ZAGREB - Tvrdoglavi i nepredvidivi Captain Beefheart bio je jedan od najvećih avangardista rock-glazbe. Rođen pod imenom Don Vliet u Glendaleu u Kaliforniji, već je s četiri godine počeo slikati i izrađivati skulpture riba, dinosaura i lemura, da bi u devetoj pobijedio na natječaju zoološkog vrta Los Angelesa i bio proglašen čudom od djeteta.
Kompleksna glazba
Likovnoj umjetnosti uspješno će se vratiti ranih 80-ih, kada zgađen “hipokrizijskom atmosferom” i “konzumerističkim mehanizmima”, odustaje od popularne glazbe u čiji su se korpus njegova djela teško uklapala, mnogo teže i od djela njegova prijatelja iz tinejdžerskih dana Franka Zappe.
Njih dvojica sprijateljila su se još polovicom 50-ih u pustinji Mojave, kamo su se Don Vlietovi roditelji preselili, odbivši umjetničku stipendiju za europsko školovanje svog sina. Polovicom 60-ih Zappa je već u Los Angelesu i na čelu Mothers of Invention, dok se Don “Van” Vliet vraća u pustinju i osniva Magic Band. Po Zappinu prijedlogu nadjeva si ime Captain Beefheart, a kompleksnu glazbu pratile su jednako lude odjevne kombinacije članova benda s jednako bizarnim imenima (Winged Eel Fingerling, Zoot Horn Rollo, The Mascara Snake i Rockette Morton). Zajedno su svirali od 1965. do 1982 i objavili dvanaestak albuma.
Neizmeran utjecaj
Zaluđen bluesom Son Housea, Roberta Johnsona, Howlin Wolfa i Muddyja Watersa te jazzom Ornettea Colemana, Johna Coltranea i Theloniusa Monka, avangardnim glazbenim strujanjima i vlastitom ekscentričnošću obilježenom i glasom od četiri i pol oktave, za rock neobičnim tretiranjem usne harmonike, saksofona i drugih puhačkih instrumenata te originalnim i nadrealnim muzičkim rješenjima, Beefheart 1967. objavljuje antologijski blues-rock debi “Safe as Milk”, da bi 1969. objavio jedan od najhrabrijih, najneobičnijih i najvangardnijih rock-albuma “Trout Mask Replica”, čijih je 28 kompozicija osmislio u devet sati inspiracije, a zgotovio i uz pomoć tada 20-godišnjeg Rya Coodera.
Zappa mu je također bio od velike pomoći, otvarao mu diskografska vrata, htjeli su ga i Beatlesi uzeti na svoju “avangardnu” etiketu Zapple, no Beefheart je radio po svome, da bi ponovo zabljesnuo potkraj 70-ih i početkom 80-ih, kada su se njegovi tadašnji albumi “Shiny Beast”, “Doc at the Radar Station” i “Ice Cream for Crow” uklopili u avangardniji odjeljak post-punka.
Do tada je već izvršio neizmjerno velik utjecaj na svu silu izvođača, od Grateful Deada i Jefferson Airplanea, preko Hawkwinda i Roxy Musica do Toma Waitsa, Pere Ubuja i Johna Lydona i Devo, a poslije i na mnoge druge, uključujući i Nicka Cavea, Mule, Eugene Chadbourne i PJ Harvey.
Faza slikarstva
Od ranih 80-ih sve do 90-ih posvetio se slikarstvu, uspješno izlažući i prodajući svoja platna za pristojne svote novca, no multipla skleroza sve ga više ometa u radu, da bi od komplikacija vezanih uz tu opaku bolest umro 17. prosinca u Arcati u Kaliforniji u dobi od 69 godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....