Kakav početak godine! Sanjali smo ga, ali ovakvom uspjehu odmah u prvim danima 2020. nismo se usudili ni nadati. Tim je riječima dizajner Ivan Alduk prokomentirao pojavljivanje svoje večernje toalete na crvenom tepihu Zlatnih globusa prošlog vikenda, negdje u isto vrijeme kad su u Hrvatskoj sve oči, pa tako i njegove, bile uperene u prve rezultate drugog kruga predsjedničkih izbora.
Njegovu je raskošnu ružičastu haljinu od delikatne čipke i svilenog, vezenog tila te večeri odjenula voditeljica Spectrum TV-a Bianca Rae, koja je na crvenom tepihu razgovarala sa svim najvećim zvijezdama večeri. Dan ranije, na humanitarnoj večeri The Art Of Elysium, koja je svojevrsni uvodni party za dodjelu Globusa, glumica Azie Tesfai, poznata po ulogama u serijama “Supergirl” i “Jane the Virgin”, pojavila se u njegovoj nježnoplavoj toaleti.
Prvu na Instagramu prati oko 16 tisuća ljudi, a potonju 129 tisuća ljudi, koji su njihovim objavama s tagiranim imenom dizajnera udijelili tisuće lajkova i pozitivnih komentara.
Dva dana nakon dodjele sjeli smo s Ivanom da čujemo kako je do ovog uspjeha preko oceana uopće došlo i sprema li hrvatskim ljubiteljima mode još ovakvih ugodnih iznenađenja.
- Suradnju s američkim stilistima i agentima počeli smo prije samo dva mjeseca, kad smo u Los Angeles poslali prvih 15 haljina. Imali smo u međuvremenu šest ili sedam crvenih tepiha na manje razvikanim događanjima, a onda se dogodio Golden Globe. Imali smo informaciju od agenta da se nešto sprema i da je nešto veliko u pitanju, ali u te stvari nikad ne možeš biti siguran, zvijezde razmatraju više haljina i nikad ne znaš hoće li se zaista odlučiti za tvoju. Tek kad je stigla fotografija znali smo da je to to - priča Alduk, kojeg suprotno našim očekivanjima nije obuzela euforija kad je ugledao fotografiju, već ju je stao strogo s profesionalne strane proučavati - je li sve dobro namješteno, odgovara li dužina, je li fitting bio dobar...
- Tek kad sam vidio da je sve savršeno, obratio sam pozornost na to tko je nosi i na kojem događanju i shvatio - pa to su Zlatni globusi! Zlatni globus je nakon Oskara druga najvažnija nagrada i crveni tepih, i pojaviti se na tom tepihu, pa i na voditeljici, nama je ogroman uspjeh i vjetar u leđa - kaže 33-godišnji dizajner i sumira: - Dva dana, dva velika eventa i dvije naše haljine, bolje nisam mogao očekivati!
Vrijeme za korak dalje
Otkriva nam da mailovi i upiti za suradnju od američkih agenata dolaze već dvije godine, ali on i njegov tim u to su vrijeme radili na drugim projektima koji su im bili važniji i nisu, činilo mu se, bili spremni potpuno se posvetiti širenju na nova tržišta.
- U međuvremenu nam se posložilo puno toga i došlo je vrijeme za novu etapu u poslu i karijeri, za nove projekte. Znao sam po klijenticama u Hrvatskoj da radimo dobro, kvalitetno, i da je vrijeme za korak dalje - otkriva Alduk. Znao je, kaže, da imaju dobru stvar u rukama, ali bilo im je i važno da imaju dobrog suradnika koji će ih tamo najbolje predstaviti pravim ljudima.
- Pregovarali smo s nekim stilistima i agentima, ali nisu nam sjeli. Na kraju smo se super našli s Dimitrijem iz agencije Regard, koja nas sada predstavlja. On je odmah prepoznao da smo luksuzni, kvalitetni, da imamo moderan dizajn. Zato on dosta potencijalnih suradnji i odbija, nama je ideja i bila da možemo birati s kime ćemo raditi, da idemo na kvalitetu, a ne kvantitetu. To je jedino dugoročno održivo - pojašnjava nam svoj poslovni pristup.
Primjećujem da Ivan rijetko koristi prvo lice jednine. Niti u jedinom trenutku ne propušta spomenuti tim, njih sedam, koji je okupio oko sebe.
- Nije jednostavno pomiriti kreativnu i poslovnu stranu posla, ali nužno je shvatiti da ne možemo, ni ne trebamo sve sami raditi. Meni je trebalo vremena da to prihvatim, ali našao sam tim koji me prati i nadopunjava u svemu. Evo, ova haljina koja je bila na crvenom tepihu. Ja sam je osmislio, ali je nisam ja sto sati šivao - to su radile moje kolegice. Nisam ju ja spakirao u kutiju i poslao u Ameriku - to je napravio moj kolega. Mi smo mala firma u kojoj se mogu pouzdati u svakog člana tima - ponosan je Alduk na svoje kolege i naglašava da je ovaj uspjeh jednako njihov kao i njegov.
Vratimo se na Ameriku. Ondje je sada u punom jeku “sezona nagrada”, gotovo svaki drugi dan održava se neka večera, dodjela, event. Hoćemo li na još nekom od njih vidjeti neku njegovu haljinu, nada li se možda onom najcrvenijem od svih tepiha - oskarovskom?
- Od agenta stalno dobivamo informacije što se događa, s kime razgovara, reakcije su odlične i ima naznaka da bi ovakvih vijesti moglo biti još. Ipak, nezahvalno je bilo što predviđati. Zvijezde su te koje odlučuju i mogu se u bilo kojem trenutku predomisliti. Naša druga pošiljka s 15 haljina je na putu za LA i kroz nekoliko dana bit će u showroomu i na raspolaganju stilistima zvijezda - govori Ivan, cijelo vrijeme ostavljajući dojam osobe koja čvrsto s obje noge stoji na zemlji i ne zanosi se, no ni ne sumnja u svoj uspjeh jer iza njegova rada, kaže, stoje iskrenost, puno rada i disciplina.
Zvijezde pod ugovorima
Oduvijek je govorio da njegove haljine nisu samo za modele i savršene žene, već i za one zrele, s oblinama, životnim iskustvom. Zato ne iznenađuje odgovor na pitanje koju bi od zvijezda s A liste volio vidjeti u svojoj kreaciji.
- Violu Davis. Jako je cijenim, ima brutalne uloge, a nešto je novo, drugačije, dama u srednjim godinama i mogu je zamisliti u nekoj od naših haljina. Vjerujem da bi joj predivno stajala, a meni bi to imponiralo jer je jako cijenim - objašnjava svoj izbor pa spominje još Cate Blanchet, koja je, kaže, san svakog dizajnera. Visoka, vitka, elegantna, ima imidž starog, finog Hollywooda... Svaki dizajner bi volio vidjeti svoju haljinu na njoj.
- Naravno, postoji problem, zapravo izazov, kad se radi o tim najvećim zvijezdama. One su većinom pod ugovorima i moraju nositi haljine određenih dizajnera. To je izazov, ali ja vjerujem da nije nepremostiv - optimističan je dizajner, koji nam otkriva i da upravo sa svojim timom radi na novoj kolekciji haljina visoke mode namijenjenoj upravo njihovom novom, američkom tržištu.
- Ona je namjenski rađena za ovaj tip crvenih tepiha i evenata, jako ekstravagantna, luksuzna, ali i dalje s našom prepoznatljivom estetikom. Tako nešto još nismo radili i tome se jako veselimo - sa žarom o novim planovima i projektima govori Alduk. Izlazak na američko tržište nije, jasno, jedina novost i projekt na kojem radi. U svoj je gusti raspored ovih dana ubacio i obilazak gradilišta, biranje pločica i knaufa... Vrijeme je, naime, za novi dućan u Zagrebu, na kojem su radovi upravo počeli.
- Otvaramo ga za dva mjeseca na Zrinjevcu i bit će to nešto što je Zagrebu kao metropoli zaista nedostajalo. Na 130 četvornih metara bit će izloženo više od 150 haljina, kako dnevnih, tako i večernjih, vjenčanica, hlača, topova, suknji... Svatko će moći ući s ceste i pogledati što ga zanima, isprobati, naručiti... Bit će to izlog našeg rada i dizajna, dizajnerski butik na svjetskoj razini. Interijer je radio arhitekt Alexandar Aranovich iz Minska, koji je smislio rješenja kako bi se naši klijenti u prostoru osjećali ugodno - kaže Ivan i dodaje da će nakon dovršetka novog prostora postepeno zatvoriti dosadašnji showroom u Palmotićevoj i sav svoj rad prezentirati na Zrinjevcu.
Razvijaju tri segmenta
Brend Alduk trenutno se bazira na tri segmenta. Jedan su raskošne večernje haljine s kojima se sada probija na američko tržište, drugi je “ready to wear” kolekcija dnevnih i večernjih haljina, hlača i kombinezona, a treći su vjenčanice, segment u kojem je Alduk odavno postao omiljen među hrvatskim mladenkama. Hoće li neki od segmenata trpjeti ako poleti američka karijera raskošnih večernjih toaleta? Nema straha, poručuje Ivan.
- Sve se linije paralelno i jednako intenzivno razvijaju. S rastom tržišta može se jedino dogoditi da raste naš tim koji će odrađivati sve veći obujam poslova, ali niti od jedne od linija nećemo odustati - odlučan je Ivan. Na pitanje ima li neku formulu za uspjeh, pogotovo u zemlji u kojoj poduzetnička klima sve samo ne ugodna, Ivan ponovo odgovara optimistično.
- Talent je deset posto svega, ključni je sastojak, to je onaj faktor koji vas razlikuje od ostalih. Ali uz to treba imati jaku radnu etiku, dobar tim, graditi brend od nule, stepenicu po stepenicu. Tek kad imamo zdravu srž firme, spremni smo za nove projekte. Ja vjerujem u nas, ali uvijek tražim više, prvo od sebe, a onda i od svog tima, uvijek mislim da se može brže, ljepše, bolje. To može biti naporno i intenzivno, ali samo tako možemo do rezultata. Ja zaista mislim da granice ne postoje, ali ne treba brzati, uspjeh u modi nije sprint, već maraton i za svaki novi projekt i iskorak treba procijeniti trenutak - kaže dizajner.
Opuštanje uz vrtlarenje
S obzirom na to da su mu tek 33 godine, a na sceni je već 12, pitamo se što je sve morao žrtvovati za uspjeh.
- Još na fakultetu sam bio svjestan realnosti i stanja tekstilne i modne scene, što me čeka i da moram sam sebi osigurati posao, karijeru i život. Kad to tako postaviš, to su zdravi temelji za uspjeh. Učiš, izlaziš i zabavljaš se, ali i radiš. Sve se može - kaže dizajner, koji ima poruku i onima koji uvijek sve gledaju crno.
- Može se uspjeti. Često smo bombardirani negativnim i depresivnim vijestima ili trivijalnim stvarima, ali Hrvatska je prepuna ljudi, firmi i brendova koji rade divne stvari, projekte i uspijevaju u svemu tome. Često u šali kažem da se stih iz pjesme o New Yorku ‘If you can make it here, you can make it anywhere’ (ako uspiješ ovdje, možeš uspjeti svugdje) lako može primijeniti na Hrvatsku. Radimo u izazovnim uvjetima, neposloženima, sa stalnim promjenama zakona i propisa, na malom i slabom tržištu. Ako to svladaš i uspiješ, zaista je cijeli svijet tvoj - poručuje ovaj rođeni Šibenčanin, koji je po trećinu života proveo u Drnišu, Splitu i, sada, Zagrebu. Kao dječak je bježao pred granatama i pet godina živio u progonstvu, ali danas kaže da je iz tog traumatičnog iskustva pokušao izvući nešto dobro.
- Ratne traume ne treba koristiti kao alibi za neuspjehe i promašaje, mislim da je puno izazovnije stisnuti zube i to konstruktivno upotrijebiti i ostvariti nešto u životu. Sam taj rat donio je niz rana i trauma, ali mislim da neki te rane namjerno diraju i otvaraju jer od toga imaju koristi. Od svega se toga treba odmaknuti i gledati sadašnjost, a onda i budućnost - pozitivan je Alduk.
Dolazi iz velike obitelji, tu su roditelji i dvije sestre, ali i velika šira obitelj. Upravo je maturalna haljina za sestru bila prvi komad odjeće koji je osmislio. Kao i tada, i danas ima podršku svoje obitelji koja ponekad nije ni svjesna razmjera uspjeha koje postiže, ali je jako svjesna truda koji iza toga stoji pa brine da ne radi previše i da pazi na svoje zdravlje.
Toga je nedavno i sam postao svjestan. Upozoravali su ga prijatelji i suradnici da mora stati na loptu, pronaći balans jer kad je cijeli u poslu zaboravi jesti, ne spava, postane, kako sam kaže, nemoguć suradnik.
- S vremenom sam to osvijestio i pronašao stvari koje me pune energijom, opuštaju, udaljuju od posla. To je svakako vrtlarenje, orezivanje, zalijevanje, kopanje, to me zaista odvede u neki drugi svijet. Naravno, tu je i moj šnaucer Čarli, koji traži sto šetnji, igru, zatim večere s prijateljima, putovanja. Uz sve to, vratio sam se čitanju koje me totalno opušta - nabraja 33-godišnji dizajner. Stoga i razgovor zaključujemo uz njegovih nekoliko preporuka: Michela Murgia “Ciro i Otmjenost jeza”, Afonso Cruz “Cvijeće”, Mark Sullivan “Pod grimiznim nebom”, Zafonov“Labirint duhova”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....