Kazališni događaj

Besplatni kazališni festival na portalu Jutarnji.hr: Gledajte Krležinu ‘Ledu‘ iz HNK Šibenik

Predstava Leda
 Ante Baranić
U sklopu 2. besplatnog kazališnog festivala prikazat ćemo sve tri drame glembajevskog ciklusa

Trilogija o Glembajevima smatra se danas vrhuncem hrvatskom dramskog pisanja. Krležine drame o obitelji Glembay napisane su i prvi put igrane od 1928. do 1931. Ubojstva, samoubojstva, pohlepe, požude, prevare, pljačke, narcisoidni poremećaji i osobno ludilo u obitelji i građanskom braku početka 20. stoljeća provlače se kroz tri drame: „Gospodu Glembajeve“, „U agoniji“ i „Ledu“. Drame je pratilo i veliko obiteljsko stablo Glembajevih, prozni fragmenti, odnosno Krležina novelistička dopuna.
Krležin dramski ciklus o Glembajevima sveveremeno opisuje ljudsku ćud, pa tako i danas, kada bilo koja od drama iz ciklusa igra u novoj režiji, predstavlja je kazališni događaj kojem se daje pozornosti koja bi priličila praizvedbi.

Sve tri drame u zagrebačkom HNK su posljednji put zajedno igrale 90-ih, kada je Krležine heroine, barunicu Castelli, Lauru Lenbach i Klaru igrala Ena Begović.

U sklopu 2. besplatnog kazališnog festivala jutarnji.hr prikazat ćemo sve tri drame glembajevskog ciklusa, ali u različitim produkcijama. „Ledu“ iz HNK Šibenik, „Gospodu Glembajeve“ u produkciji „Eurokaza“ i predstavu „U agoniji“ Scene Ribnjak i Kazališna družina PUK – putujuće kazalište.

„Leda“, koju prikazujemo 11. ožujka u 21 sat na našem portalu (do 8 sati ujutro 12. ožujka), imala je šibensku praizvedu gotovi 90 godina kasnije od zagrebačke i bio je to i prvi Krleža koji je šibensko kazalište u svojoj dosadašnjoj povijesti donijelo na pozornicu u vlastitoj produkciji.

„Leda“ govori o ljubavnom peterokutu u vrijeme 20-ih godina u kojem sudjeluju pripadnici konzervativnijeg građanskog te boemskog miljea. Protagonisti su akademski slikar, njegova supruga pjevačica, likovni kritičar, industrijalac i njegova žena koja je brak ostvarila iz materijalnih interesa.

Nakon što su muževi i žene, ljubavnici i ljubavnici iz „Lede“ prvi put osvanuli na zagrebačkoj pozornici 1930. godine, kritika je Miroslava Krležu optužila za propagiranje nemorala.

„Zagrebačka kritika došla je do jednoglasnog zaključka 'da ja potkapam osnovice društvene etike'. Prestali su o meni pisati kao o piscu, ja sam za njih postao moralno „razularena“ pojava koja truje „principe najprimitivnije ljudske etike“, napisao je Krleža o medijskom odjelu nakon praizvedbe „Lede“ u „Mom obračunu s njima“.
Krležina „Leda“, komedija jedne karnevalske noći, jedno je od, svakako najsjajnijih djela hrvatske dramske književnosti.

- Svatko od nas će se prepoznati u jednom od likova ove komedije koja osim što briljantno žonglira hrvatskim jezikom ogoljujući sve njegove slojeve, funkcionira u apsurdnim i ritmičkim obratima često bolje od vrhunske engleske situacijske igre – rekao je u povodu šibenske „Lede“ njezin redatelj Boris Svrtan, koji ujedno i igra u predstavi ulogu Klanfara. Pored njega u podjeli su Luka Dragić (Oliver Urban), Franka Klarić (Klara), Ivan Jončić (Aurel), Ivana Gulin (Melita), Oriana Kunčić (Sluškinja Fani, noćna dama), Roko Radeljak (Glazbenik). Nakon „Lede“ u petak prikazujemo „Gospodu Glembajeve“, a u subotu dramu „U agoniji“.

Više o predstavi pročitajte OVDJE

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 20:01