Prije četrdeset godina film Amadeus osvojio je osam Oscara, četiri Bafta nagrade i četiri Zlatna globusa te novoj generaciji predstavio glazbu 18. stoljeća. Milijuni ljudi kupili su soundtrack filma posvećen Mozartu, koji i danas ostaje jedan od najprodavanijih albuma klasične glazbe svih vremena, s više od 6,5 milijuna prodanih primjeraka širom svijeta i 13 zlatnih diskova, piše The Guardian.
Film je čak inspirirao i neobičan hit Rock Me Amadeus u kojem je Falco spojio europop i rap. To je bila prva pjesma na njemačkom jeziku koja se popela na prvo mjesto američke Billboard ljestvice, dok je Nena sa 99 Luftballons dosegla u SAD-u tek drugo mjesto.
Nova perspektiva
Sada, 21. prosinca, Sky će objaviti istoimenu mini-seriju temeljenu na Shafferovoj drami iz 1979. godine, koja je poslužila kao osnova Formanova filma iz 1984. U današnje doba streaminga, kratkih formata i još kraće pažnje publike, postavlja se pitanje hoće li serija privući nove slušatelje Mozartove glazbe. Tim koji stoji iza serije nada se da hoće.
“Glazba je poput lika u seriji. Jedna verzija Mozartova glasa prenosi se kroz Will Sharpeovu izvedbu Amadeusa, a druga verzija tog glasa dolazi kroz samu glazbu“, rekao je glazbeni direktor Benjamin Holder.
U pet epizoda korišteno je oko 115 Mozartovih djela. Iako su glazbeni segmenti uglavnom kratki, riječ je o čistom Mozartu, izvedenom na instrumentima što autentičnijima za kraj 18. stoljeća.
“Postoje serije smještene u određeno povijesno razdoblje, ali glazba je u njima moderna. No u ovoj seriji to nije slučaj. Uz Mozarta u seriji se mogu čuti i drugi klasični skladatelji kao što su to Salieri, Haydn i Bach, ali i suvremena narodna glazba iz Turske i Mađarske. Na taj se način željelo prikazati Beč kao pravo kulturno središte u kojem su ljudi bili pod utjecajem različitih glazbenih struja“, rekla je glazbena nadzornica Chantelle Woodnutt.
Otkriveno dosad nepoznato Mozartovo djelo koje je skladao dok je bio tinejdžer
Naučili svirati
Will Sharpe, koji glumi Mozarta, naučio je sam svirati sve instrumente, a, kako kaže, kroz ulogu je ponovno otkrio Mozartovu glazbu koju sada gleda na drugačiji način.
“Nikada nisam imao svoju opernu epifaniju, ali radeći na ovom projektu, počeo sam je razumijevati. Glazba je izvanredna. Neka djela su razigrana, lagana, zločesta i nježna, dok su na drugim mjestima tamna i grandiozna“, priznao je glumac.
S druge strane, Rory Kinnear, koji igra glazbenog ljubitelja Josipa II., imao je drugih, malo neobičnijih problema.
“Rory je iznimno glazben i briljantan pijanist. Izazov je bio učiniti uvjerljivom scenu u kojoj on stalno promašuje note dok svira Salierijevo djelo u prvoj epizodi”, rekao je Holder.
Simon Callow, koji je glumio Mozarta u Shafferovoj originalnoj drami u National Theatreu 1979. godine, rekao je: “Peter Shaffer srušio je sliku Mozarta kao savršene porculanske figure koja je opstala gotovo 200 godina i pomogao oblikovati sliku Mozarta koju imamo danas. Otvorio je uši mnogima koji prije nisu marili za Mozarta ili nisu imali stvarnu predodžbu o njegovoj glazbi.”
Iznimno dobro i korisno
Martin Cullingford, urednik časopisa Gramophone, također je podržao snimanje nove serije te je rekao da je sve što, u medijima, čini klasičnu glazbu ponovno zanimljivom, iznimno dobro i korisno.
“Možda mnogi ljudi nikada nisu imali priliku susresti Mozarta, a ako pogledaju ovo i pomisle: ‘Wow, ovo je izvanredno’, to može napraviti ogromnu razliku. Granice između žanrova danas su prohodnije nego ikad; dijelom zato što je streaming omogućio lako istraživanje glazbe. Nadam se da ljudi koji žele slušati ovu vrstu glazbe sada više neće morati ići u specijalizirane trgovine i kupovati CD od 15 funti, već da će je moći pustiti preko streaming servisa“, poručio je, a s njime se slaže i Holder.
“Kratka verzija zadivljujuće arije Kraljice noći iz Čarobne frule pojavljuje se u petoj epizodi. Volio bih da ljudi, gledajući to, pomisle: ‘Wow, ovo je stvarno epski‘“, rekao je.
Oni ponavljaju misao pokojnog dirigenta Sir Nevillea Marrinera, koji je sa svojom Akademijom St. Martin in the Fields snimio glazbu za film iz 1984. godine i pomogao da film predstavi glazbenika široj publici.
U podcastu ASMF-a 2015. godine on je podijelio sjećanja na rad s Milošem Formanom i glumcem Tomom Hulceom te je govorio i o važnosti filma.
“Mladi se ponekad osjećaju nelagodno na ‘velikim’ događajima klasične glazbe – simfonijskim koncertima i operama. Film je bio poput ulaska kroz stražnja vrata. Dok putujem po svijetu, neovisno o tome radi li se o Kini ili Americi, jedna od prvih tema o kojoj ljudi žele pričati je Amadeus i koliko je utjecao na njihov život”, rekao je Marriner za kraj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....