa Sveučilišta u Toledu u američkoj saveznoj državi Ohio, proučavali su vezu između broja igračaka i načina na koji se djeca igraju, uključujući i vrijeme koje dijete provede igrajući se pojedinom igračkom.
Također su proučavali dječju kreativnost, kao i sposobnost djece da zamisle, primjerice, dječju kanticu kao bubanj ili šešir.
U eksperimentu je sudjelovalo 36 djece u dobi od 18 do 30 mjeseci. Djeca su se igrala u laboratoriju-igraonici i pritom su ih snimale kamere. Pri jednom posjetu, u igraonici su bile samo četiri igračke, a u drugoj prigodi njih 16.
Kada je u igraonici bilo 16 igračaka, djeca su se igrala koristeći više njih i svako dijete provodilo je manje vremena sa svakom igračkom pojedinačno. No kada su ista ta djeca bila u igraonici sa samo četiri igračke, dulje vremena zabavljala su se jednom igračkom - nešto više od 15 minuta.
Autori eksperimenta ustanovili su kako su se djeca bolje igrala kada je igračaka bilo manje jer su se tada njima kreativnije služila.
Metz i kolege opazili su da su prvi pokušaji igranja često površni i jednostavni, no kada se dijete zainteresira za igračku, tada igra postaje sofisticiranija i pomaže djetetu razvijati fokusiranost.
Takvo fokusiranje možda se neće dogoditi ako je dijete neprestance izloženo gomilama igračaka, koje mu odvlače pozornost.
Igračke kojima su se autori poslužili u eksperimentu nisu uključivale elektroničke uređaje i tablete. Samo je jedna od četiri igračke imala baterije, odnosno samo četiri kada je u igraonici bilo 16 igračaka.
Igračke koje proizvode buku mogu izazvati poremećaje, smanjuju konverzaciju između roditelja i djeteta, utvrdili su znanstvenici. Također smatraju kako elektronički uređaji poput televizora i tableta odvlače još više pozornosti, nego druge igračke.
Autori navode kako bi se djeca možda drukčije ponašala kada bi bila snimana u vlastitom domu, jer poznato je kako je "trava u susjedovu vrtu privlačnija". Osim toga, autori ne preporučuju optimalan broj igračaka za razvoj djeteta.
- Prerano je govoriti 'ovo je dobro, a ovo loše' - kaže Metz i zaključuje kako 'dijete nije ugroženo ako ima premalo igračaka. Zapravo, svako dijete koje je sudjelovalo u istraživanju, u prosjeku je imalo oko 87 igračaka, a neke obitelji nisu ni dale točan podatak, već su kratko rekle - mnogo'.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....