OTVORENI SUKOB

RAT U RIJEČKOM HNK Svoju prethodnicu Oliver Frljić prozvao i za nepotizam

 CROPIX
Objavom loše financijske situacije u kazalištu rasplamsao se otvoreni sukob njegovog sadašnjeg i bivšeg vodstva

Pored toga što je s početkom intendanture uzburkao duhove u Rijeci i cijeloj Hrvatskoj nizom društveno angažiranih akcija i jednom autorskom predstavom o hrvatskom glumištu, Oliver Frljić uhvatio se u koštac s nezavidnom financijskom situacijom u kojoj se riječki HNK Ivana pl. Zajca našao, ne njegovom krivnjom. Ono što je zatekao odlučio je javno objaviti i time je ušao u otvoreni rat s bivšom intendanticom, dirigenticom Nadom Matošević Orešković koja se našla pred prijetnjom otkaza zbog povrede Statuta kazališta. Dubiozama koje je ostavila za sobom, a one iznose više od 4 milijuna kuna, bavi se Ministarstvo financija kojemu je Grad Rijeka, kao osnivač HNK, prepustio nadzor, odnosno utvrđivanje eventualnih nepravilnosti u trošenju proračunskog novca.

Dug veći od prijavljenog

Čim je preuzeo kazalište, još u rujnu prošle godine, Frljića je dočekao neprijavljen dug od 840 tisuća kuna koje je utvrdila revizija, a odnosio se na neisplaćene autorske honorare. Tu, međutim, nije bio kraj - već je tada najavljeno da bi stvarni neprijavljeni dug mogao biti puno veći, što se kasnije pokazalo istinitim. Prema izvještaju Ureda za unutarnju reviziju Grada Rijeke, do 31. kolovoza 2014., dakle u vrijeme intendanture Nade Matošević, evidentiran je ukupni dug riječkog HNK od 4,247.956,00 kuna, što znači oko 1,6 milijuna kuna više od onoga što je bilo prijavljeno 30. lipnja iste godine (2,6 milijuna kuna). Također, otkriveno je i da je bivši ravnatelj riječke Opere Ozren Prohić tu funkciju obavljao “neformalno”, mimo Statuta i Zakona o kazalištu, jer je s njime, umjesto zasnivanja radnog odnosa, sklopljen ugovor o autorskom radu za obavljanje poslova “umjetničkog vođenja ansambla Opere”. Da je s Prohićem bio zasnovan radni odnos, kako je objasnio Frljić, dug kazališta bio bi manji za 1,075.672 kune.

Revizija je otkrila, blago rečeno, čitav niz neracionalnih i financijski štetnih odluka donesenih u mandatu Nade Matošević Orešković koje otkrivaju klimu nepotizma koja je 6 godina vladala riječkim kazalištem. Novi intendant odlučio je javno razotkriti što se krije u pozadini poslovanja u mandatu njegove prethodnice. Tako se, recimo, pokazalo da su honorari redatelja Damira Zlatara Freya, inače vjenčanog kuma bivše intendantice, u četiri godine iznosili 693.560 kuna.

Rastrošni domjenci

Frljić je obznanio i da je bivša intendantica 7. srpnja 2014., dakle dva mjeseca prije kraja mandata, svojoj poslovnoj ravnateljici Ani Lučić odlučila isplatiti “izvanrednu stimulaciju” od 74 tisuće kuna neto zbog pronalaska sponzora koji je, uzgred rečeno, pred više godina kazalištu osigurao Grad. Tu je i 70 tisuća kuna isplaćenih Riječkoj filharmoniji, unaprijed, za još nedefiniran program u sezoni 2014/2015, gdje je ugovor bio potpisan dan prije uplate, 5. lipnja 2014., a potpisnik je bio Marijan Orešković, ravnatelj Riječke filharmonije i suprug bivše intendantice.

Ono što smo neformalno doznali jest da su stimulacije poslovnoj ravnateljici za sponzorstva, kao i honorari Riječke filharmonije kojom ravna suprug bivše intendantice, bili uobičajena praksa u HNK, ali ni tu nije kraj. Pored rastrošnosti na domjenke i “statusne simbole” (kristalne čaše, ubrusi s vodenim žigom i slično), posebno je zanimljiv slučaj gdje je Nada Matošević Orešković kazalištu kojim je upravljala iznajmljivala vlastiti stan, i to po cijeni većoj od tržišne.

Dolenčićevo pismo

Braneći se zbog duga koji je napravila, Nada Matošević Orešković istaknula je da je on kumulativan i transparentan, da ne prelazi osam posto jednog godišnjeg budžeta HNK te da su za njega znali svi, od Kazališnog vijeća do Ureda gradonačelnika, a nastao je, među ostalim, zbog znatnog smanjenja programskih sredstava. Upozorenje o kršenju obveza iz radnog odnosa i poziv na iznošenje pismene obrane bivša intendantica nije dobila zbog financija već zbog pisma Krešimira Dolenčića koje je 19. prosinca, neposredno nakon dodjele godišnjih nagrada HNK, podijelila novinarima, i to u radnim prostorijama kazališta. Riječ je o pismu koje je Dolenčić napisao kako bi obrazložio zašto nije došao na dodjelu nagrada na koju je navodno pozvan.

Oliver Frljić i Marin Blažević istaknuli su, pak, da Dolenčić nije bio ni pozvan na dodjelu nagrada, već je o njoj bio obaviješten, pa nije bilo ni razloga da se pismo javno pročita. Ustvrdili su da se u spornom pismu aktualnu upravu otvoreno optužuje za “laganje i obmanu” te “mržnju prema svemu što nije podobno”, dodajući da je Dolenčić svojedobno pripadnike cijelog jednog naroda proglasio “stokom” i “majmunima”, pa oni s njime nemaju o čemu komunicirati.

Racionalizacija

Dolaskom na čelo riječkog HNK Oliver Frljić povukao je nekoliko poteza u smjeru racionalizacije poslovanja - ukinuo je praksu da aktualni ravnatelji za projekte u kojima djeluju kao umjetnici uzimaju dodatni honorar, na primjer. U ovom trenutku još se čeka razrješenje prijave oko povrede Statuta bivše intendantice, a s obzirom na to da se novi detalji financijske pozadine njene intendanture, kako neslužbeno doznajemo, otkrivaju iz dana u dan, može se očekivati da će ova priča dobiti nova poglavlja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 21:05