LAUBA OTVORILA VRATA

FOTO Kličko otvorio privatni muzej u Zagrebu: Izloženi nabildani Isus, Bruce Lee...

'On je netipičan lik za ove krajeve. Nećete od njega slušati žalopojke kojima su svi ovdje skloni'
Zagreb, 140611.Lauba, Prilaz Baruna Filipovica 26a.Tomislav Klicko svecano je otvorio svoj privatni muzej u kojem se nalazi velika kolekcija radova hrvatske suvremene umjetnosti.Na slici: nabildani Isus.Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
 Tomislav Kristo / CROPIX

Nestrpljivih i zainteresiranih posjetitelja novog i jako vaľnog izlagačkog prostora na zagrebačkom Črnomercu, Laube, stiglo je mnogo i pola sata ranije prije nego što je bilo napisano na pozivnici.

I dok su konobari posjetitelje dočekivali sa šampanjcem, mladi su umjetnici sjedili sa strane, na rubu pločnika i čekali da se otvori prostor koji je važan za sve njih.

Kontrast koji je itekako važan za ovu vrstu privatnog izlagačkog prostora. Taj se kontrast nastavlja i unutra. Na etaži unutar samog galerijskog prostora , smješteni su poslovni prostori Filip Tradea. Zaposlenici tvrtke tako kroz staklene prozore svojih ureda mogu promatrati i umjetnine i posjetitelje. Slikar Lovro Artuković, koji je s 33 rada najzastupljeniji umjetnik u galeriji na otvaranje je došao iz Berlina gdje trenutačno živi i kako se čini, namjerava i ostati.

Upoznaje me s nekoliko svojih dobrih prijatelja koji su s njim na otvaranje stigli iz Njemačke, no većina od njih dobro je poznata likovnoj publici: oni su protagonisti Artukovićeve slike “Potpisivanje deklaracije o pridruživanju Zapadne Hercegovine i Popova polja Republici Hrvatskoj (Tko je naručio pivo?)” koja je bila izložena i u Klovićevim dvorima, pa su već bili u Zagrebu.

Inače, niz je detalja kojima je ova slika promijenjena od poslijednji put kad smo ju vidjeli. Kiparica Marija Ujević koja je oduąevila sve svojim slikama, trenutačno, kako nam kaže u svojem novom ateljeu priprema i nove. Nije ranije vidjela slike u dijalogu s prostorom. Zadovoljna je. Kao i slikari Zlatan Vehabović i Matko Vekić, koji polako pristižu, i čija su djela također u prostoru.

Kuća za ljude i umjetnost izvana je specifične crne boje. Uz nju je gradiliąte, budući stambeno-trgovačko-poslovni prostor. Laubu gotovo pa nadvisuje crvena Kožarićeva skulptura, “Uzlet”. Posjetitelji se sve više okupljaju, ima ih sigurno par stotina, u redu, tik pokraj svoje skulpture, stoji i Kožarić:

- Hoće li više početi - govori nestrpljivo čekajući u redu 90-to godišnji umjetnik. U samom su prostoru i njegovi “Autoporteti”, sa različitim veličinama nosa. Zanima ga kako sve to izgleda, kao i većinu posjetitelja koji još nisu bili u prostoru čiji se postav radio do zadnje sekunde pred otvaranje.

Kolekcionar Tomislav Kličko svoje je posjetitelje dočekivao u bijelom odijelu, vidno razdragan. No, otvaranje nije moglo početi sve dok nisu dobili “dozvolu” od Teatra EXIT, smještenom također u ovom dijelu grada. Povelju o snošljivosti je glumac Matko Raguž pročitao na razglasu. Obećano je i da neće biti reketarenja između ove dvije kulturne instucije. Lauba je prostor nazvan prema igri koju je kolekcionar Kličko igrao u Vrbovcu, gdje je odrastao: cilj je igre bio penjati se po kruľnom drvoredu s kroąnjama, a da se pri tom ne dotakne tlo, i tako osvojiti cijelu Laubu.

Ovaj se kolekcionar često žali da je odrastao na goblenima. Prva umjetnina koju je kupio bila je grafika Otona Glihe, no brzo se njegov ukus profilirao u drugom pravcu. U zemlji privatnih kolekcionara koji svoj ukus žele potvrditi tako da kupuju djela Bukovca ili Medovića, ova se privatna zbirka itekako ističe. S vremenom je, uz pomoć Vanje Žanko, kustosice profilirana ukusa i s dobrim osjećajem i za ono što tek dolazi, Kličko prikupio 500 važnih umjetničkih djela. Oko petina njih izložena je od sinoć pa kroz slijedećih mjesec dana u prostoru Laube.

Smještene su u okruženju bogatom simbolima i povijesti koje arhitektica Morana Vlahović nije željela puno mijenjati: kuća je prošla nekoliko različitih života, a svaka je promjena u toj kući ugradila novi sloj, i svaki je sloj vidljiv u dijalogu sa tim umjetninama. Arhitekt Andrija Rusan, urednik poznatog časopisa za arhitekturu oduševljen je radom svoje kolegice: - Ovo definitivno ulazi u novi broj “Orisa” - kaže. Stigle su i najvažnije žene hrvatskih muzeja.

Ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti Snježana Pintarić kaže: - Čestitam im na hrabrosti postava, kustosica MSU Nada Beroš ide i korak dalje:

- Ovo je pravi njujorški senzibilitet, prostor koji nam je neophodan. Da je bar viąe kolekcionara poput Klička, slika bi suvremene umjetnosti bila puno jača i potpunija - kaže. Oduševljenje dijele i ravnateljica Klovićevih dvora Vesna Kusin, te Vesna Jurić Bulatović, voditeljica marketinga Muzeja za umjetnost i obrt. No, želje Nade Beroš za sada nisu uslišane, svi će umjetnici reći kako je podatak da i vlasnik Kličko i kustosica Vanja Žanko često obilaze ateljee umjetnika, izuzetak, a ne pravilo.

Na otvaranje je došlo nekoliko stotina ljudi: i poslovni ljudi, i pisci, i umjetnici, i niti jedna negativna riječ, samo riječi hvale: povjesničar umjetnosti Zvonko Maković, povjesničarke umjetnosti Željka Čorak i Ljuba Gamulin, s HTV-a Hloverka Novak Srzić, ali i Elizabeta Gojan, redatelj Rajko Grlić, Kličkov prijatelj, galerista Ivo Jerič, fotografi Mio Vesović i Boris Cvjetanović, dizajner Ante Rašić, umjetnica Nika Radić...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 16:17