KOLIKO HRVATICE TROŠE

'Ako ovako nastavim, do svoje 65. na šminku ću potrošiti 250.000 kn. Za taj novac mogu si kupiti novi BMW'

Neke se žene šminkaju više, a neke manje. Ali, ne postoji žena koja nema bar jedan komad šminke. - Imam samo jedan ruž, i to trajni. Nanesem ga ujutro i što je ostalo od njega, skinem navečer - kaže 53-godišnja Anastazija Brundić koja se ubraja u skupinu neovisnica o šminkanju. Bez obzira što je totalno hladne glave što se kozmetike tiče, i Anastazija je imala svoju ovisničku make up fazu.

“Svoj prvi ruž kupila sam prije 33 godine u parfumeriji Iris i tada sam, sjećam se, noge polomila da pronađem maskaru u zelenoj boji. Faza šminkanja prošla me je oko navršene 40 godine kada sam postala alergična na neke sastojke, pa već više od deset godina ne kupujem šminku”, otkriva nam svoje beauty navike poslovotkinja Liscine prodavaonice. No, ima nešto bez čega ni Anastazija ne može.

Boje novca

”Crveni lak za nokte je moj zaštitni znak. Nokte lakiram svaka četiri dana, pa mi sadržaj bočice dostaje za dva mjeseca.” Bez obzira što se Anastazija minamalno šminka i gotovo da šminku ni ne kupuje, do sada je u svome životu potrošila na dekorativnu kozmetiku najmanje 15.840 kuna. - Hm, sada ste me bacili u bed - kaže Anastazija. - Za te novce mogla sam otplatiti dio stambenog kredita. Dodamo li ovim izdacima i preparativnu kozmetiku, Anastazijina kozmetička potrošnja znatno je veća.

- Imam dnevnu i noćnu kremu, losion za skidanje šminke, aceton, lak protiv listanja noktiju, mlijeko za tijelo, gel za tuširanje i dezić - reda Anastazija svoju kupaonsku pokretninu i više se ne usuđuje bočice pretvarati u novce. Ali, ostaje činjenica da će još mnogo Anastazijinog novca otići na ukrasne boje - do navršene 65. godine potrošit će najmanje 21.000 kuna.

Kozmetičke zalihe

S druge strane, fotografkinja Ines Ljubetić Fišter u 16 godina kozmetičke shopping karijere već je potrošila 82.660 kn. - Uvijek sam se vodila onom: jedno sjajilo k’o nijedno. Sada kada ste mi ‘moj mali gušt’ pretvorili u novac, čini mi se da imam toga i puno previše - kaže Ines. Da sada prestane s kupovinom, Inesine kozmetičke robne zalihe, kako sama procjenjuje, bile bi joj dostatne za daljnjih desetak godina.

Usprkos recesijskim vremenima, o podatku koliko troši na šminku, bar do ovog trenutka, nije razmišljala ni specijalizantica ginekologije Tena Kovačević: “Šminkam se svaki dan i uvijek me veseli neki novi kupljeni proizvod. Na taj način samu sebe počastim. Nije mi toliko bitno da imam puno kozmetike, ali ona koju odaberem mora biti vrhunska”, priča Tena koja kozmetiku najčešće kupuje na međunarodnim aerodromskim duty free shopovima. Tena je prvi puder kupila sa 14 godina i do sada je u kozmetiku uložila oko 58.000 kuna. Velike brojke, kažu Anastazija, Ines i Tena, ali gušti su gušti.

I istraživanje o promjenama u navikama kupnje proizvoda pod utjecajem recesije koje je provela nezavisna agencija za istraživanje tržišta i javnog mnijenja Ipsos Puls pokazuju da se žene teško odriču kozmetike.

Ženske navike

“U želji da provjerimo kako je recesija utjecala na ponašanje kupaca, tijekom svibnja 2010. na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika u dobi 15+ provjerili smo na nekoliko kategorija proizvoda da li je došlo do smanjenja/ prestanka kupovine, ili su se kupci okrenuli cjenovno povoljnijim proizvodima”, kaže Gordana Ristić iz Ipsos Pulsa. “Kupnja odjeće i obuće najviše je pogođena recesijom. 30% ispitanika kupuje manje nego prije, a dodatnih 24% kupuje jeftinije proizvode nego prije.

Sljedeće ugrožene kategorije su bomboni, sladoled i pivo, unutar kojih je 20% ispitanika smanjilo kupnju. Do znatnijih promjena došlo je i u kategorijama kao što su čokoladice, grickalice i bezalkoholna pića, gdje se oko 20% ispitanika okrenulo povoljnijim proizvodima. S druge strane, potrošači se najteže odriču proizvoda za osobnu njegu i higijenu te cigareta, pa je u tim kategorijama najviše onih koji i u doba recesije nastavljaju kupovati kao i prije, ili čak i povećavaju korištenje tih proizvoda”, iznosi zaključke istraživanja Gordana Ristić.

Ništa bez maskare

Ako uzmemo kao primjer Tenu, Anastaziju i Ines, uopće ne čudi što potrošnja dekorativne kozmetike bilježi porast. “U Hrvatskoj ne postoji proizvodnja dekorativne kozmetike”, kaže Dubravka Marijanović, direktorica Instituta Saponia d.o.o. i predsjednica hrvatskog Društva kozmetičkih kemičara, “pa se kao potrošanja u Hrvatskoj može uzeti razlika uvoza i izvoza iste u druge zemlje regije, primjerice Bosnu i Hercegovinu. Od dekorativne kozmetike Hrvatice najviše kupuju proizvode za šminkanje očiju, tj. maskaru i ruževe za usne. Potrošanja dekorativne kozmetike rasla je do 2008., a u 2009. u odnosu na 2008. je pala - oko 8% kod šminke za oči, i 15% kod ruževa. U 2010. potrošanja lagano raste u odnosu na 2009., kod ruževa za usne oko 0,8%, a kod šminke za oči za 8,3 %”, zaključuje Dubravka Marijanović. Istraživanja i brojevi s prodajnih mjesta potvrđuju ono što već znamo - maskara je najvažnija sporedna stvar u životu svake žene.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 14:32