RECEPT ZA HR TURIZAM

Ivor Vucelić: ‘Novih rezervacija je malo, a one koje stižu odlaze u Grčku i Španjolsku‘

Ivor Vucelić
 Boris Kovacev/Cropix
Jedini Hrvat u najvećoj njemačkoj turističkoj grupaciji otvoreno o narednoj sezoni te novim poslovnim modelima u industriji

Svijet se okrenuo za 360 stupnjeva u ovih godinu dana, koliko je prošlo otkad smo posljednji put radili intervju s glavnim Hrvatom u njemačkoj kompaniji TUI, direktorom hotelskog produkta i nabave za centralni i istočni Mediteran i Sjevernu Afriku, Ivorom Vucelićem.

Ured je, doduše, ostao isti, slična je i kava, no umjesto priča o progresiji domaćeg i mediteranskog turizma, sada zbrajamo krhotine koje je za sobom ostavila pandemija i promišljamo što će s turizmom biti u budućnosti. I TUI-jem također, s obzirom na to da najveća njemačka i svjetska kompanija najavila restrukturiranje, otpuštanja i prebrazbu načina poslovanja. A kad svoj business model mijenjaju Nijemci, ne treba sumnjati da će se to itekako odraziti na domaću industriju…

Ministar Cappelli je najavio kako booking ide jako dobro, da više nema otkazivanja te da očekuje kako ćemo ove godine ostvariti 35 posto lanjskog prometa. Govore li vaše procjene isto?

- Prošle smo godine u ovo vrijeme prodali 70 posto ljetnog programa, a ove godine s današnjim danom smo na 25 posto. U fazi smo u kojoj ima više odgoda bookinga na sljedeću godinu odnosno ljeto, a Hrvatska nije izuzeta od tog trenda. Od novih rezervacija, kojih je izuzetno malo, ipak najviše odlazi u Grčku i Španjolsku. Iako je naš program bio obustavljen sredinom ožujka, upiti kupaca pokazivali su i dalje velik interes za putovanja. Bukirane su naredne sezone za koje su kupci očekivali da će biti sigurnije od 2020. No, nakon popuštanja restrikcija i ublažavanja ograničenja primijetili smo, unazad tjedan dana najintenzivnije, porast rezervacija za ovo ljeto, pogotovo u Njemačkoj i Belgiji. Spremni smo i na situaciju da potražnja bude veća. Naravno, moramo spomenuti i neke trendove tipa da TUI Njemačka ima visoku prodaju same Njemačke kao destinacije.

Je li Grčka zbilja uspješnija od Hrvatske u ovom postkorona marketingu?

- Grčka je općenito na Mediteranu najbrže reagirala po tom pitanju, proaktivno i strukturirano. Izuzetna komunikacija i uključenost od strane njihove vlade i turističkih zajednica koji su nas i ostale dionike turističkog sektora svakodnevno tražili savjete te poticali da ih podržimo u realizaciji planova. Moram naglasiti što se Hrvatske tiče, način na koji se nosila s koronakrizom u zdravstvenom pogledu, prepoznat je na svjetskoj turističkoj razini kao izuzetan.

Status i intervencije premijera Plenkovića, pogotovo na primjeru Njemačke, odigralo je ključnu ulogu za otvaranje europskih država prema Hrvatskoj. Važnu ulogu imao je i direktor HTZ-a Kristjan Staničić s kojim smo i osobno cijelo vrijeme koronakrize bili u kontaktu. Na tim temeljima, TUI se cijelo ovo vrijeme izuzetno zalaže da se reflektori usmjere prema Hrvatskoj i da pomogne u promociji Hrvatske kao sigurne turističke destinacije.

Turistički stručnjaci pozivaju da je krajnji čas skupiti neki novac i napraviti jaču marketinšku kampanju želimo li ostvariti ove godine nešto prometa. Jesmo li tu zaista zakazali?

- Treba naglasiti da je prostor za promociju i bolju prepoznatljivost Hrvatske kao turističke destinacije bio izuzetno velik i prije koronakrize. Hrvatska je dobro pripremljena i kompetitivna, ali nije dovoljno prepoznata i sigurno treba bolju, jaču i modernu promociju te jasnije pozicioniranje. No mislim da tu nije riječ o tome da je netko zakazao. Treba uzeti u obzir da je Hrvatska mlada destinacija u nastajanju, a mi ovdje govorimo o procesima koji su dugotrajni i jednostavno treba vrijeme da bi se pozicionirala na svjetskoj turističkoj mapi. Smatram da treba iskoristiti dobre rezultate u borbi s koronakrizom koji su u ovome trenutku izuzetno bitni cijelome svijetu.

Je li TUI pokrenuo sve svoje operacije na Mediteranu?

- Europska tržišta, uključujući Njemačku, Belgiju, Nizozemsku i Švicarsku nastavljaju djelomične operacije na ograničenom broju destinacija od sredine lipnja i početka srpnja. Očekujemo da će nam preostala tržišta poput Velike Britanije, skandinavskih zemalja, Francuske i Poljske slijediti primjere kasnije tijekom ljeta. TUI je jako dobro pripremljen za revitalizaciju svih aktivnosti. 15. lipnja TUI je započeo ljetnu sezonu s dva leta iz Njemačke za Mallorcu, a uz to narednih dana planiramo još 20 letova koji će uključivati i Portugal. U Njemačkoj i Austriji smo prije tri tjedna otvorili sve hotele u našem vlasništvu. Od 1. srpnja ponudit ćemo i sljedeće destinacije: Španjolsku, Grčku, Cipar, Italiju, Hrvatsku, Bugarsku i Švicarsku. Tada, 1. srpnja otvaramo i 50 posto vlastitih hotela u svim navedenim destinacijama te brojne druge hotele s kojima surađujemo. Planiramo se fokusirati na prednosti naše vertikalne integracije jer svoju distribucijsku moć možemo iskoristiti za usmjeravanje rezervacija na te iste hotele. Pokrećemo i operacije s kraćim krstarenjima od 3-4 dana na sjevernim i baltičkim morima, koji će nuditi atraktivnu alternativu za ljetni odmor u Njemačkoj. Postupno ćemo, tijekom sljedećih mjeseci, vraćati i cijelu flotu u operacije diljem svijeta.

Koliko predviđate da će trajati oporavak Mediterana, pa i same Hrvatske?

- Čeka nas još dug put, no naša predviđanja su da je riječ o periodu od oko dvije godine, koji će biti potreban da se vratimo blizu rekordne 2019. Naravno, ako do tada bude dostupno cjepivo.

Stalno se čuju kritike što domaći hotelijeri nisu spustili cijene. Jesu li ih spustili hotelijeri u konkurentnim zemljama, i je li to uopće put kojim treba ići?

- Rekao bih da su i u Hrvatskoj adekvatno reagirali, slično kao i u drugim zemljama. Nezahvalno ih je komparirati s drugima jer na to utječu brojni čimbenici. Naše iskustvo ne razlikuje hrvatske hotelijere u ovoj situaciji od drugih s kojima surađujemo.

Hrvatska puno očekuje od Nijemaca, hoće li oni putovati ili će poslušati kancelarku Merkel i ostati kod kuće?

- Ovo je zasigurno godina njemačkog turizma, ali taj trend započeo je i prije ove krize. Nijemci ovo ljeto masovno bukiraju smještaj u Njemačkoj pa je već ostvarena velika popunjenost hotela. No, to ne znači da i dalje nije velik interes za putovanja izvan Njemačke, pogotovo jer cijene smještaja u Njemačkoj su drastično narasle zadnjih tjedana, a u isto vrijeme Mediteran nudi puno opcija s povoljnim cijenama i jednakom zdravstvenom sigurnošću.

Koliko je do Njemačke pristigla informacija da je Hrvatska sigurna zemlja? Imali smo posljednjih dana slučajeva gdje su naprimjer češki znanstvenici svojim sugrađanima poručivali da ne putuju u Hrvatsku i uspoređivali je s Južnom Amerikom. Jesmo li se dovoljno dobro promovirali?

- Fokus je jači na zemljama koje se bore s koronakrizom jer su medijski one više eksponirane, zato apsolutno treba pokušati nametnuti promociju ostalih sigurnih destinacija. To je posao koji sada, radi kredibilnosti, trebaju odraditi vlade služeći se službenim statistikama. Veliki utjecaj na publiku imat će one teme koje se nametnu kao vijesti i reportaže, a ne tipične reklame u oglašivačkom prostoru. Hrvatska sada ima nevjerojatan adut u rukama i treba intenzivnije komunikacijski djelovati.

TUI je krenuo u restrukturiranje, između ostaloga, osigurali ste bail-out koji je podržala njemačka vlada. Kako će to restrukturiranje izgledati? Najavljena su i otpuštanja, oko osam tisuća radnika?

- Odmah nakon što je TUI bio prisiljen velikim dijelom prekinuti poslovanje radi ograničenja putovanja u svijetu, Grupa je odlučila podnijeti zahtjev za premošćivanje KfW zajma od 1,8 milijardi eura. Cilj je ublažiti neviđene učinke pandemije dok ne bude moguće nastaviti normalno poslovanje. Njemačka vlada odobrila je 27. ožujka zajam, a 8. travnja komercijalne banke koje podržavaju to financiranje su također odobrile ugovornu integraciju novog kredita. Budući da smo prije krize bili ekonomski vrlo uspješni, te zbog uspješnog poslovnog modela i više od 21 milijuna odanih kupaca koji vjeruju u naš snažni brend, dodatna likvidnost nije bila upitna. Primljene zajmove treba otplatiti u kratkom roku, to nije poklon, a visoka razina duga treba se brzo smanjiti. Kako bi se osiguralo da se snažni operativni rezultati nastave na globalno oslabljenom tržištu nakon pandemije, TUI Grupa sada provodi globalni program s opsežnim mjerama smanjenja troškova. Cilj nam je trajno smanjenje svih vrsta troškova za 30 posto u cijeloj Grupi, što će potencijalno utjecati na osam tisuća radnih mjesta. Osim otkaza tu se ubrajaju i radna mjesta koja se neće otvoriti, a bila su planirana. Važno je spomenuti da je TUI imao prije krize 71.500 zaposlenika diljem svijeta. Cijeli proces će dodatno ubrzati našu transformaciju u kompaniju s masovnom digitalnom platformom. TUI bi iz krize trebao izaći jači, ali to će biti drugačiji TUI. Taj, novi TUI, pronaći će drugačije tržišno okruženje nego prije pandemije.

Postoje li egzaktni podaci koliko vas je koštala suspenzija svih operacija?

- Operacije su u tijeku, tako da ćemo brojke imati kada budu završene.

TUI je ušao u partnerstvo s Booking.comom uz pomoć kojeg ćete prodavati segment tura i atrakcija dostupnih kroz platformu Musement. Ta se tržišna niša iskristalizirala u postkorona razdoblju, ili je to bio već ranije zacrtan put?

- Taj segment tržišta do krize je producirao godišnje 170 milijardi eura. Nakon letova i hotela to je treći po veličini sektor u turističkoj branši, ali s najmanjim stupnjem digitalizacije i niša koja je još uvijek dosta rascjepkana. Više od 90 posto od oko 350 tisuća kompanija koje čine taj sektor, manji su subjekti koji godišnje stvaraju promet ispod milijun eura, a samo 21 posto tih usluga i produkata je digitalizirano. Govorim o sektoru koji obuhvaća izlete, lokalne atrakcije, rekreativne i adrenalinske ponude i sl. Musement je start-up platforma koju smo kupili 2018. godine i ona nudi kompletnu digitalnu ponudu svih aktivnosti. Danas nudi više od 43 tisuće produkata dostupnih u 1400 destinacija i 130 zemalja. Putem Booking.coma od sada će se moći on-line kupiti svi navedeni proizvodi Musementa. Veliku podršku i priznanje, kao i suradnju ostvarili su s divovima poput Googlea, Applea, Amazona i Facebooka.

Najavljeno je da će TUI prepoloviti svoju avioflotu. Kakve će to posljedice imati za Mediteran i posebno Hrvatsku?
- Posljednjih dana smo vidjeli da cijela zrakoplovna industrija doživljava značajne promijene. Neke su zrakoplovne tvrtke podnijele zahtjev za insolventnost, a većina konkurenata najavila je smanjenje zrakoplova i poslovanja. Nama je vlastita flota potrebna, ali moramo se i prilagoditi novim realnostima. I prije korone je bio prevelik kapacitet na europskom tržištu, a posebno je to bilo izraženo u Njemačkoj. Prolongiraju se nove narudžbe s Boeingom kroz sljedeće dvije godine te će se naša flota u Njemačkoj odmah konsolidirati. Naša Njemačka zrakoplovna kompanija radi punim kapacitetom tijekom vrhunca sezone, od lipnja do listopada. U ostatku godine dio zrakoplova iznajmljujemo ili pronađemo neku drugu alternativnu upotrebu. Stoga, radi veće učinkovitosti i isplativosti želimo postići angažiranost tijekom cijele godine, a da bismo to postigli trebamo konsolidirati oko polovice TUI flote Njemačke. Finalni postotak trenutačnog smanjenja flote na globalnom nivou, to jest u ostale četiri kompanije, još je u izradi. Također, treba naglasiti da smo postigli dogovor s Boeingom o sveukupnoj kompenzaciji zbog prizemljenja 737 MAX. Kao prvi korak konsolidacije smo naših pet zrakoplovnih kompanija povezali u jedan holding.

Nijemci su bili dosta kritični prema činjenici da je njemačka vlada odobravala pomoć velikim kompanijama, ali ne i manjim ili srednjim poduzećima ili turističkim agencijama. Je li trebalo i njima pružiti adekvatniju pomoć?

- TUI je bio vrlo profitabilan i u ovu situaciju nije ušao svojom krivnjom. Naše uspješno poslovanje zaustavljeno je preko noći. Zajam koji nam je osigurala država je 1,8 milijardi eura. Taj zajam mora biti otplaćen s kamatama 2022. i to je dodatni dug. Također vjerujem da je ojačani TUI bitan i dobar i za putničke agencije. Kada bismo prestali nuditi naše produkte, mnogi od njih imali bi značajno manje posla ili nikakvog. U istom smo brodu. U industriji postoji mnogo srednjih tvrtki, putničkih agencija, autobusnih turoperatora. Marže za njih su premale. Zalažemo se za nepovratnu prijelaznu pomoć svima njima.

Kojim tempom će ići oporavak zračnog segmenta i može li se to dugoročno odraziti na domaći turizam?

- Predviđanja su razna, ali će sigurno brže doći do oporavka u segmentu turističkih putovanja nego poslovnih. Govorimo o razdobljima između dvije i pet godina.

Treba li se pripremiti na to da će putovanja avionom u bližoj budućnosti biti jako skupa?

- Nemamo takvih informacija. Za ta predviđanja je rano. Osobno mislim da neće jer su aviokompanije dosta agilne u dodavanju novih kapaciteta kada za to postoji potražnja.

Mnogi su s koronom najavili drastične promjene u načinu kako ćemo putovati. Navodno nas je ta kriza trebala upozoriti da postoje ekonomski i ekološki isplativija prijevozna sredstva poput vlakova, održivi modeli turizma i slično... Očekujte li zbilja tektonske promjene, ili će se s izumom cjepiva sve vratiti na staro?

- TUI je uvijek bio predvodnik ekološki održivih proizvoda i usluga, a ova će pandemija sigurno ubrzati cjelokupni proces i ne smatram da će se ikad sve vratiti na staro. Svijet nakon pandemije bit će drugačiji nego prije, no ljudi će nastaviti putovati. 3

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
Linker
13. studeni 2024 01:57