20. ROĐENDAN

VRIJEME JE ZA JAZZ Saša Runjić: 'U ozbiljnom sam sukobu interesa, jer sam veliki ljubitelj jazza'

 Neja Markičević / Cropix
Emisija je, posebno zadnjih godina, pratila i ubrzani procvat hrvatskih jazz festivala na koji dolaze svjetske jazz zvijezde

U nedjelju 13. prosinca HRT-ova televizijska emisija Vrijeme je za Jazz obilježila je dvadeset godina emitiranja. Za tu priliku emitiran je prvi dio svečanog koncerta kvarteta legendarnog američkog saksofoniste Garyja Bartza, održan prošlog listopada u maloj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Iako je počeo još šezdesetih godina prošlog stoljeća i svirao s najvećima, kao što su Art Blakey, Miles Davis, Charles Mingus, Max Roach i McCoy Tyner, i snimio četrdesetak vlastitih albuma, on je i danas vrlo svjež i agilan vođa odličnog sastava.

Uz koncert je urednica Melanija Pović Jagarinec za ovu emisiju odabrala i pregled najvažnijih koncerata, uz niz izjava i komentara, kao i teme i događaje o kojima govore glazbenici, producenti, urednici i ekipa koja je vodila i radila emisiju Vrijeme je za jazz kroz tih dvadeset godina.

Emisija je tako podsjetila na sjajne zagrebačke koncerte trija Christiana McBridea sa Jazz orkestrom HRT-a, kvarteta Garyja Burtona, pijanista Michela Camila, Davea Liebmana s HGM jazz orkestrom, ali i na studijske snimke naših manjih sastava, kvarteta Tamare Obrovac i Consorta Renata Rožića.

“U jazzu glazbenici na licu mjesta improviziraju, komuniciraju, prilagođavaju se jedni drugima, a slušatelji na neki način sudjeluju i postaju djelićem u kreativnome procesu stvaranja umjetničkoga djela”, kaže Melanija. “Emisija predstavlja izazov prenošenja osjećaja, ideja, ljepote, prelazi granice apstraktne umjetnosti i gledatelju donosi glazbu u slici koja postaje formom vizualne umjetnosti. Uvijek je zapravo najljepše, ali u isto vrijeme i najteže, te glazbene ideje i poruke približiti i objasniti gledateljima, privući njihovu pozornost.” Melanija je radila emisiju svih dvadeset godina, iako je idejni začetnik emisije bio urednik Žarko Černjul. “Kada je prije dvadeset godina on pokrenuo emisiju o jazz glazbi vjerojatno ni sam nije mogao slutiti kako će se početna ideja razviti u ono što emisija danas predstavlja”, naglasila je Melanija u najavi slavljeničkog koncerta Garyja Bartza. Davor Hrvoj, pak, jedini hrvatski novinar koji se bavi isključivo jazzom, postao je, upravo radeći na ovoj emisiji kao voditelj osamnaest godina, gotovo zaštitno lice hrvatskog jazza.

Emisija je 1995. godine startala iz malog studija, s najavama koncerata koji su se preuzimali iz inozemne produkcije. Tek s ulaskom u koncertne dvorane po Hrvatskoj emisija se uključila u aktivnosti domaće jazz-scene, da bi u zadnjih desetak godina pratila i vrlo atraktivne domaće festivale na kojima su gostovale brojne svjetske jazz zvijezde.

Najveći utjecaj emisija je ostvarila osmišljavanjem vlastita sadržaja. Pozivanjem malih jazz-sastava u studio Hrvatske radiotelevizije, povezivanjem vlastita programa i ansambala, izravno je poticala umjetničko stvaralaštvo mlađe generacije, ukazivala na važnost tradicije i izobrazbe, te pokazala snagu i vrijednost javne televizije, te tako postala i dijelom bogate glazbene kulture. “Ova emisija je bila vrlo važna i za mene i za sve druge naše jazz glazbenike” naglašava naša najpoznatija jazz glazbenica Tamara Obrovac, “Jer se uporno bavila nekomercijalnom glazbom i svim nama omogućila prve nastupe na televiziji”.

“Sve nas je upravo ta emisija afirmirala”, kaže i Miro Kadoić, naš istaknuti saksofonist, skladatelj i vođa sastava. “Ovo je jedina emisija u javnom prostoru koja se bavi isključivo jazzom i prati domaću scenu”, ističe. “A nije nevažno da se ta emisija prati i u okolnim zemljama, tako da pomaže našim glazbenicima i da izađu iz Hrvatske”.

Emisija je, posebno zadnjih godina, pratila i ubrzani procvat hrvatskih jazz festivala na koji dolaze svjetske jazz zvijezde kao što su Gonzalo Rubalcaba, Carla Bley, Ron Carter, Archie Shepp, Dee Dee Bridgewater, Abbey Lincoln, Gregory Potter, Arthuro Sandoval, Charles Tolliver… od Zagreba, preko Rovinja, Poreča, Rijeke i Opatije do Zadra, Splita i Dubrovnika. Nastupi se bilježe, mnogi koncerti se snimaju i naknadno emitiraju i tako trajno čuvaju u memoriji hrvatske jazz publike.

Emisiji se dogodilo da je njezin obožavatelj i sam ravnatelj programa HRT-a Saša Runjić. “Ja prije svega moram reći da sam u ozbiljnom sukobu interesa”, kaže, “budući da sam veliki ljubitelj jazza. Za mene jazz predstavlja i prostor slobode i prostor ljubavi i neobično mi je drago da ekipi mogu čestitati i zaželjeti puno novih jubileja.”

Doista, emisija Vrijeme je za jazz tijekom svih ovih godina mijenjala i kanale i termine emitiranja, no s pokretanjem Trećega programa Hrvatske radiotelevizije (HRT – HTV 3) kao da je pronašla stalni i gledateljstvu prepoznatljiv termin, svaku nedjelju, oko 19 sati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 04:52