Na londonskom tržištu umjetnina ovog tjedna naći će se tri vrijedna i raritetna djela s hrvatskim predznakom.
Najzanimljiviji je dakako rad koji se pripisuje minijaturistu Juliju Kloviću (Grižane 1498 - Rim 1578), a naći će se na dražbi djela starih majstora 8. srpnja u aukcijskoj kući Bonhams. Klovićeva djela rijetko se pojavljuju na tržištu, a kako su, kad je riječ o autentičnosti novootkrivenih Klovića, posljednjih godina hrvatski stručnjaci imali podijeljena mišljenja, u vezi londonske minijature kontaktirali smo dr. sc. Valeriju Macan Lukavečki koja je 2009. doktorirala na djelu najvećeg majstora minijature i koja se smatra vodećim ekspertom kad je riječ o njegovu opusu.
- Radi se o autentičnoj Klovićevoj minijaturi koja je do sada bila nepoznata javnosti. Stilska i ikonografska analiza po mom mišljenju ukazuju na Klovićev izvorni rad - rekla je za Jutarnji Valerija Macan Lukavečki. O Klovićevim djelima Valerija Macan Lukavečki, međutim, danas govori s dozom opreza pa nam tako autentičnost ovog djela nije odmah htjela potvrditi. Prije dvije godine, naime, u katalogu Klovićeve izložbe u Klovićevim dvorima osporila je neke “hrvatske Kloviće” - “Posljednji sud” u vlasništvu Vlade RH, minijaturu “Sveti Petar s apostolima pred vratima raja” iz Moderne galerije te minijaturu “Isus na Maslinskoj gori” u privatnom vlasništvu. Najviše prašine podiglo je njezin stav o minijaturi “Posljednji sud”, kada je izrazila sumnju da riječ o Klovićevu djelu.
Radi se o minijaturi koja je bila nepoznata javnosti dok se nije pojavila na dražbi u londonskom Sotheby’su 2006., kada je kupuje Vlada Republike Hrvatske za 45.600 funti. No “hrvatski Klovići” našli su se pod posebnim povećalom javnosti krajem 2013., u kontekstu istrage umjetnina koje je kupovao bivši premijer Ivo Sanader. Postavilo se pitanje zašto je Vlada kupila umjetninu upitne atribucije izdvojivši pritom veliki novac. Valerija Macan Lukavečki tada je rekla i kako je, prema nekim pokazateljima, teško očekivati da će u budućnosti doći do novih informacija koje bi dokazale njihovu autentičnost. Danas kaže da nije ništa čudno, da su i dalje atribucije tih triju umjetnina ostale visjeti u zraku.
- U povijesti umjetnosti to je naprosto tako, potrebno je imati veće dokaze, napraviti dodatne analize, a čak se ni tada ne može govoriti sa stopostotnom sigurnošću - kaže. Njezin stav prije dvije godine nije dijelio i prof. Milan Pelc, također stručnjak za Klovića, no ovaj put su suglasni. - Ako se dokaže da je to doista Klović, bit će to prava poslastica jer minijatura čak i ovako na temelju vizualnih informacija izgleda sjajno - kaže Pelc.
O djelu koje će ovih dana biti ponuđeno na prodaju u Londonu za sada ne zna se mnogo. Kako navode iz kuće Bonhams, sve do aukcije minijatura je bila u privatnom vlasništvu u Velikoj Britaniji, a potječe od od češke obitelji Skadova.
U središtu kompozicije je Djevica Marija od Navještenja, uokvirena bogato oslikanim okvirom, a s lijeve i desne strane naslikani su kipovi Mojsija i kralja Solomona u nišama. Slikani su gvašem i zlatnom na finoj pergameni, dok je na poleđini kasniji zapis koji ovu minijaturu pripisuje Kloviću i datira u 1546. godinu. U Bonhamsu su ovu minijaturu procijenili na 15.000 do 20.000 britanskih funti.
A istog dana kada se prodaje minijatura pripisana Kloviću, u vodećoj aukcijskoj kući specijaliziranoj za prodaju knjiga i rukopisa Bloombsbury prodaje se rijetki rukopis pisan glagoljicom na pergameni, koji je po opisu nastao u Hrvatskoj u 15. stoljeću. Stručnjak za rukopise Timothy Bolton ističe kako su u posljednjih 200 godina na tržište umjetnina dospjela samo tri kodeksa i nekoliko fragmenta pisanih na glagoljici.
Treće hrvatsko djelo koje će se naći ovog tjedna na londonskom tržištu umjetnina, točnije sajmu antikviteta Masterpiece, Meštrovićev je reljef u drvu “Majka i dijete” iz 1946. Bit će izložen kod vrlo uglednog antikvara specijaliziranog za Rodina, a kako doznajemo, on ga je nabavio direktno od obitelji Meštrović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....