PUNO GLEDALIŠTE

Ovacije publike u Zagrebu: magnetski privlačna, ‘Carmen‘ ima sve što operi treba, strast i ljubav, rastanak i ubojstvo...

 Vanesa Pandzic/Cropix
Skoro pa me se najviše dojmio tenor Martin Sušnik. Njegov Don Jose imao je topline i ljudskosti kao pravi antiheroj kojeg muče Tantalove, ljubavne muke

Bizetova "Carmen" stigla je na Zagrebački operni festival iz Maribora, ispunila gledalište i otišla praćena ovacijama. Uvijek magnetski privlačna po istinitom događaju, "Carmen" ima sve što operi na pragu realizma treba: strast i ljubav, rastanak i ubojstvo, šlagerski popularne arije i fatalnu junakinju. Sve to imala je predstava Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora na čelu sa zanosnom Rumunjkom svjetske karijere Ramonom Zaharijom, mezzom snažna glasa, vitka stasa i scenske prezentnosti koja pokreće i nosi priču na krilima njezinih egzotičnih šarenih boja i mračne sudbine.

Sudbina krijumčarke, koja radije bira da je ubije nekad voljeni ljubavnik nego da žrtvuje vlastitu slobodu, bila je negdje na početku pokreta #me too poluga jednoj firentinskoj redateljici koja je obrnula finale i učinila Carmen ubojicom, što je izazvalo velike prijepore. Jer Carmen nitko ne zlostavlja, najmanje zaljubljeni Don Jose koji do kraja ne pristaje biti ostavljen, samo je dosadan u svojoj molećivosti koja ga tek na kraju pretvara u opsesivnog ubojicu.

image
Vanesa Pandzic/Cropix
image
Vanesa Pandzic/Cropix

Taj je originalni finale na sreću ostavio redatelj mariborske predstave Juan Guillermo Nova koji se priklonio podnošljivo konvencionalnoj scenskoj izvedbi s mnogo, čak i previše scenskog muvinga, ubacujući u realistički stil djela nepotreban simbol smrti, a zadnji, inače nespretno natrpan čin spasila mu je druga smrt, golemi ubijeni bik u pozadini scene. Odlična dosjetka! S manje baleta i koreografije Valentine Turcu sve bi imalo više smisla!

No zato je puni glazbeni smisao odličnog muziciranja imao cijeli ansambl zbora i orkestra pod ravnanjem Simona Krečića u živim amplitudama zbora i orkestra, bez zvučne pretjeranosti, ali s mnogo discipline i čiste ugođajnosti.

image
Vanesa Pandzic/Cropix
image
Vanesa Pandzic/Cropix

Unatoč sveopćoj atraktivnosti Zaharije, gotovo pa me se najviše dojmio tenor Martin Sušnik. Njegov Don Jose imao je topline i ljudskosti kao pravi antiheroj kojega muče Tantalove, ljubavne muke. Glasovno možda ne idealan, ali osjećajnošću potresan bio je lik koji osvaja ljudskom tragikom. Od ostalih solista izvrsni su točnošću u osjetljivom kvintetu s Carmen bili Valentina Čudan, Dada Kladenik, Bogdan Stopar i Dušan Topolovec, moćan toreador Luka Ortar, korektan Marko Mandir, ali zato posve neprikladno lirska, mjestimice i jedva čujna, a scenski blijeda Micaela Andreje Zakonjšek Krt.

image
Vanesa Pandzic/Cropix
image
Vanesa Pandzic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 15:09