Imperativ digitalnog doba je da dobro putovanje mora biti popraćeno dobrim fotografijama. Upravo su fotke najljepši suveniri i uz pomoć njih stvaramo riznicu uspomena na vrijedna iskustva, a danas, kada ih objaviti možemo gotovo u samom trenutku u kojem proživljavamo neke situacije, služe i za to da naši bližnji u realnom vremenu vide da smo dobro i uživamo i dok smo udaljeni od njih.
Kako na putu uhvatiti kadar dostojan toga da ga jednom pokažemo svojim unucima, pitali smo dva profesionalca, travel fotografa Domagoja Severa i urednika fotografije u magazinima Hanza Medije Marka Miščevića.
Domagoj, po struci pravnik, a po senzibilitetu kreativac, fotografijom se ozbiljnije počeo baviti nakon što je pobijedio na Olympusovom natječaju “Rhythm of life” i osvojio svoj prvi profesionalni fotoaparat. Danas živi isključivo od svog kreativnog rada, a među brojnim vrhuncima njegove karijere posebno je ponosan na to što mu je čak sedam fotografija završilo u apsolutno najvećem autoritetu za putovanja i prirodu - National Geographicu.
- Atipično od ostalih blogera, nisam prvo išao na udaljene i egzotične destinacije, nego sam uzduž i poprijeko prešao cijelu Hrvatsku. Od jedan do deset, zemlja nam je lijepa sto. Nedavno sam pričao s kolegom koji je bio u SAD-u i želio je otići u neki nacionalni park, a najbliži je bio udaljen 400 kilometara.
U Hrvatskoj, pak, možeš obići sve nacionalne parkove u krugu od 500 kilometara. Imamo raznoliku i predivnu zemlju, pa je upravo to prvi savjet za odličnu fotku - odaberite zanimljivu lokaciju, istražite ono što vam je blizu i dostupno - priča Domagoj, kojeg samo na Instagramu prati oko 75 tisuća ljudi, a aktivan je i na svojem blogu te na Facebooku i Twitteru, na kojem mu objave ponekad tjedno dosegnu i do milijun korisnika. Osim vlastitog profila, nedavno je na Instagramu pokrenuo i @croatiannomads, profil zamišljen kao mjesto na kojem će se objavljivati radovi Hrvata koji putuju po svijetu i pri tome fotkaju stvari iz pomalo drugačije perspektive.
- Bitno je biti drugačiji, biti maštovit i naći stvari koje nećeš svaki dan vidjeti po novinama. Recimo, prošle sam godine s kolegama fotografima, Anom Pogačar i Jakom Ivančičem, išao na Farske otoke. Dvoumili smo se između te destinacije i Islanda, no odlučili smo se da ćemo ipak odabrati ovu manje komercijalnu opciju, što se kasnije pokazalo pametnim, jer smo uspjeli napraviti prilično neobične reportaže. Lokacija je bila idealna jer nema puno ljudi koji ti smetaju, a priroda je fascinantna - prisjeća se Sever.
Izlasci i zalasci sunca su neki od najdivnijih prizora koje nam priroda može priuštiti, pa su on i kolege, logično, svaki dan hvatali sunce na horizontu. - Išli smo na sjever u periodu kada sunce izlazi jako rano, a zalazi jako kasno. U prijevodu, to je značilo da se budimo u 3.30 ujutro i počinjemo fotkati, a navečer smo budni do 1. Radi se o prilično napornom ritmu, no treba iskoristiti jutarnje i večernje ‘blue hours’, jer je tada svjetlo najbolje za fotkanje, a prizori u prirodi su fascinantni - kaže Domagoj i dodaje: - Za dobru fotku isplati se uložiti trud.
Tek nekoliko sati sna morali su kompenzirati dobrom kavom, pa nam usput otkriva i crticu iz života stanovnika Farskih otoka. - Uspjeli smo čak i u malim mjestima sa 200-tinjak stanovnika naći mjesta na kojima se može popiti kava. Fasciniralo nas je kad nam je jednom konobarica došla u papučama s termosicom kuhane kave. Kafići su im poput dnevnih boravaka, radi se o posebnoj kućnoj vibri - priča nam Domagoj pa otkriva da topli napitak u domaćoj atmosferi treba platiti astronomskih 50 do 70 kuna. - Ako idete tamo, pripremite se na to da je sve enormno skupo - kaže.
Jedna od tajni koja stoji iza Domagojevih kvalitetnih uradaka jest pomoć njegovih suputnika, kolega fotografa. Priča nam da nije selfie tip osobe, no ne može izbjeći da tu i tamo objavi i koji vlastiti portret jer, u konačnici, ljudi vole vidjeti tko stoji iza profila kojeg prate. Tu dobro dođu prijatelji. - Na putu želim guštati u kavi s nekim pa nikada ne idem nigdje sam. Isto tako, uvijek je bolje kad te ima tko fotkati. Tako da uvijek preporučujem put u dobrom društvu - smije se.
Ključna je i maštovitost. - Treba potražiti Instagram spotove, ali ne one uobičajene, izlizane. Super je ako dođeš u Pariz i fotkaš Eiffelov toranj, ali probaj obići i sporedne ulice, naći nešto atipično i specifično. Uzmi dva sata, šetaj, nađi nešto što je tebi fora. Meni je osobno jedan od većih komplimenata bio kada mi je urednica jednog časopisa rekla da ide u Varšavu samo zbog mene jer, kada je vidjela fotke, nije mogla vjerovati da je to Varšava. Taj efekt želim - priča Domagoj.
Treba se, kaže, pripremiti prije putovanja. Uvijek je dobro naći lokalca koji će ti dati dobru preporuku ili pitati nekoga od prijatelja, tko je već posjetio destinaciju na koju ideš, i, naravno, temeljito prošvrljati po internetu. - Internet je jako koristan i kada si već na lokaciji. Recimo, više puta sam se uvjerio kako oko Zlatnog rata ima hrpa skrivenih uvala koje su gotovo prazne, samo ih je potrebno potražiti. Stvar je vrlo jednostavna, upališ Google Maps, staviš ga na satelitski mod i tražiš okolne uvale - ističe, pa nastavlja: - A nekada jednostavno trebaš slijediti instinkt i otići na mjesta koja ti se dopadnu s ceste, spontano i na blef.
Nikakvo planiranje, ipak, ne može zamijeniti prirodno zatečene zanimljive situacije. - Jedna od mojih fotki koje su završile u National Geographicu je snimljena na Zlatnom ratu. Dugo sam hvatao kadar, nisam mogao dići dron zbog jakog vjetra, trebao sam dozvolu... Kad sam konačno uspio, ispalo je jako zanimljivo. Snimio sam tristotinjak ležaljki na plaži, od kojih je jedna polovica bila uredno posložena, a druga razbacana. Urednica nizozemskog Nationala me pitala jesam li ih tako posložio, no - nisam - bio je to jednostavno dobro uhvaćen moment - ponosan je Domagoj.
Ponekad na put nosi i do 30 kilograma fotografske opreme, no apsolutno zastupa i fotkanje isključivo mobitelom. - Huaweijev sam ambasador i uskoro planiram na put na koji neću nositi profesionalni aparat. Fascinantna je činjenica da je moj prvi fotoaparat imao četiri megapiksela, a danas imam mobitel koji ih ima 40. Tako da zaista vjerujem da svatko danas može snimiti dobru fotografiju. S tehničke strane sigurno nismo zakinuti kada koristimo smartphoneove - zaključuje.
O tehničkoj strani smo popričali i s Markom Miščevićem, koji je i među glavnim foto snagama magazina Like.
- Ne treba štedjeti s količinom fotki. Mobiteli imaju fascinantnu memoriju, tako da treba hvatati što više kadrova i poza (ako je osoba na fotografiji), pa kasnije odabrati najbolje. Treba eksperimentirati, malo se približiti objektu fotkanja, pa se udaljiti, a maksimalno izbjegavati zoomove kada se fotka s mobitelima - savjetuje Marko. Poput Domagoja, svakako preporučuje inzistiranje na prirodnom svjetlu i izbjegavanju podneva, kada sunce nije u povoljnom položaju i stvara sjene na licima.
- Tražite šarene pozadine, uzorke, neobične kombinacije boja i prizore s neobičnom simetrijom. Ako je moguće, pokušajte u fotki imati više planova jer ćete tako dobiti dubinu. Nemojte uvijek fotkati samo s visine na kojoj stojite, igrajte se s pozicijom svojeg fotoaparata - kaže nam Mišković. Kod pejzaža, preporučuje, uz standardne fotke, igranje s panoramama i potragu za zanimljivim detaljima i akcijom (npr. pticama u letu).
- Panorame su zahvalne za putovanja jer mogu odati bolji dojam o gradu ili mjestu nego što bi to učinila fotografija koja ima samo jedan kadar - kaže. Određene “cake” kriju se i kod snimanja portreta. - Pravila se uvijek smiju kršiti, no u principu je bolje držati se pravila trećine kod snimanja ljudi. Idealno je da je čovjek smješten u desnoj trećini kadra jer mi zapadnjaci čitamo s lijeva na desno pa onda na taj način stignemo procesuirati prazninu koja nas uvodi u portret. Treba se igrati i s portret modovima koji zamućuju pozadinu, to je zanimljiv efekt - savjetuje.
Na to se nadovezuje i Domagoj s još jednim nezanemarivim detaljem - izborom odjeće.
- Budite hrabri. Evo, ja sam baš nedavno kupio zelenu jaknu i tenisice. Prodavačica me čudno gledala, ali nema veze, bit će efektno na fotkama - smije se. Onima koji o spajanju fotografije i putovanja razmišljaju i kroz prizmu potencijalnog biznisa, savjetuje da se ne oslanjaju samo na Instagram, nego da se ozbiljno bace i na blog, jer se to ozbiljno cijeni.
- Ako ti netko hakira Instagram, prestaješ biti ono što danas nazivamo ‘influencerom’. Ali, ako si profesionalac, uvijek ostaješ fotograf - kaže. Kod njega je takva taktika upalila. Itekako upalila. - Nedavno sam baš imao i jednu zanimljivu ponudu - da budem insta muž. Jedna djevojka mi je predložila da fejkamo da smo u vezi i putujemo zajedno - smije se, pa dodaje: - Odbio sam ponudu, iako se zapravo možda ne radi o lošoj taktici za proširenje publike.
Izbjegavajte zoom i nosite šarenu odjeću
- Izbjegavati podnevno svjetlo, hvatati jutarnje i večernje “blue hours”, odnosno vrijeme prije izlaska i zalaska sunca.
- Odabrati zanimljivu lokaciju, istražiti ono što vam je blizu i dostupno.
- Biti maštovit i udaljiti se od klasičnih turističkih lokacija u gradu.
- Pitati lokalce ili prijatelje koji su već bili na destinacijama na koje idemo gdje potražiti dobar restoran, kafić ili prizor u prirodi.
- Iskoristiti blagodati interneta, prije puta temeljito pretražiti kamo bi se isplatilo otići. Kad ste već na lokaciji, također je dobro pretražiti što se sve nalazi u blizini.
- Povesti na put prijatelje koji vas mogu fotkati da vam sve fotke ne budu selfie formata.
- Hvatati spontane momente.
- Hvatati akciju i pokret (npr. ptice u letu).
- Ne štedjeti s količinom fotki. Ispucati veći broj kroz različite kadrove, pa kasnije odabrati najbolje.
- Eksperimentirati, malo se približiti objektu fotkanja, pa se udaljiti.
- Ne fotkati samo s visine na kojoj stojite, treba se igrati s pozicijom svojeg fotoaparata.
- Maksimalno izbjegavati zoomove kada se fotka mobitelima.
- Tražiti šarene pozadine, uzorke, neobične kombinacije boja i prizore s neobičnom simetrijom.
- Pokušati u fotki imati više planova jer se tako dobiva dubina.
- Kod pejzaža je, uz standardne fotke, bitno igrati se s panoramama.
- Portret osobe najbolje raditi tako da osoba bude u desnoj trećini kadra.
- Kod portreta se igrati s modovima na mobitelu koji zamućuju pozadinu.
- Biti hrabar u odabiru odjeće.
Komentari (0)
Komentiraj