MARTINA FILJAK

O novoizabranoj intendantici Dubrovačkih ljetnih igara pisao je i New York Times

2022.

Majstorski ciklus Simfonijskog orkestra HRT-a: Folklorne transformacije Pascal Roph, dirigent i Martina Filjak, klavir.
Na fotografiji: Martina Filjak.
 

 Damir Krajac/Cropix
Tommasini je njen program okarakterizirao kao ‘uzbudljiv i zahtjevan‘ (...) Filjak je proglasio ‘pijanisticom na koju treba obratiti pažnju‘

Mjesto nove intendantice Dubrovačkih ljetnih igara otišlo je u ruke cijenjene pijanistice Martine Filjak, koju je, kroz njene nastupe, publika Dubrovačkih ljetnih igara već imala prilike upoznati. Ona svjetska, pak, značajniji je uvid u njenu virtuoznost dobila još 2009. godine kada je o njoj pisao i renomirani američki dnevni list New York Times.

"Pohvalne kritike i općenita pažnja koju je privukla izvedbom u finalnim fazama su, sudeći po briljantnosti, senzibilnosti te umjetničkoj mašti, zaslužene. Filjak, koja dolazi iz pijanističke obitelji i koju krasi energična i atraktivna scenska prisutnost, od rane dobi prima odlično obrazovanje, što zasigurno utječe na domišljatost njezine tehnike i prirodnost njezine muzikalnosti. A ipak, od prvog djela koje je izvela, skladbe "Barka na oceanu" Mauricea Ravela, pokazala je upečatljivu individualnost. Filjak je odabrala relativno spori tempo (...), a opet, tempo je držala nevjerojatnom pribranosti i delikatnosti koje su me momentalno uvukle", dao je svoj sud o pijanistici kritičar New York Timesa Anthony Tommasini nakon njenog njujorškog debija u dvorani Zankel u sklopu Carnegie Halla, koji je uslijedio nakon njene pobjede na prestižnom glazbenom natjecanju Cleveland International Piano Competition.

Tommasini je njen program okarakterizirao kao "uzbudljiv i zahtjevan", a iako je izvedbi našao i neke zamjerke, Filjak je proglasio "pijanisticom na koju treba obratiti pažnju".

Prisutstvo kritičara New York Timesa je "big deal", priznala je Filjak u intervjuu s Mirjanom Dugandžijom iz 2018. godine, u kojem je njegovu kritiku nazvala "sjajnom".

Otkrila je i da je u " u dvoranama tog tipa sve podređeno tome da umjetnik bude u najboljim mogućim uvjetima. Akustika fantastična, soba za odmor prekrasna, klavir jedan od najboljih na svijetu...".

"Fantastične akustike, divni instrumenti, divna rasvjeta" odlika su i brojnih drugih dvorana (Auditorio Nacional u Madridu, Konzerthaus u Berlinu, Konzerthaus i Muzikverein u Beču, Teatro San Carlo u Napulju, Salle Gaveau u Parizu...) koje su tijekom godina ugostile ovu proslavljenu glazbenicu koja se, otkrila je u intervjuu, "sa svojim instrumentom osjeća jako lijepo, kao kad surfer traži, i nađe, onaj pravi val".

Sada je pred njom nova uloga - ona intendantice. Funkcija je to na koju stupa krajem kolovoza.

"Veselim se ovom novom umjetničkom izazovu i izuzetno sam zahvalna i pocčšćena ukazanim povjerenjem. Sadašnjem festivalskom vodstvu, njihovom timu i svim kolegama od srca želim sretnu i uspješnu ovogodišnju ediciju festivala", oglasila se povodom imenovanja Filjak na Facebook profilu.

No prije no što preuzme odgovornost za ovu znamenitu kazališnu i glazbeno-scensku manifestaciju, Filjak čekaju koncertne obveze. Primjerice, 2. svibnja u sklopu Festivala sv. Marka uz violončelisticu Moniku Leskovar nastupa u Maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski. Program uključuje Pärta, Beethovena te Rahmanjinova.

Kako smo pisali, posljednjih je nekoliko sezona surađivala s uglednim svjetskim orkestrima kao što su The Cleveland Orchestra, Sand Diego Symphony, The Florida Orchestra, Strasbourg Philharmonic, Barcelona Symphony, Bilbao Symphony, Deutsche Radio Philharmonie, Staatskapelle Weimar, Staatskapelle Halle, Bremen Philharmonic, Lübeck Philharmonic, Robert Schumann Philharmonie Chemnitz, Slovenska Filharmonija, Japan Century Symphony orchestra, Israel Chamber Orchestrra kao i Orchestra Simfonica La Verdi u Milanu. Također, nastupala je na najznamenitijim glazbenim pozornicama poput Concertgebouw u Amsterdamu, Konzerthaus u Berlinu, L’Auditori/Palau de la Música Catalana u Barceloni, Zankel Hall u Carnegie Hallu u New Yorku Jordan Hall u Bostonu/, Teatro San Carlo u Napulju, Sala Verdi u Milanskom konzervatoriju, Salle Gaveau u Parizu, Musikverein i Konzerthaus u Beču, NDR dvorana u Hannoveru, Residenz u Minhenu, Auditorio Nacional u Madridu te Ravinia Festival u Chicagu.

Posljednjih je sezona nastupala uz ugledne svjetske dirigente kao što su JoAnn Falletta, Stanislav Kochanovsky, Alexander Shelley, Hans Graf, Ivan Repušić, Julian Kovatchev, Markus Poschner, Marcus Bosch, Josep Caballe-Domenech, Paul Goodwin, Carlos Miguel Prieto i Stefan Sanderling. Svoju ljubav prema komornom muziciranju redovito izražava u nastupima i suradnjama s umjetnicima kao što su Szymanowski Quartet, Ensemble Berlin, Dmitry Sinkovsky, Radovan Vlatkovic, Felix Klieser, Andrej Bielow, Julian Steckel, Monika Leskovar te Eckart Runge.

Rođena je u pijanističkoj obitelji, počela je učiti glasovir s pet godina, a već je u šestoj prvi put javno nastupala. Glazbenu je naobrazbu stekla na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i na bečkom Konzervatoriju, a potom usavršila u renomiranoj klasi za soliste u Hannoveru. Pohađala je i majstorske tečajeve na prestižnoj Klavirskoj akademiji na jezeru Como u Italiji. Govori sedam jezika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 10:31